Muskelvækst ....eller ?!


Yod Manut
 Share

Recommended Posts

Jeg har idag foretaget en fedt% måling, på en tanita-maskine og er lidt i tvivl om hvorledes jeg ska tyde tallene. Eller rettere hvad betyder forskellen i tallene på de to seneste målinger?

Tanita Body Comp.

9/7/03 kl 1100 - (13/9/03 kl 1008)

weight 86,4 - (90,4)

bmi 25.0 - (26.1)

bmr 8451kj/2020kcl - (8682kj/2075kcl)

impedance 419 - (403)

fat% 15 - (16)

fat mass 13kg - (14.4kg)

fat free mass 73,4kg - (76,0kg)

total body water 53,8kg - (55,6kg)

konklusion :

fat% +1%

fat mass +1,4kg

fat free mass +2,6kg

total body water +1,8kg

link til... min log

..som man kan se er der tilvækst i fat free mass på 2,6kg, men af dette består 1,8 kg af vand (tbw +1,8kg). Ska det forstås således at der er tale om en tilvækst i muskelmasse på 2,6-1,8 = 0,8 kg ? ...eller består muskler ikke hovedsageligt af vand, og kan der så dermed kan være tale om en tilvækst der kan værre større end 0,8 kg ?!

Ska man overhovedet tillægge disse fedt%maskiner nogen værdi ? Personligt har jeg ikke den store tillid til dem.

Ps. anvender kreatin, men jeg har en fornemmelse, at jeg var mere loadet ved målingen d. 9/7

jhax

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Ska man overhovedet tillægge disse fedt%maskiner nogen værdi ?

Nej.

Hvis du styrketræner og tillægger dig LBM, kan maskinen ikke engang bruges til at følge en udvikling i din fedt%, da den vil mistolke noget af din øgede vægt som fedt.

Maskinen udregner først og fremmes din fedtprocent efter faste formler, og bruger kun impedansstrømmen til at finpudse lidt.

Formlerne er beregnet til folk uden "ekstra" muskelmasse; selv Tanitas "athlete" indstilling er kun beregnet til folk med normal LBM, som blot dyrker cardio +10 timer ugentligt.

Link to comment
Share on other sites

...takker for svarene ! har kigget et par tråde igennem og konkluderer at jeg må anvende en tang ( caliber - el noget B) ) hvis jeg ska have en måling som kan bruges til noget!

jhax

ps. nu hvor målingerne viser, at jeg min. har taget 0,8kg FFM på henover de to seneste måneder, vil jeg vælge at 'lytte' lidt til dem alligevel :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share