sidestik


vinge
 Share

Recommended Posts

Hej

Ville egentlig bare fortælle at mit sidestiks probleme er, om ikke løst så opklaret :)

Det viser sig at være nogle led i ryggen der har sat sig fast.... Det kræver lige en 6-8 gange hos en kiropraktiker, mindre kunne have gjort det hvis jeg havde søgt læge før, såè har du uforklarlige og tilbagevendende sidestik så gå til læge måske kan det fikses med et "lille" knæk i ryggen :D

trut vinge

Edited by vinge
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hmm...det vil jeg da lige prøve. Var i dag ude og løbe en Cooperstest. NØJJJ jeg fik eddermandme sidestik der vil noget! :blink:

Har dog heller aldrig løbet eller lavet anden cardio før i nogen udpræget form :tongue:

:) Det er nok de færreste gange at det skyldes problemer med ryggen, så mon ikke det bare er fordi du er i lorteform? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm...det vil jeg da lige prøve. Var i dag ude og løbe en Cooperstest. NØJJJ jeg fik eddermandme sidestik der vil noget! :blink:

Har dog heller aldrig løbet eller lavet anden cardio før i nogen udpræget form :tongue:

:) Det er nok de færreste gange at det skyldes problemer med ryggen, så mon ikke det bare er fordi du er i lorteform? :tongue:

:4oops: Jeg skal måske lære og læse hele indlægget fra nu af. :lol:

Link to comment
Share on other sites

det afklarede ikke helt mit spørgsmål men her er noget om det:

Mange hypoteser

De mekaniske påvirkninger medfører måske et øget træk på de indre organer som milt og nyres "ophæng" eller irritation af mellemgulvsmusklen. Dette er som forslaget om "ophobning af luft i lungespidserne"og nedsat gennemblødning/iltmangel i mellemgulvsmusklen eller milten af spekulativ karakter.

Svag bugmuskulatur med tendens til overbelastning og krampe er også nævnt som en mulighed. Men kort sagt mangler man en fuldgod forklaring.

Hvis man får sidestik kan man forsøge at presse en hånd i siden eller prøve med et par dybe indåndinger. Det er tvivlsomt om det hjælper. Som regel vil det hjælpe at sætte tempoet kraftigt ned i en periode, men det er ikke lige det man har mest lyst til hvis man ligger til en god tid.

Forebyggelse er bedst. Spis ca. 3 timer før træning eller konkurrence. At varme grundigt op og at lægge ud i et tempo der passer til den aktuelle form er lommefilosofi, der måske forhindrer sidestik. Styrkelse af mavemusklerne kan også forsøges. Som for al anden muskeltræning skal der trænes gennem en længere periode før man kan forvente en effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det her lydder måske mærkeligt, men jeg lærte et trick af min norske idræts lære i gymnasiet:

Når sidestikket opstår tager man en spids genstand (typisk en sten med et spidst hjørne) og placerer spidsen i det bølde punkt i håndfladen, som ligger lige under langemanden og op ad tommelfinger musklen.

Man skal vælge samme hånd (højre/venstre) som sidestikket er opstået i og så klemme den sammen om stenen så spidsen påvirker det bløde punkt.

Jeg ved ikke hvorfor dette virker (formegentligt noget med zone terapi), men jeg har selv brugt det utallige gange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share