acne!?


-=Nosa=-
 Share

Recommended Posts

Sok> du er ikke en ener ;) fastfood, chips og alkohol i denne krop, så er der betaling v. kasse 1.

Gad godt at lave en Poll for at se hvormange der rent faktisk oplever at få bumser efter f.eks. en druktur - jeg tror altså det er temmelig mange, vil tro samtlige i min omgangskreds kender problemet.

TF> hmmm....

Hvis nu man spiser noget meget saltholdigt - har det samme effekt på kropen ? jeg tænker på chips ?

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mette:

Når jeg skriver mad kan have indflydelse på urenheder/acne, så menes der i begrænsede mængder. Er der tale om decideret kronisk acne i hele ansigtet og/eller på kroppen ja så er det grundet en ubalance i systemet, som uafhængig af ens ko

Ditto.

Jeg "lider" heller ikke af det der ekstreme acne - det jeg taler om er et par vulkaner der kommer som lyn fra en klar himmel.

Det er primært ændringer i forhold til min daglige kost - hvis jeg eks går fra nøje afmålt kost, til at have fastfood fast på programmet (hvilket jeg lige har prøvet) - så bliver jeg 100% belønnet med et par bumser med detsamme.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bevist at nogle specielle fødevarer giver acne generelt, men at hvert enkelt individ kan have problemer med nogle fødevarer. Dette kan være meget forskelligt fra person til person.

Så faktum er at man må drage sine egne erfaringer da der ikke kan udpeges nogle fødevarer som generelt er akne fremkaldende.

Således kan man ikke generelt (statisktisk) udpege cola, chips, slik, burger osv. til at være acne fremkaldende - men de er hos nogle individer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bevist at nogle specielle fødevarer giver acne generelt, men at hvert enkelt individ kan have problemer med nogle fødevarer. Dette kan være meget forskelligt fra person til person.

Så faktum er at man må drage sine egne erfaringer da der ikke kan udpeges nogle fødevarer som generelt er akne fremkaldende.

Således kan man ikke generelt (statisktisk) udpege cola, chips, slik, burger osv. til at være acne fremkaldende - men de er hos nogle individer.

Blot fordi videnskaben ikke har bevidst noget, betyder det ikke at et udsagn ikke kan være sandt. <_<

Desuden er det jo heller ikke for sjov, at hudlæger og alm. praktiserende læger kommer med dette råd til personer som henvender sig med uren hud???? Men det er måske bare noget de OGSÅ "fundet" på....

Link to comment
Share on other sites

Det har det da!

Er udemærket godt klar over at det ikke er den eneste faktor, og selv om det ikke er videnskabeligt bevist, så fraråder mange danske hudlæger ovenstående!!

Blot fordi videnskaben ikke har bevidst noget, betyder det ikke at et udsagn ikke kan være sandt. 

At hudlæger siger ét er da udmærket, men når der ikke lægger videnskabelig evidens bag er det jo udelukket ud fra gisninger og egne teorier dette fremkommer. Der er en grund til at man foretager forsøg - så har man noget konkret at gå ud fra - forsøgene viser at statisktisk er der ikke nogle fødevarer, som generelt fremprovokerer akne. Det er muligt at man en dag finder ud af noget andet, men det kan man jo ikke bruge til meget lige nu.

Man kan lytte til andres erfaringer, men set ud fra forsøgene som er foretaget er klart det bedste råd at man må drage sine egne erfaringer.

Desuden er det jo heller ikke for sjov, at hudlæger og alm. praktiserende læger kommer med dette råd til personer som henvender sig med uren hud???? Men det er måske bare noget de OGSÅ "fundet" på....

Ja, formentlig ud fra almindelig sund fornuft hvilket jo er udmærket - junkfood m.m. er ikke godt for noget så kan de få folk til at holde op så har de da gjort en god gerning, men om det hjælper på deres akne er der ikke noget der tyder på. Men så har lægen gjort noget og patienten føler han har fået hjælp og så er alle lidt tilfredse (måske tilføres lidt hjælp ovenikøbet fra placebo effekten).

Vi har fået fortalt at akne har noget at gøre med den føde vi indtager og vores sunde fornuft siger det også, men forsøgene gør det ikke. Det er rigtig at nogle personer er særligt følsomme over for én eller flere fødevarer, men set generelt kan man ikke "klandre" en enkelt eller flere typer fødevarer.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Grundet trådet handler om hvad der kan foresage akne, har vi foreslået at fravælge visse madvarer fordi læger, vi, vores venner og omgangskreds har haft samme erfaring, og hvis jeg lige laver skimmer tråden igennem, ja så er resultatet det samme. Derved kan man sagtens (groft)konkludere at visse madvarer fremkalder bumser, selv om vi intet videnskabeligt belæg har.

Link to comment
Share on other sites

Som det tidl. fremgår så er der foretaget videnskabelige undersøgelser og de fandt at der ikke var sammenhæng mellem én eller flere typer madvarer og akne.

Grundet trådet handler om hvad der kan foresage akne, har vi foreslået at fravælge visse madvarer fordi læger, vi, vores venner og omgangskreds har haft samme erfaring, og hvis jeg lige laver skimmer tråden igennem, ja så er resultatet det samme. Derved kan man sagtens (groft)konkludere at visse madvarer fremkalder bumser, selv om vi intet videnskabeligt belæg har.
nej det kan man bestemt ikke - det du fremlægger her er hvad man kalder anekdoter, som på ingen måde kan sammenlignes med egentlige forsøg. Anekdoter kan beskrives som følgende: folk tror at de er blevet helbredt af en healer etc., men når man laver et videnskabeligt forsøg kan healeren selvfølgelig ikke helbrede folk.

