Tommelfingerregel for energiforbrug?


thuerbo
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.

Jeg vil gerne tabe lidt fedt på maven, så jeg kunne godt tænke mig at vide om hvilken type konditionstræning jeg skal vælge.

Derfor vil jeg gerne vide om der findes nogle tommelfingerregler således, at man kan sammenligne forskellige typer træning med hinanden. Dvs. hvor meget skal jeg ca. løb for at opnå det samme hvis jeg eksempelvis cykler?

Jeg vil gerne kunne sammenligne det gennemsnitlige energiforbrug på eksempelvis en times aktivitet ved cykling, løb, rulleskøjter, styrketræning etc.

Jeg ved godt at der er mange faktorer der spiller ind, hvilket bevirker at man ikke kan sige noget med sikkerhed. Dog vil jeg gerne høre om der skulle være en tommelfingerregel omkring netop dette emne. B)

Link to comment
Share on other sites

sakset fra www.run4fun.dk:

Indenfor triathlon havde man på et tidspunkt en (grov) tommelfingerregel, der sagde at 1km løb = 3km cykling = 250m svømning. Det blev kaldt en tri-enhed og blev brugt til at styre træningsmængden når man blandede disciplinerne. Med udgangspunkt i 1kcal pr. kg pr. km kan man så regne videre.
Link to comment
Share on other sites

denne side kan man udregne et estimat af nærmest alle motionsformer på baggrund af tidsforbrug og vægt.

Vær opmærksom på at den nok regner din hvileforbrænding med også (groft udregnet 1kcal pr kg pr time, dvs 100kcal hvileforbrænding i timen for en person på 100kg)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Nightbringers formel for kalorieforbrug ved cykling forudsætter en hastighed, der er meget høj for en almindelig motionscyklist - over 35 km/t - hvilket selvfølgelig godt kan være realistisk for en trænet triatlet. For os almindelige dødelige, der ligger nærmere på de 30 km/t, er det nok mere nøjagtigt at regne med, at der går fire cykelkilometer på en løbekilometer. Årsagen er naturligvis, at vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, så man skal udføre markant mere arbejde for at opnå en relativt lille hastighedsøgning, når man passerer de 30 km/t.

Jeg vil gerne tilføje, at ved rulleskøjteløb kan man regne med en halv kalorie pr kg pr km. Duddley har i en anden tråd givet udtryk for, at dette måske er i overkanten, men som tommelfingerregel er det godt nok

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til energiforbrug på cykel, hvilken betydning har kadancen så.

Hvad er feks forskellen i energifrobrug ved en kadance på 100 i lavt gear og 60 i højt gear, hvis man holder samme hastighed?

Ebergiforbruget der skal til at flytte cyklen er jo den samme. Ved lav kadance/højt gear bliver musklerne mere belastet og kredsløbet mindre - omvendt ved høj kadence/lavt gear - men energileverancen via pedalerne er det samme. Der er næppe heller den voldsomme forskel på hvor mange Kcal der forbruges i organismen - den praktiske betydning er nok snarre at de fleste vil stoppe hurtigere under den store muskel belastning - og derved få forbrugt mindre - hvis vi fortsat forudsætter uændret hastighed.

Jeg har selv mærket effekten meget tydeligt når jeg får lavet W-max test. Ergometercyklen er indstillet til at have konstant belastning i Watt, uanset kadance - hvis kadancen først er faldet til under 60 pga træthed- så er det næsten umuligt at træde den op igen - hvis man holder den oppe på 80-100 så holder man længere i testen og får derfor ydet og forbrændt mere.

Konklusionen er at hvis man cykler for at forbrænde, så er det en god idet at holde kadancen oppe på de 80-100 som musklerne trived med, båe hvis man ønsker at arbejde kort med høj intensitet (så skal gearet selvfølgelig være relativt højt), eller man ønsker at køre langt med lavere intensitet.

Jeg vil mene at det gælder selv for folk, der kan arbejde overgenemsnutsligt økonomisk ved høj muskelbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede egentlig at forbrændingen var lav kadance var mindre. Der kan man bare se.

Så har jeg et tillægsspørgsmål, hvad betyder det for min styrketræning, om jeg kører med lav eller høj kadance. Koster det mest at piske afsted i lavt gear eller at "grinde" i et højere gear (hvis vi forudsætter samme hastighed).

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede egentlig at forbrændingen var lav kadance var mindre. Der kan man bare se.

Så har jeg et tillægsspørgsmål, hvad betyder det for min styrketræning, om jeg kører med lav eller høj kadance. Koster det mest at piske afsted i lavt gear eller at "grinde" i et højere gear (hvis vi forudsætter samme hastighed).

Din styrketræning har bedst af at du cykler med 80-90 rpm og belaster kredsløbet mer end musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share