Muskelfibre


Gyver
 Share

Recommended Posts

Hej!!

Jeg har hørt, at kroppen holder op med at danne NYE muskelfibre, når man begynder at styrketræne (tung træning). Altså at der ikke dannes nye fibre, men at de eksisterende i stedet bliver større.

Jeg tænker på det i sammenhæng med træning når man ikke er fuldt udvokset - mænd er jo vist først fuldt udvoksede i 21-23 års alderen, tror jeg...

Men er dette en skrøne, ligesom at man bliver blind et af jacke den :biggrin:, eller er det rent faktisk sandt??

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Gycer: Du har ret i at muskelcellerne bliver større når man træner (hypertrophy). Man er dog i trivl om hyperplasia (øgning af antallet af celler) er muligt hos mennersker, og at antallet af celler derved er genetisk bestemt. Dvs. at antallet ikke påvirkes af træning, dog sker der andre tilpasninger, jf. artiklerne her på MO om muskelfibre.

Man har dog laver undersøgelser på dyr, der tyder på at hyperplasia er mulig.

Tjek evt. artiklen:

Mechanical overload and skeletal muscle fiber hyperplasia: a meta-analysis

Bemærk at denne undersøgelse er fra 1996, og er foretager på dyr, og derfor ikke nødvendigvis gælder for mennesker.

Morten Z: Kender du til nyere udersøgelser evt. foretaget på mennesker.

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Hej Helix!

Tak for svaret!! Det er egentlig en ret interessant undersøgelse - men som du siger skal man nok passe på med at overføre den til mennesker!

Men det du svarede på, var egentlig lidt det modsatte af det, jeg spurgte om (...men det var selvfølgelig også et brugbart svar så).

Mit spørgsmål var mere rettet mod om tung styrketræning hæmmer dannelsen af nye muskelfibre hos individer der ikke er fædigudviklede.

Men omvendt - hvis hyperplasia er muligt (for dyr), er det usandsynligt (hvis overført) at tung træning vil hæmme hyperplasia hos ikke-færdigudviklede mennesker.

Men jeg spurgte bl.a. også fordi nogle siger (helt ubegrundet som de fleste skræmmehistorier) at man ødelægger sin krop ved at styrketræne - og altså også at man kunstigt stopper sin udvikling. Det er nu ikke fordi jeg tror på det, men det er altid bedst at have videnskabelig baggrund for det man siger - alle kan jo bare slynge noget ud (bl.a. ligesom det jeg også brugte som eksempel i mit første indlæg).

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Gyver: Hvis/når antallet er genetisk bestemt, virker det usandsynligt at træning vil påvirke antallet.

Hvis det er dicederet tung træning, kan jeg ikke forestille mig gøre nogen forskel :)

Det ville dog også virke ulogisk, da evnen til at generere kraft jo bla. afhænger af antallet af fibre.

Og ja, det er en meget interessant undersøgelse. Det ville være interessant, at undersøge det på mennesker.

Det er en klassisk myte at træning hæmmer vækst når man ung. Jeg kender ihvertfald ikke til nogen undersøgelser det beviser dette. Hvis nogen gør derude, vil jeg gerne læse den.

Claus B: Jeg vil godt læse artiklen, hvis du finder den.

Vh Helix

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share