Træning for hypermobile......


atomnissen
 Share

Recommended Posts

Hejsa

En veninde har bedt mig lægge hende et træningsprogram, men der er lige noget jeg må vide først! Hun er nemlig hypermobil, og havde hørt noget om, at der var visse øvelser hun ikke måtte køre (bla dødløft). Hvad skal man være særlig opmærksom på (hvis noget), når man skal lægge et træningsprogram for en som er hypermobil........??

Mvh.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Retningslinjerne for træning med hypermobile er meget lig alle andre. Der er dog enkelte punkter man bør være opmærksom på:

1: Undgå fuld ROM

2: Vær endog MEGET opmærksom på arbejdsstillingerne. Specielt når det gælder ryggen, skal man være opmærksom: Undgå runding OG for stort svaj i ryggens krumninger..

3: Start (hvis det er muligt) med at træne stabilitets træning for såvel kroppen som for de distale led. (Eks: Statisk hold/pres siddende på swiss ball)

4: Udspænding KUN på tydeligt forkortede muskler.

5: Grundig opvarmning med vægt på koordinations øvelser

Første beskrivelse af hypermobilitet blev gjort i år 400 f.Kr. af Hippokrates. Han beskrev den skythiske race, som boede, hvor Tjekkiet, Slovakiet og Ukraine befinder sig i dag, som så udtalt smidige, at de havde vanskeligt ved at håndtere deres våben. Deres største problem var smidigheden i albue-og skulderled, som gjorde, at de ikke kunne spænde deres buer særligt effektivt...

Link to comment
Share on other sites

Hej Jørgen L

Lige et par spørgsmål....

Hvad er ROM?

Swiss ball er det den store bold, som også kan bruges til mave/rygtræning?

Mener du at man ikke bør strække ud, hvis man er hypermobil?

Hvilke koordinationsøvelser kan du anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Bls> ROM= Range Of Motion......(at kære øvelsen fuldt igennem)

JørgenL>

Ok, men når du siger at man skal passe så meget på, hvilke øvelser vil du så anbefale??

Jeg kan gætte mig til, at fx. dødløft og squat vil være en dårlig ide??

Er det så bedre at klare nogle af øvelserne i "kabel maskiner"?? (ku fx. være ryg/skulder)......??

Link to comment
Share on other sites

taler blot som et svag ekko af almægtige Jørgen L - men rent praktisk har jeg erfaring med at holde hyper-folkene fra træk til nakken - og være obs i leg curl og leg press med at stoppe bevægelsen i tide ( det jørgen kalder at holde sig fra fuld range of motion) - også i presseøvelser hvad end det er i maskine eller frit- du ved, hvor albuerne lige svupper ud, når man når toppen.

Jørgen, man kan vel godt være hypermobil i nogle led og ikke i andre? Oder?

Kan du ikke skrive lidt om, hvad der sker (gerne detaljer, jeg savner min skole), når man er hyper i ryggen?

Edited by b_skaal
Link to comment
Share on other sites

ok, ingen træk til nakke, og ellers "bare" lade være med at køre ful ROM....er det de største faldgrupper.....?? (vil jo vide 100%, at jeg ikke instruer hende i noget, som viser sig at være skadeligt). Konkrete eksempler på øvelser, vil også være lækkert........ :)

Link to comment
Share on other sites

jeg fik en hos min fys mod at overstrække i knæene - sidder med bøjede ben i strømpesokker, så det glider godt... og laver så vinduesvisker med fødderne stille og roligt. Skulle træne m. popliteus, der låser knæet op, hvis min hjerne ikke har glemt alt denne sommer. Men ellers må du nok vente til onkel jørgen er tilbage foran skærmen.

Link to comment
Share on other sites

Huha en masse spørgsmål. Here goes:

Swiss ball er det den store bold, som også kan bruges til mave/rygtræning?
Ja, det er den!
Mener du at man ikke bør strække ud, hvis man er hypermobil?

