SD


Vitalic
 Share

Recommended Posts

Som bekendt så tager man fedt på, alt afhængig af hvor stort dit kcal indtage vs. dit forbrug er, og da du under SD sætter dit forbrug ned ( i hvert fald efter et par dage efter sidste træningspas), så bør du også skrue lidt ned for kcal.

Jeg ved ikke, hvad du mener md hærder, men idéen bag SD er at dekonditionere dine muskler, så de vil vokse under submaksimale vægte. Det er klart, at hvis du kan løfte 100kg, så er det ikke lige sagen at drøne ud og lave øvelsen med 60kg.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun en HST relateret ting

Muligvis, men det burde det ikke være.

Jeg ville holde et ligevægtsindtag i SD-perioden, dvs sætte indtaget lidt ned ift træningsperioden.

Der kan ske en smule superkompensation i de første dage efter man er stoppet, men eller sker der ingen muskelvækst uden stimuli = træning.

Hvis man træner med samme vægt, reps og sæt i længere tid så bliver musklen populært sagt "hærdet" overfor den belastning. Det er præcis hvad SD modvirker / nulstiller.

Det kan nok ikke undgås at man mister en smule styrke under SD pga neurale tilpasninger, der forsvinder lidt igen, men massetabet er meget begrænset såfremt kosten er i orden - og det tabte ryger nok hurtigt på igen.

Man siger normalt SD skal være 1-2 uger, men det afhænger af den enkelte, hvor hårdt og hvor længe man har trænet inden og hvilke vægte man starter op på bagefter.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Når man har kørt en cyklus igennem kan man i slutningen tage føling på om man er steget i en øvelse eller ej. Er man ved at gå i gang med første cyklus tester man INDEN SD.

Det vil være helt personafhængigt hvor meget man mister i styrke. Har du trænet alm. BB-træning 6-15 reps eller deromkring vil det være minimalt hvad man mister og hurtigt indhentet igen. Træner man for styrke er SD en dårlig ide, fordi man har stor neural tilpasning som kan mistes, men der er HST heller ikke det rigtige program at vælge.

Den styrke du evt. mister på 1-2 ugers pause er LILLE ift hvad 8 ugers hårdt program vil give.

ORM ??? Den højeste vægt man IKKE kan løfte nogen gange? :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, my bad, men hvad vil du bruge din One Rep Max til under planlægningen af HST?

Hvis du meget gerne vil se billeder af mig, så kig i min log. Jeg har lige postet et par og der er lidt flere fra omkring 02-06-2003. Jeg vil nok tro at min viden om træning og kost er en smule foran hvad jeg har haft muligvis for at føre ud i livet. Jeg har trods alt kun trænet og spist "fornuftigt" i under 1 år.

Du bør lave en eller anden form for periodisering i din træning uanset hvad. Om du bruger deload, SD eller begge dele må være op til dig selv at vurdere hvad der er bedst anvendt.

SD: meget effektivt til dekonditionering af musklerne i hypertrofi-sammenhæng. Giver komplet hvile til kroppen så den kan komme sig fra en periode med hård træning. Mister en smule neurale tilpasninger, men er muskelvækst det primære er dette uden betydning.

Deload: Mindre effektiv dekon. Giver kroppen mulighed for at komme sig fra en periode med tilpas hård træning. Mister ingen neurale tilpasninger af betydning

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share