Forskellig form for muskelvækst????


Nicolai Thygesen
 Share

Recommended Posts

Jeg ved, at det har været debatteret, at man ikke kan vælge om man vil træne med let vægt og så få "lange slanke" muskler eller med tung vægt og få "store runde muskler".

Men så kom jeg nu alligvel til, at tænke på at hvis man træner tungt med en reprange på 6-15, så rammer man primært type2B fiberne, som responderer gunstigt på den tunge vægt.

Mit spørgsmål er så, hvis man vælger en meget høj reprange fx. 20-25, så vil man jo mere arbejde med type1, som ikke har samme tendens til at hypertroferer, vil det så ikke også give en anden muskelvækst eller en anden "form/udseendende" af musklen???

Her tænker jeg slet ikke på, funktionel styrke, eksplosivitet eller lignende. Her tænker jeg kun på ren muskelvækst.

Der er sikkert et logisk svar på spørgsmålet, jeg kan bare ikke ræsonnerer mig frem til det :(

Edited by Nicolai Thygesen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolut ikke ekspert på dette område, men jeg kan prøve at tilbyde lidt logik.

De forskellige fibertyper ligger jævnt fordelt i musklen (går jeg ud fra), så musklen vil ikke ændre form afhængig af hvilke fibre der vokser, kun hvor MEGET de vokser.

En "slank" muskel :blink::blink:

Det er vel bare en ikke særlig udviklet muskel med meget lidt fedt omkring sig :unsure: - OG et spørgsmål om kropsbygning

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Musklen kan ikke deles op i type II og type I fibre på den måde - ønsker du at ramme II fibrene, så vil du uomtvisteligt ramme I'erne i samme åndedræt. De bliver aktiveret efterhånden som intensiteten stiger, og flere og flere fibre skal aktiveres for at løfte vægten.

Typer I fibre vokser skam også i størrelse, men hvis du vælger en belastning du kan reppe 20-30 gange med, så vil konditioneringen af musklen være langt højere end hvad den udsættes for - hvilket medfører mindre muskelvækst end ved højere belastning (og det er så kun den ene side af historien - hint: repeated bout effect).

Når du træner i den effektive zone (=belastninger højere end hvad musklen er konditioneret til), vil type I som så vel type II vokse. Hvordan musklen ser ud, afhænger helt og holdent af genetik, fedtprocent og størrelse - ikke typen af træning - der findes kun en slags muskelvækst. Følgende undersøgelse er spændende i den forbindelse: Muscular adaptations in response to three different resistance-training regimens: specificity of repetition maximum training zones.

En anden sjov ting ang. intensitet og rekruttering af fibre, er at de fibre som ikke rekrutterer ikke bare springer træningssættet over. Det følger (sjovt nok) stadig med de rekrutterede fibre - dvs. de kommer i strækposition, ligesom dem der bliver aktiveret.

Summa summarum, så er tankegangen om træning af type I eller II fibre ved siden af i forbindelse med muskelvækst. Ved styrketræning vil en fokusering på type II være en fordel grundet fyringsfrekvens mv.

Link to comment
Share on other sites

der findes kun en slags muskelvækst

Følgende er taget fra Dual Factor artiklen:

B. Mostly Myofibral and Sarcomere Hypertrophy and very little Sarcoplasmic Hypertrophy occur with rep ranges of 3-5. (Sarcomere hypertrophy increases contractile proteins in muscle thereby increasing strength directly and also size. Book knowledge suggests that growth here will be mostly myofibral/ sarcomere hypertrophy and will be accompanied with strength gains in other rep ranges and improvements in neural efficiency. Therefore this is perhaps the best rep range for increasing strength. Better balance of load / work done for hypertrophy so no surprises there.)

Disse forskellige former for hypertrofi må vel have en eller anden betydning.

Kunne man evt få en letforståelig forklaring på hvad de enkelte begreber dækker over?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share