Kost - styrke vs. hypertrofi


AGV
 Share

Recommended Posts

Efter er jeg er begyndt at benytte Mol er min træning blevet rette mere mod at få styrke end muskelmasse.

Jeg har sat mig ind i hvordan man bør træne når det er for styrke - men hvad med kosten. Skal man spise ens uanset om man træner for styrke eller hypertrofi?

Skal man fx stadig spise 2 gram protein pr. kilo kropsvægt nu da musklerne ikke skal vokse så meget mere?

Ergo, spiser styrkeløftere og bodybuildere ens?

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftere spiser mere og mere usundt... ikke fordi de skal, men fordi størstedelen er fuldstændig ligeglade.

Det er stadig de samme spilleregler som gælder for styrkegains - du kan såfremt vægten ønskes at være stabil, nedsætte det samlede antal kcal til at modsvare forbruget.

Neurale tilpasninger sker stadig selvom du er i kcal underskud.

Link to comment
Share on other sites

Neurale tilpasninger sker stadig selvom du er i kcal underskud.
Tak, det var jeg meget i tvivl om :)

Med modsiger du så ikke dig selv lidt med denne udtagelse:

Det er stadig de samme spilleregler som gælder for styrkegains

Hvis neurale tilpasninger kommer uanset proteinindtaget er det vel ikke de samme spilleregler der gælder?

Link to comment
Share on other sites

He he, jeg kan bare ikke bekymre mig for tiden :lol:

AGV

Gu gør jeg så... den har i hvertfald brug for en præcisering. Neurale tilpasniger som værende det ene ben af øgning i styrken sker uanfægtet af kcal balancen - her er det antallet af løft mv. som har betydning. Det andet ben, øgning i tværsnitsarealet, er afhængigt af kcal balancen - ganske som i bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Er her helt på linie med cilius.
Hvor betryggende.
Beviset er vel de lette vægtløftere, som ikke ligger og cyckler op og ned i vægt for at blive stærkere, det klarer de neurale tilpasninger for dem.

Ja, når man ser på de lette styrkeløftere er det sandsynligt at det forholder således - det var også derfor jeg skrev at jeg logisk set er enig. Men sammenhængen mellem kalorieindtaget og neurale tilpasniger er aldrig bevidst, lidt ligesom at stressningen af CNS ved vægttræningen heller aldrig er blevet bevidst. Men logisk set må det forholde sig således, i hvertfald har vi alt mulig grund til at tro at der finder et systemisk stress sted (evt. i CNS)

Men Cilius fremlægger her sammenhængen mellem kalorieindtaget og neurale tilpasninger som var det et videnskabeligt fakta. (det er det ikke)

Neurale tilpasninger sker stadig selvom du er i kcal underskud.
Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

Alt det ikke er videnskabelig bevidst er godt nok til mig, sålænge det logisk set er rigtig nok.

Netop - der findes ikke problemer, der ikke gives et logisk og fornuftsbaseret svar på. Med basis i fornuften og logikken vil alle problemstillinger kunne løses på et eller andet tidspunkt. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share