genetik


cornelius
 Share

Recommended Posts

Hej derude !

Har set i flere debatter at genetik nævnes, her er en lille historie fra det virkelige liv :-)

Jeg har altid elsket vægttræning og fornemmelsen af at været blevet "gennemtrænet"...

Når jeg tænker tilbage på mit liv, er nu 30, og specielt omkring mine pupertets år, tror jeg interesse kom dengang..

før jeg blev de 13 -14 år var jeg ekstrem tynd, men da puperteten startetede begyndte mine muskler faktisk at vokse "enormt". Da jeg blev 16 begyndte jeg at træne og så skete der for alvor ting og sager med min krop....positivt ment.

Dengang havde jeg en træningspartner som hed Jacob. Vi trænede det samme prg. og stort set også vægt.

Jeg voksede i volumen, ikke det store i styrke, Jacob kun i styrke. Vi har begget trænet videre den dag i dag og Jacob er stadig "tynd" og jeg er stadig "pumpet"

Jeg har prøvet at undersøge om den naturlige test. produktion kan være forskellig fra mand til mand, men har ikke fundet det store svar.....

Om mig selv kan jeg sige at jeg begyndte at blive tyndhåret omkring de 20 (tidligt). Jeg undersøgte hvorfor og man mener/ved at det mandlige kønshormon er skyld i hårtab, og det er da også det samme som sker ved indtagelse af krudt (kan ske). Ved ikke helt hvad jeg vil sige, men er det andre som er samme opfattelse eller kan dementere min påstand....

Cornelius

Link to comment
Share on other sites

Tjoeh den genetiske disponering er i høj grad den faktor der har mest at sige om hvordan man kommer til at se ud med, eller uden, styrketræning.

Nogle mennesker har fra barnsben en anatomisk opbygning der gør at de, uanset hvor meget de træner, aldrig bliver til store pumperfyre, mens andre "normale" mennesker kan lave ingenting og stadig få store stærke muskler.

At din ven ven blev "stærkere" end dig er ikke nødvendigvis et tegn på at hans muskler via træningen blev stærkere end dine, det kan også blot være din kammarats muskelfibersammensætning der bevirker at din kammarat fx har en større eksplosiv styrke end dig.

Anyway jeg har nogenlunde samme historie at berette da jeg også har trænet et træningsprogram med en kammarat der hurtigt fik store men ikke ret stærke muskler til trods for vi trænede lige meget / med lige høj intensitet.

Jeg tror nu ikke at produktionen af det mandlige kønshormon testosteron er ansvarlig for ens evne til at få store muskler. Det er ganske vidst at det er testosteron der i puberteten fører til udviklingen af de sekundære kønstræk herunder muskelhypertrofi, men mængden af testosteron er ikke så afgøende for om man bliver en lille ranglet fyr eller en stor bodybuilder type. Denne skal nok nærmere findes indenfor den pågældende persons anatomiske udformning. Da de tværstribede muskulaturer sidder på skelettet afgør skelletets størrelse/udformning nærmere hvor store og massive musklerne bliver.

Lige til det sidste med hårtab - jeg forstår ikke hvorfor testosteron skulle være skyld i hårtab - vil du ikke uddybe det nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Cornelius => Meget interessant emne du her tager op... Jeg er sikkert på at alle kender til situationen. Men synes du ikke at din "genetik-undersøgelse" mister lidt værdi, når du i et andet forum, skriver at du har misbrugt doping? Så er det da måske ikke så underligt at du er pumpet, og din ven er tynd!? Men måske han alligevel har fat i den lange ende....??

Go sommer og træning, DBM

Link to comment
Share on other sites

Bare lige en lille kommentar til det med hårtab og testosteron. Det er sandt at det er testosteron der bevirker hårtab, men for den enkelte person er det arveligt betinget om kroppens testosteronniveau forårsager hårtab.

Det vil sige, at manglende hår ikke er lig med høje testosteronniveauer, men at man rent genetisk er sammensat på en sådan måde at testosteronen (som ALLE mænd render rundt med) påvirker udviklingen af hårtab.

Link to comment
Share on other sites

Okay i lost the lead. Det er halv-farligt at blande genetik og hormonelle faktorer sammen.

Det jeg spurgte om, var om testosteron efter puberteten virkede som negativ feedback på hårvækst lidt a'la FSH og LH.

Jeg har nemlig, i modsætning til hvad der bliver postet her,  læst at hårtab skyldes et reccesivt homozygostisk gen, jeg kan bare ikke huske hvad det hedder.

Et sådant sygdomsgen vil kun blive nedarvet som fænotype, hvis ens partner også har det reccesive gen i genotypen.  

Hvis det derfor virkelig er et "sygdomsgen" der styrer hårttab tror jeg næppe at det er test. faktoren i blodet der sætter hårtabet igang, da et sådant sygdomsgen i forvejen vil være kodet til at starte, uden udfrakommende stimuli.

Desuden er test. faktoren i blodet næsten konstant igennem livet, - det er først ved 60-80 års alderen at test. konc. begynder at falde, så jeg forstår ikke hvorfor håret lige præcis skulle begynde at falde af i 20-30 års alderen.  

Link to comment
Share on other sites

Med al mulig respekt for de meget vidende personer her på sitet, tror jeg altså vi skal lade genetik/hårdiskussionen ligge! Det er simpelthen for kompliceret, og det er stadig ikke et emne forskerne har styr på. Fx kan det samme gen kode for forskellige

ting - og det er noget rod.

(Redigeret af oskar ved 5:38 pm på Juli 2, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Man bruger ofte begreberne "Responder" eller "Non-responder". Ingen tvivl om at genetikken fordeler goderne helt uretfaerdigt. Dels saetter generne udgangspunktet for ens praestationsevne - altsaa hvad man kan uden nogen saerlig traeningspaavirkning. Dernaest (og det er vaerre) saetter generne ogsaa rammerne for hvor meget man kan gaa frem som foelge af en traeningspaavirkning.

Dette har flere konsekvenser. Nogle individer vil aldrig blive store/staerke ligemeget hvad de goer (doping undtaget). Andre vil faa markant muskelvaekst med selv det mest tilfaeldige traeningsprogram. Andre igen kan gaa rundt og ligne topatleter uden have gjort noget saerligt for det.

Dertil goer de genetiske forskelle ogsaa at et traeningsprogram vil virke for Jensen, hvorimod der skal noget helt andet til for at Hansen gaar frem.

Dette er noget, der bliver forsket en del i for tiden, men som naevnt er det ufattelig komplekst, og man vil naeppe finde enkeltgener der forklarer forskellene, men snarere moenstre af gener der beskriver de "heldige" eller "de uheldige".

"Man is not born equal"

(fra Bolivia)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share