Protein er Protein... eller hvad?


Sidious
 Share

Recommended Posts

hvad med proteinerne i "Bacon Snacks" som enkelte herinde siger er det virkelig en god proteinkilde ? (jeg ved godt der på papiret er mange proteiner i, men er det noget der kan bruges til noget ? :blink: )

Det var mig der bragte Bacon Snacks på banen, fordi jeg var overrasket over, der var ekstremt meget protein i. Det meget fedt giver naturligvis en masse problemer i forhold til samlet energiindtag.

Det der irriterede mig dengang var, at en af de sædvanlige selvudråbte kosttilskuds-mulla'er kom svansende ind fra siden og dømte proteinet komplet nytteløst - man kunne slet ikke bygge muskler af det. Iøvrigt udokumenteret.

Min gut-feeling sagde Bacon Snacks er klamt og fedt, men at proteinet skulle være nytteløst tror og troede jeg ikke på.

Derfor læser jeg naturligvis interesseret med, når nu det modsatte skrives. :)

Link to comment
Share on other sites

Det der irriterede mig dengang var, at en af de sædvanlige selvudråbte kosttilskuds-mulla'er kom svansende ind fra siden og dømte proteinet komplet nytteløst - man kunne slet ikke bygge muskler af det. Iøvrigt udokumenteret.

Det kan vel kun en aminosyre profil fortælle os - desværre er det jo ikke lige det vi finder på en pose Bacon Snacks :lol: - Kan nogen hjælpe ?

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt/læst en begrundelse, der lyder, at kollagenindholdet i flere svineprodukter bevirker, at NPU'en (nettoudnyttelsen af proteinet) falder til omkring 0,5 grundet lav fordøjelighed i modsætning til andre animalske proteiner, der har en NPU på 0,75-0,8. Jeg ville tro, at kollagenindholdet vil være højt i f.eks. baconsnacks, da dette nok ikke er fremstillet af svinemørbrad, men hud, skind og ben fra et svin.

Men dette betyder jo slet ikke, at dette trods alt vil være en udmærket proteinkilde, men bare ikke lige så godt som så meget andet. Det høje indhold af mættet fedt er dog, som sagt, en anden grund til at holde sig langt fra eksempelvis baconsnacks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt/læst en begrundelse, der lyder, at kollagenindholdet i flere svineprodukter bevirker, at NPU'en (nettoudnyttelsen af proteinet) falder til omkring 0,5 grundet lav fordøjelighed i modsætning til andre animalske proteiner, der har en NPU på 0,75-0,8. Jeg ville tro, at kollagenindholdet vil være højt i f.eks. baconsnacks, da dette nok ikke er fremstillet af svinemørbrad, men hud, skind og ben fra et svin.

Men dette betyder jo slet ikke, at dette trods alt vil være en udmærket proteinkilde, men bare ikke lige så godt som så meget andet. Det høje indhold af mættet fedt er dog, som sagt, en anden grund til at holde sig langt fra eksempelvis baconsnacks.

Jeg kan kun give ovennævnte ret!!! Som nævnt tidligere, det kan godt være at BV er fantastisk høj, men hvis NPU er lav, så falder værdien af proteinet drastisk.

For at få endt denne dialog, skal vi så ikke bare konkludere at hvis man en lørdag aften skal lave lidt lækkert sammenkogt til kæreste er baconsnack udemærket, men som en seriøs proteinkilde smider vi den ud til højre..

fitnessbtikken.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share