Dual Factor programmet


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Underlig indstilling de har på det forum......står der i HST programmet at man skal være klar på at blive indoktrineret eller hvad ?  :unsure:

Hvis du går ind under "The Ten Commandments of HST" Ser du bl.a. at "Thou shalt not train any other program" og "There are but one Guru; Brian Heycock", "Honor thy mentor, Brian Heycock" osv.

Medmindre man underskriver at efterleve disse bud, er det ud.

Jeg hører, at Brian brændte et (afguds-)billede af Arnold da han kom ned fra bjerget med sine HST dogmer, og beordrede high-volume tilhængere slået ned i hobetal :devil:

(Ej, jeg tror Heycock er en cool fyr, men små usikre nazist-wannabees findes overalt)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig pludseligt meget saglig, må jeg sige. Og hvis jeg har kaldt Cille og Maxplæver for HSTfundamentalister har jeg set lyset nu. I er bare glade HSTentusiaster.

Tak, tror jeg nok :)

Sådan har jeg godt nok ikke set mit nick stavet før :blink:

Efter hvad jeg havde læst på HST-forummet troede jeg egentlig de var rimelig saglige, men det har nok primært været pga de diskuterede ting de var enige om ;)

Meget imponerende (og samtidig skræmmende) at de skulle tage 5 sider før der bare kom nogenlunde styr på det, og det udelukkende pga initiativ fra Animalmass.

Link to comment
Share on other sites

Undskylder mange gange - det var faktisk slet ikke på CuttingEdgeMuscle.com jeg havde set det... men competitivemuscle.com :)

Af relevans:

TRAINING THEORY (By AnimalMass, AngelFace, and JohnSmith)

dual factor hypertrophy journal

noget andet uden sigende overskrift... eller jeg har læst den igennem...

Så er der lidt læsestof til de nidkære :D

Link to comment
Share on other sites

danmit, der er godt nok nogle mundkneppende sabotøre på det board - det var ellers en utrolig spændende tråd indtil de kom om bord.

jeg forstår ikke hvorfor mods'ne ikke griber ind i disse tilfælde - Blackmoore frem med overstregningstushen <_< ;)

Tilføjelse: Bare så der ikke nogen der er i tvivl så var det altså HST boardet jeg mente og ikke MOL

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg også fået kigget en smule på DFHT. Der er mange ting, som jeg synes er meget interessante. Specielt det med det progressive load, der i HST sammenhæng kun opnås med progression i vægten. Her udtales det dog, at det ikke blot er i stigning i intensiteten, der kan benyttes til at undgå "accomodation", men også i form af øgning af reps, volume, frekvensen, eller mindre hvile mellem sættene. Det åbner jo op for mange flere muligheder i forhold til progressionen i HST. Derudover så anbefales det også, så vidt jeg har forstået, at der skal være en øgning i mindst en af disse faktorer HVER gang.

Hvad siger I til det. Er det tis eller måske noget, som man burde indkorporere i sit HST program?

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at AnimalMass ved hvad han snakker om, og samtidig er jeg også overbevist om, at han har skruet et solidt hypertrofiprogram sammem, selvom han kommer fra en styrkeløfter baggrund.

Jeg mangler selv at sætte mig ordentlig ind i programmet - har dog læst hans artikel og flere tråde hvor han ytrer sig om DFHT, besvarer kritik osv.

Mth. til de mange progressionsfaktorer der nævnes, så er der i hvert fald én som jeg ikke synes så godt om, nemlig "mindre hvile mellem sættene". I forvejen bør pauserne mellem sættene være afstemt således, at man lige præcis kan tage det ønskede antal gentagelser - hverken mere eller mindre. At forkorte pauserne yderligere tror jeg ikke er en variabel, som er specielt nyttig i hypertrofi øjemed - og for den sags skyld heller ikke hvis man træner med henblik på ren råstyrke. Selvfølgelig vil det i en eller anden forstand være med til at trætte musklerne, men det kommer vel i praksis til at minde om en slags dropsets, der er et "redskab" man nok ikke skal benytte alt for flittigt.

...At indbygge en volumenprogression i sit HST program tror jeg ikke kan skade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg genopliver líge denne tråd, da der er et par ting omkring selve programemt jeg godt ville høre jeres mening om.

Jeg nævnt en del af det i min log uden den store respons ;)

Er det meningen / nødvendigt med en uges SD efter de otte uger, når man også kører deload uger?

Det foreslås at man laver progressiv overload vha både load, antal sæt, mindre pauser mellem sæt og højere frekvens. Jeg mener klart load og sæt må være de primære, og jeg kan ikke lige se hvordan man skulle kunne ændre frekvensen uden at lave grundlæggende om i programmet.

