Back to Basics


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

De sidste par dages indlæg om nødvendigheden af kosttilskud har fået mig til at overveje følgende:

Er det egentlig nødvendigt med kosttilskud overhovedet?

Burde vi ikke bare skrotte alt hvad der hedder proteinpulver, kreatin, Chrom, bl.a. hvad det nu hedder..

Det kan da godt være at Whey proteinpulver er bedre end mælk til efter træning, men er det dobbelt så godt? (Som prisen antyder at det burde være!)

Er det efterhånden ikke lidt omsonst at skulle bruge mange penge, for at blive 1-2% slankere, større og stærkere, som man nu muligvis bliver af kosttilskud?

Helt ærligt...burde træning så ikke "bare" handle om at løfte tung og hårdt med de rigtige øvelser hver gang, og så spise god solid nærende kost hver dag...?

Jeg synes efterhånden at det handler mere om videnskab end hårdt arbejde i træningssalen....

Det her indlæg er ikke decideret spørgsmål, men nærmere en anslag til en debat...

Så er det jeres tur...Hvad mener I?

:cheeburga:

(Redigeret af xax ved 8:31 pm på Sep. 26, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Godt emne, Xax

Jeg har aldrig brugt nogen for for kosttilskud! Det vil sige, at jeg engang prøvede at købe noget kreatin i den lokale sportsshop, hvilket jeg dog hurtigt droppede!

Jeg har i perioder være oppe at træne omkring 9 gange om ugen (vægttræning+sport) og jeg har fået alle mine resultater med en god og solid kost!

Det sidste lille år har jeg givet vægttræningen en stort spark, og så længe jeg bliver ved med at gå frem kan jeg ikke se nogen grund til at fylde mig med dyrt syntetisk pulver!

Jeg gyser når jeg nogle steder læser producenterne af kosttilskud anbefale 4g protein pr kg kropsvægt!

Jeg synes tit, at man ser folk som ikke træner og spiser  ordentligt, propper sig med diverse kosttilskud. Det er lidt synd, og penge ud af vinduet (af muligheder) som SAGTENS kan fyldes med mælk e.lign!

Dette er bare min mening, og personlige erfaring!!

MVH, DBM

P.s - der var sgu også store og veltrænede personer før prolab-maxim-super-valleprotein kom i håndkøb!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om kosttilskud eller ikke kosttilskud. Det afhænger af situationen.

Min egen situation er sådan, at jeg kan klare mig uden kosttilskud, fordi jeg har tid til at lave 6 daglige måltider, og jeg træner i umiddelbar nærhed af mit hjem. Det er de færreste, der er så privilligerede, og derfor synes jeg kosttilskud er et godt supplement.

Problemet opstår, når folk tror, at den heldige krage er velbegravet bare fordi de tager kosttilskud. Så glemmer de ellers alt om at spise en sund og varieret kost - og rigeligt af den!

Proteinpulver er et supplement. Intet andet. Du skal sq have kokkehuen på, hvis du vil have noget ud af din træning. Kreatin og valle retfærdiggør ikke spaghetti med ketchup!

Keep cookin'

Morten

Link to comment
Share on other sites

Gode pointer.

Der er mange der fokuserer alt for meget på de marginale detaljer. Den helt store forskel består i om man får næringsstoffer på de rigtige tidspunkter.

Derimod grænser det til det uvæsentlige om det er et særligt produkt eller det blot er noget "fornuftigt almindeligt".

Cacaoskummetmælk er en vinder. Sekundært drikkeyoughurt eller skummetmælk. (Mathilde milkshakes er næsten for perfekte, men de er også dyre).

Ligeledes er forskellen på supersportsdrik og Nettos saftevand akademisk i træningssammenhæng.

Hvis pengene ikke betyder noget, er det bare så forbandet nemt at have en masse pulver stående på hylden.

(Okay - kreatin er lidt sværere at ignorere.)

Link to comment
Share on other sites

Alle er tilsyneladende rørende enige om at kosttilskud ikke er en afgørende nødvendighed...nødvendigvis.

Den rette mængde næringsstoffer er derimod helt  essentielt  for gode resultater- det er alle også enige om.

Meeen.... Jeg er nok ikke den eneste som IKKE ville få fx den rette mængde protein, hvis det ikke var for det dejlige proteinpulver. Kald mig bare doven, men jeg gider ikke gøre nogen særlige anstrengelser når det kommer til tilberedning af mad.

Ergo: uden pulver, ikke nok næringsstoffer. Derfor er pulveret en helt klar nødvendighed - for mig!

En af mine yndlingsaversioner er, når folk begynder at argumentere IMOD kosttilskud med ord såsom: naturligt, kunstigt osv... Det er for uigennemtænkt og man ryger lynhurtigt ud på (meget) dybt vand. Prøv fx at definere "naturligt" - så kommer der hurtigt en so på isen:-)

Men selvfølgelig er den hellige gral ikke velbevandret, bare man hælder tilstrækkeligt "MEGA MUSCLE POWER 2000" i gabet.

For nogle er det nødvendigt, for andre er det ligemeget

Keep on shakin` 

(Redigeret af Michael Sorensen ved 9:46 pm på Sep. 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Well...Det var sådan set ikke pointen i mit indlæg. Naturlig eller kunstig?? Who cares anyway...

Det handler mere om de penge man bruger på kosttilskud. Det er nu en gang meget billigere at købe tun, kød eller kakaomælk end proteinpulver.

Men selvfølgelig...Hvis man har et stort behov(stor motherfucker!!) og ikke gider/har tid til at lave mad, så er der en god grund til at bruge proteinpulver...Men helt ærligt, hvor mennesker står egentlig i denne situation??

:)

Link to comment
Share on other sites

Jep, og???

Hvorfor skal ting egentlig gøres mere kompliceret end de er?

Before a person studies Zen, mountains are mountains and waters are waters; after a first glimpse into the truth of Zen, mountains are no longer mountains and waters are no longer waters; after Enlightenment, mountains are once again mountains and waters once again waters.

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share