Det er som Mette skriver ikke nødvendigvis alle led man er hypermobil i (For at blive diagnosticeret skal man være positiv i tre ud af fem tests) Men som nogle andre tråde diskuterer, så er det måske ikke så nødvendigt at strække ud som hidtil antaget.. Jeg ville i hvert fald ikke sætte en hypermobil til det, og slet ikke statisk udspænding :)

Hvilke koordinationsøvelser kan du anbefale?
Nu skrev jeg godt nok koordination – det rigtige ord er afferent træning.. Det handler om at ”mærke hvilken stilling leddet er i”. Det kunne f.eks. være som jeg skrev: Siddende på en swissball (Med opmærksomheden rettet imod holdningen) og lave rows, nedtræk (til bryst som Mette ganske rigtigt skriver) you name it..

Generelt: Øvelser som stiller krav til balancen, og så måske knapt så meget til styrken.. Og så ville jeg starte op med 20 – 30 reps..

Ok, men når du siger at man skal passe så meget på, hvilke øvelser vil du så anbefale??

Vælg i starten øvelser hvor det er rimeligt nemt at overskue evt. fejlstillinger.. (Altså: Nu taler vi optimalt, som jeg ville gøre det.. Der er jo helt sikkert mange hypermobile, som træner fint uden at få skader..)

Jeg kan gætte mig til, at fx. dødløft og squat vil være en dårlig ide??
Det er lidt svært at sige.. Der er jo også forskellige grader af hypermobilitet.. Prøv det, og se om hun ligner et korthus i blæsevejr.. Hvis ikke, så start evt uden belastning, indtil teknikken sidder.. :)
Er det så bedre at klare nogle af øvelserne i "kabel maskiner"?? (ku fx. være ryg/skulder)......??

Det er nok ingen dårlig ide at starte i maskinerne, men igen, se på hende når hun "arbejder"..

Kan du ikke skrive lidt om, hvad der sker (gerne detaljer, jeg savner min skole), når man er hyper i ryggen?

Det er ledbåndene som er slappe.. Det var den korte version :) Men det fører jo en masse skavanker med sig, blandt gymnaster kan man bl.a. se udrettede spinosi, som igen giver mindre stabilitet. Den konstante bevægen frem og tilbage til yderstillinger, giver dysfunktioner og både anteriore og posteriore discus problemer (Har bl.a. set en slangekvinde med anterior prolaps, hvor behandlingen så er krumning af lænderyggen!)

Øvelserne skal jo ikke være forskellige fra andres træning, men hvis du bliver helt vild, kan du jo prøve at finde på nogle øvelser som kræver meget balance i såvel krop som arme og ben - at udføre.. Eks: Stående på vippebræt og forsøg at holde brættet vandret. Progredier.

Siddende på swiss ball, du skubber lidt til den, og hun skal holde stillingen.. I det hele taget: Øvelser hvor hun bliver presset, men skal holde stillingen er rigtigt gode til den type patienter. Gerne pres fra flere sider samtidigt (Ko-kontraktion)

PYYYHHHA :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej Lasse,

Jeg er selv hypermobil. Jeg fik at vide af min læge at jeg godt måtte styrketræne, så jeg har styrketrænet (uden dødløft) i mange år.

Jeg er så begyndt at få det dårligere i mine led, og jeg blev sendt til en reumatolog. Hun forbød mig al form for styrketræning.

Jeg blev sendt til fyssen, som gav mig nogle specielle øvelser som jeg skal lave.

Hvis du vil gøre det bedste for din veninde, så send hende til lægen og sig at hun skal bede om en henvisning til en reumatolog. Denne vil så tage en masse blodprøver og tjekker ens led for hvor hypermobil man er.

Hvis din veninde er lige så hypermobil som jeg, så skal hun IKKE styrketræne, for det gør leddene meget løsere. Når man er hypermobil har man ikke så meget brusk og slim at gøre godt med mellem ledene, så man skal være forsigtig.

Det eneste jeg må er at gå i svømmehallen i det varme bassin og dase lidt (ikke engang svømme må jeg).

Held og lykke med din veninde.

Mvh

S73

Link to comment
Share on other sites

Som jeg vistnok også skrev i mit tidligere svar, er der forskellige grader af hypermobilitet. Hvis det bliver så voldsomt som du har det, er der ofte kun træning overvåget af en fys tilbage: Stabilitetstræning med kokontraktioner over et led af gangen. Der er jo den hage ved at undgå træningen, at man blot får mere instabile led => mere slid på ledfladerne.

Så helt at ophøre med træning synes jeg (dog uden at have set dig :) ) lyder drastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share