Workloadprogressionen havde jeg tænkt udført ved at jeg i første uge ligger på 24-26 sæt (excl. underarme og rotatorcuff) svarende til oplægget i artiklen, 27-30 sæt i uge 2 og 32-34 sæt i uge 3. De ekstra sæt fordeles naturligvis jævnt over dagens øvelser så alle muskelgrupper øger i workload.

Det undrer mig egentlig der ikke er gjort dette i programmet, i det mindste vist som eksempel.

Der står tydeligt at man skal holde sig fra failure, men i programoversigten er angivet Pullups og Donkey Calves til failure???

Den 2x20 reps squat der er nævnt en enkelt gang hver sjette uge går jeg ikke ud fra IKKE skal være i stil med 20 reps breathing squat. ” reps for increased lactic acid threshold and capillary density” som der står.

Hvad mener i om den overordnede split-opdeling? Man kunne argumentere for at ryggen bliver tæsket pænt godt igennem alle dage med chinups og rows i session A og B, og mere ryg i form af dødløftvarianter, clean og snatch (som jeg har valgt også at smide på i session D). Er det hensigtsmæssigt?

Der står følgende om max-øvelserne: "The reason for maxing out on certain exercises is to increase neural efficiency as well as myofibral hypertrophy"

Ville det så ikke være oplagt at planlægge maxforsøget i stil med ME-øvelser i WSB, frem for at lave opvarmning svarende til et mere "normalt" maxforsøg?

Det var vist det hele :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Er det meningen / nødvendigt med en uges SD efter de otte uger, når man også kører deload uger?
Det er vel egentlig ikke nødvendigt med total SD, når man kører nærmaximalt i alle loadingugerne. Jeg havde forestillet mig noget i retning af en deloaduge i stedet, hvor jeg kun træner 2 gange (split), med 1 sæt a ca. 80% i de største øvelser.
Der står tydeligt at man skal holde sig fra failure, men i programoversigten er angivet Pullups og Donkey Calves til failure???

Jeg læser dette som om, at det er OK at køre til failure, når man tager over 12-15 reps i et sæt (det gælder IKKE for mig i pullups :chicken: ). Failuremekanismen er derved ikke neural, og kræver ikke den samme restitutionstid som neural failure.

Hvad mener i om den overordnede split-opdeling? Man kunne argumentere for at ryggen bliver tæsket pænt godt igennem alle dage med chinups og rows i session A og B, og mere ryg i form af dødløftvarianter, clean og snatch (som jeg har valgt også at smide på i session D). Er det hensigtsmæssigt?
Det ser jeg ikke som det store problem, det er jo (stort set) forskellige dele af ryggen, som tyngden bliver lagt på i hhv. underkrops- og overkropssplittet. Øvre traps får også høvl både med shrugs den ene dag og military/push press den anden dag (det er godt nok en mindre muskelgruppe).
Ville det så ikke være oplagt at planlægge maxforsøget i stil med ME-øvelser i WSB, frem for at lave opvarmning svarende til et mere "normalt" maxforsøg?

Det havde jeg tænkt mig, når jeg er frisk til ME-øvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke nødvendigt med total SD, når man kører nærmaximalt i alle loadingugerne. Jeg havde forestillet mig noget i retning af en deloaduge i stedet, hvor jeg kun træner 2 gange (split), med 1 sæt a ca. 80% i de største øvelser.
Der er lagt op til deload hver fjerde uge, hvor næsten halvdelen af øvelserne udelades og resten køres med cirka samme sæt-rep-combo, men mindre load end tredje load-uge.

Det er dog fleksibelt hvor lange man laver load- og deloadperioderne, så det behøver ikke være hver fjerde uge.

Jeg læser dette som om, at det er OK at køre til failure, når man tager over 12-15 reps i et sæt (det gælder IKKE for mig i pullups  ). Failuremekanismen er derved ikke neural, og kræver ikke den samme restitutionstid som neural failure.

Klart nok, men han kan jo ikke vide hvor stærk jeg er i chinups ;)

Hvorfor er det i øvrigt fedt at køre 2x20 reps i shrugs hele programmet igennem?

Link to comment
Share on other sites

So what you get concerning the two-factor theory is a period of peaking fatigue (maybe 6 weeks), followed by a period of rest (maybe 2 weeks deloading, then one or two weeks of total rest).
Animalmass hævder godt nok, at man bør tage en til to ugers SD efter 6 ugers loading og 2 ugers deloading. Men jeg synes, at i programmet som det er angivet i hans artikel, at det virker som SD overkill.

Det virker som om han ikke kender til folk, som tager under 10 reps i pullups. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at køre til failure med min BW :blink: Så kommer de tilbageværende neuroner da godt nok på arbejde (burn, motherfucker, burn...) :tongue:

Hvorfor er det i øvrigt fedt at køre 2x20 reps i shrugs hele programmet igennem?

Måske hænger det sammen med, at øvre traps også brændes af på overkropsdagen??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share