4 sæt er bedre end 3!!!


olesen82
 Share

Recommended Posts

hej

læste for en uge stid siden en artikel omkring antal reps og sæt osv. da påstod de, at 4 sæt i hver øvelse simpelthen bare gav mere end 3.

er det rigtigt??

for hvis jeg skal køre med 4 sæt i næsten alle mine øvelser, kommer jeg vist ikke på arbejde de næste par uger!! :unsure:

en anden ting jeg ikke forstår omkring dette er, at hvis det virkelig gav så godt med flere sæt, havde folkene bag hst. proncippet vel valgt 2,3 eller 4 sæt i stedet for 1-2 sæt, eller hvad???

Link to comment
Share on other sites

Simpelt spørgsmål - komplekst svar.

Som udgangspunt kan man godt sige, at 4 sæt giver mere end 3 sæt, idet det giver mere proteindegeration.

Men der er så mange faktorer i spil, at det er svært sige noget endegyldigt.

Det kommer f.eks. an på:

- Dit program

- Hvor tit du træner

- Hvor lang tid har du trænet

- Hvor konditioneret er du

Endelige er det som altid et spørgsmål om indsats overfor resultat, en parameter der er meget op til ens træningsiver og mulighed for at afsætte tid til det. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

dvs det faktisk bare gælder om lytte til sin krop og så se om man kan køre 4 sæt eller hvad??

man kan vel godt lave 1 sæt med 4 reps pr. muskelgruppe, eller er det lidt at vælge en dårlig mellemvej??

mit program er forresten her:) så kan i jo lige give en kommentar. har kun lagt ud for den første uge, men det bliver således: uge 1=12 reps, uge 2= 10 reps, uge 3 = 8 reps, uge 4 = 6 reps og uge 5 = 4 reps. 6 uge køres som "afslapningsuge" så kroppen lige kan slappe lidt af efter de specielt 2 sideste uger hård træning:)

Mappe1.xls

Link to comment
Share on other sites

Fist:

Uha, det er et giftigt emne at komme indpå lige i øjeblikket!

:lol: ja det må man sige ! - røgen fra den anden tråd stiger stadig stille til vejrs.....
Olesen:

man kan vel godt lave 1 sæt med 4 reps pr. muskelgruppe, eller er det lidt at vælge en dårlig mellemvej??

hm - så ville du på denne måde få passet 4 sæt ind ved at skære ned af antallet af reps ? det tror jeg umiddelbart er en ringe ide, du skal vel helst over 5 rep, hvis du vil arbejde for masse.

Vedr. dit spørgsmål: 3 kontra 4 - det hænger sammen med konditioneringen som Jarvig er inde på - og forskellen imellem 3 mod 4 er nok lidt svær at finde; noget andet mere interresant, er 1-2 kontra 3-4.

Men tråden som blev linket til indeholder en masse guldkorn (og en HEL masse mundbævl) - så hvis du evner at filtrere det meste fra, så tror jeg du finder svaret på dit spørgsmål i den tråd.

Jarvig:

Jeg har da ikke været af banen.  Var bare et par sekunder i pit, for at få nye slicks på og tanket tanken op. 

:lol: - en ting:

Det er meget vigtigt for denne tråd, at du lige melder ud til os hvad temperaturen viser på dit termometer ? - hvis den er over 37, så gider jeg ikke blande mig idag :tongue:

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

røgen fra den anden tråd stiger stadig stille til vejrs.....
:D

dvs det faktisk bare gælder om lytte til sin krop og så se om man kan køre 4 sæt eller hvad??

Det gælder ALTID om at lytte sin krop.

Hvis du kan mærke du er helt kold efter 3 sæt, så er det højest sandsynligt ikke en god idé at forsøge med et 4 sæt.

Link to comment
Share on other sites

hm - så ville du på denne måde få passet 4 sæt ind ved at skære ned af antallet af reps ? det tror jeg umiddelbart er en ringe ide, du skal vel helst over 5 rep, hvis du vil arbejde for masse.

det var ikke det jeg mente..!!! det med de 4 reps hører unnder programmet .men er det en dårlig ide at køre ned til 4 reps. måske jeg bare skulle holde mig ved de min. 6 reps og så forkorte mit program med en uge.. hmm <_<

lige et par andre spørsmål når keg nu er i gang:

triceps øvelser: hvad er "bedst" , one arm cable pulldown ELLER normaal pull down?????

og i mit program kører jeg også dødløft, og jeg synes eg har læst et sted, at det ikke er så "sundt" at køre fx 3x 12 reps, men i stedet 5x5 reps. er det bedst konsekvent at gøre det i mit program lige med hensyn til dee specifikke øvele, nemlig dødløft

og det jeg egentlig mente fra starten var, om det "ødelagde" workloaden eller noget andet ved at køre 4 sæt i en af øvelserne pr muskelgruppe??

ellers kan jeg jo lige tage en uge som opstart og så se hvilke øvelser jeg har overskud til et sæt til i ?? :devil:

Link to comment
Share on other sites

5x5 i basisøvelserne er altid godt, både for styrke og masse. Med hensyn til triceps vil jeg mene at øvelser hvor du bruger begge arme ad gangen er at foretrække.

-->Congokurt

Ja det er mig. Har trænet 4 år, du kan se i min log hvordan jeg træner. Men det er typisk dobbelt split jeg kører(har jeg altid gjort), men jeg skal snart til at prøve noget nyt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share