Swissball


BuckarooSeb
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg ville lige høre jeres erfaringer med en "swissball" (I ved den der kæmpe badebold) som mavetræner.

Vi ved alle, at musklerne i kufferten skal trænes på samme måde som de resterende, men de fleste er vel også enige i, at det ikke er helt let at træne dem optimalt. Personligt har jeg svært ved at finde de rette øvelser til dette og har overvejet at købe en swissball selv (ja, jeg går i center - NEJ jeg skal ikke rode mig ud i sådan noget dér :blink: )

Hva' siger I - er den i orden? Er ens egen kropsvægt belastning nok på sådan en fætter?

S!

Link to comment
Share on other sites

Synes personligt at det er meget sjovt at træne mave på en swiss ball, men din kropsvægt er IKKE nok belasting. Man skal godt nok bruge lidt kræfter på at holde balancen, men det er ikke meget hårdere end alm. mavebøjninger - ROM er bare lidt større.

Link to comment
Share on other sites

Bellini> fra 190 -> 900 kr - det svinger lidt efter hvilket mærke man køber (samt størrelse).

Jeg har en "original swissball" som kostede 800,- og jeg har en kopi af mærket Reebok, som jeg gav 190,- forskellen ligger i kvaliteten, jeg jeg tror nok at den dyre af dem kan klare en noget større belastning, men til mavetræning (og da jeg vejer <100 kg) - så ville Reebok modellen have været ganske udmærket for mit vedkommende.

Jeg husker at MS (den røver) snakkede om at han squattede på Swissballs - og gad godt vide hvilke det drejer sig om, fordi det er i og med noget af en belastning ?

Link to comment
Share on other sites

Synes personligt at det er meget sjovt at træne mave på en swiss ball, men din kropsvægt er IKKE nok belasting. Man skal godt nok bruge lidt kræfter på at holde balancen, men det er ikke meget hårdere end alm. mavebøjninger - ROM er bare lidt større.

Bruger swiss ball meget i træningen af mine svømmere og er bestemt ikke enig i at det ikke er hårdere end almindelige mave.

Det er et spørgsmål om at lave dem rigtigt.

Husk at tilføje så stort et element af balance til øvelserne som muligt.

Hvis det er for nemt - så saml benene.

Hvis det stadig er for nemt - løft det ene ben.

Et par vægt skiver kan selvfølgelig også bruges.

Nogen af jeg som har nogle gode links med øvelser til at lave på swiss ball.

Mads :swim:

Edited by MadsSVØM
Link to comment
Share on other sites

Jeg har købt en via en instruktør i min center, og den gav jeg vist omkring 300,- kr for! Kvaliteten kan jeg ikke rigtig vurdere, men man kan i hvert fald godt lave squats på den - selvom det desværre er lidt for længe siden jeg har gjort det! :(

Link to comment
Share on other sites

BuckarooSeb: du opnår klart mere fyldige mavemuskler når du bruger kropsvægten på en bold fremfor alm. mavebøj med kropsvægt. Bolden er en god investering. På sigt bruger du bare nogle små vægte for at gøre øvelsen sværere.

Desværre er det de færreste der laver mavebøjninger på bold med fuld bevægelse. For at lave øvelsen rigtigt er det ligefør man nærmest skal kigge ned i gulvet mens man ligger henover bolden, og mange får derfor ikke det fulde udbyttet af øvelsen. De fleste ligger for langt fremme på bolden, fremfor et par centimeter længere tilbage hvilket gør øvelsen måske 30-40% sværere. Hvis ikke det bliver sværere af at man bruger bolden, laver man simpelthen øvelsen forkert. Og efter hvad jeg kan se generelt går det alt for hurtigt. Mange udnytter ikke muligheden for at lave en langsom glidende og rullende bevægelse i rygsøjlen som netop kan lad sige gøre når man ligger med fuldt svaj i ryggen til fulstædnig fleksion af mavemullerne.

Link to comment
Share on other sites

Har I nogle links til online-køb af disse badedyr ?? Jeg kan ikke finde nogen :(

Fittsmoker:

Desuden hvor stor diameter er den fra Reebok? Jeg er selv 193 cm, og trænede i går på en 75 cm. ball - og den var sgu for lille - det var lige lovlig meget svaj at byde ryggen. Den jeg plejer at bruge er nummeret større (der står selvfølgelig ikks str. på den store, men vil skyde den til 85 cm.).

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

I det nye nr. af Work and Fitness er der en artikel om mavetræning.....

:w00t: Ikke for at være utidig her.........MEN dvs. simpelthen sige at DU har læst det nye nummer af W&F ?

Må jeg venligst gøre dig opmærksom på følgende tråd ?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...?showtopic=9243

ka' du så komme igang med at skrive bladet af :devil::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk samme højde, så jeg må vel kigge efter en 85cm..?

Jeg trækker lige mine ord i mig igen - den er IKKE 85 cm. den jeg bruger, men kun 75 cm. Så for mit vedkommende (193 cm) vil jeg gå efter en 75'er - har heller ikke endnu set en 85'er i online salg, og det undrede mig lidt, når nu jeg trænede med sådan en fætter. Men det gør jeg så heller ikke. :4oops:

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share