Videnskabelige forsøg betyder bare at man tester på mennesker under kontrollerede omstændigheder således at tilfældige sammentræf bedst muligt elimineres.

Har du selv observeret at du har problemer med visse fødevarer er det selvfølgelig klogt at holde sig væk fra disse fødevarer.

Link to comment
Share on other sites

Roaccuttan-tabletter er nok den mest effektive behandling mod acne idag!

Jeg har selv haft bumser for et halvt år siden og derfor fik jeg en recept på Roaccuttan-tabletter hos min hudlæge. Idag har jeg ingen bumser overhovedet, og heller ingen synlige ar efter behandlingen.

Det eneste problem ved behandlingen er bivirkningerne som egentlig er ganske smertefrie. Der er tale om små ubetydelige bivirkninger som f.eks. tørre læber, og tør hud. Ved brug af læbepomade og fugtighedscreme kan disse bivirkninger holdes nede.

Som alternativ, altså istedet for Roaccutan-medicin, kan du måske gå i solarie, eller tage A-vitamin piller, men jeg har overhovedet ingen erfaring med disse ting. Problemet med bumser eller fedtet hud kan måske løses vha. flere A-vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Eller også burde du stoppe med at tørre din hud ud, eller tilføre den alle mulige cremer. Jeg har prøvet turene til hudklinikken, de dyreste masker/cremer/skrubbe ting men intet hjalp!!

Jeg ændrede mine kostvaner, begyndte at drikke kogetvarmt vand med ingefær og citon, vaske mit anstig enten kun med vand eller med Rasul ( vulkan jord,købes i helsekosten) efter badning hvis hunden føltes tør brugte jeg ansigtsolie fra dr. hausska.... Nu er min hud pæn!!

Jeg lider under nøjagtig det sammen som Fitt og Mette -- fed mad = bumser faktisk også for mange af de forkerte kulhydrater... Og alkohol, ingen tvivl ;) Kan dette måske skyldes at lever og nyrer arbjder for at udskille alkoholen og at bumserne så er affaldsstoffer?

Link to comment
Share on other sites

Ens hormon balance bliver påvirket af alkohol. Ved et moderat (max et par pilsnere) hæves forholdet mellem test/østrogen og omvendt ved højere ind. Ændringer i hormonbalance = bumser.

Jeg ændrede mine kostvaner, begyndte at drikke kogetvarmt vand med ingefær og citon, vaske mit anstig enten kun med vand eller med Rasul ( vulkan jord,købes i helsekosten) efter badning hvis hunden føltes tør brugte jeg ansigtsolie fra dr. hausska.... Nu er min hud pæn!!

Hvilken hund har du? Kan der være forskel på informationen en puddel giver i forhold til en dobbermand?

Link to comment
Share on other sites

Ens hormon balance bliver påvirket af alkohol. Ved et

Hvilken hund har du? Kan der være forskel på informationen en puddel giver i forhold til en dobbermand?

Hvad feks ? :blink: ;)

Ja, ingen tvivl om det. Men er det her kun et fora hvor man, deler dukomenteret viden? Og hvis det er, er det så ikke godt nok at det virkede for mig. Måske kunne det hjælpe, men det er måske ikke godt nok?

/MP

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha.... det er vist sket for mig før!!!

Havde lavet min egen massage olie til butikken, skrevet en brugsanvisning som blev printet ud... Der stod; kan bruges lige efter badet når hunden er varm og håndklæde tør :blink: ;) :w00t: :lol:

Min Chef hyggede sig.....Men jeg har solgt alle mine massageolier, anyway - mon kunderne har brugt det til deres hunde :tongue: :4dog:

:4slap:

MP :kiss:

Edited by miss paradis
Link to comment
Share on other sites

(MP) Ja, ingen tvivl om det. Men er det her kun et fora hvor man, deler dukomenteret viden? Og hvis det er, er det så ikke godt nok at det virkede for mig. Måske kunne det hjælpe, men det er måske ikke godt nok?

Princippet er vel at man kan dele al den viden ud man har lyst til og folk kan så vælge den fra eller til og evt. debatere. Informationerne kan være anekdoter, dokumenteret etc., hvilket i princippet er ligegyldigt så længe man gør rede for af hvilken karakter informationerne er.

Link to comment
Share on other sites

Det var noget af en tråd jeg har fået lavet her! Tak for den store diskussion, men er ikke blevet ret meget klogere. Da det er mild acne har jeg den ene dag lidt og 1 uge efter ingen. Sådan igen og igen. Nogle produkter udover Roacuttan, syntes ikke solarie hjælper selvom jeg er flittig gør brug af det.

Link to comment
Share on other sites

Som det tidl. fremgår så er der foretaget videnskabelige undersøgelser og de fandt at der ikke var sammenhæng mellem én eller flere typer madvarer og akne.
Har du en reference?
nej det kan man bestemt ikke - det du fremlægger her er hvad man kalder anekdoter, som på ingen måde kan sammenlignes med egentlige forsøg. Anekdoter kan beskrives som følgende: folk tror at de er blevet helbredt af en healer etc., men når man laver et videnskabeligt forsøg kan healeren selvfølgelig ikke helbrede folk.

Det var derfor jeg skrev man GROFT kunne konkludere.

Link to comment
Share on other sites

Roaccuttan-tabletter er nok den mest effektive behandling mod acne idag!
Den virkede også fint for mig. Måske lidt for godt...
Det eneste problem ved behandlingen er bivirkningerne som egentlig er ganske smertefrie. Der er tale om små ubetydelige bivirkninger som f.eks. tørre læber, og tør hud. Ved brug af læbepomade og fugtighedscreme kan disse bivirkninger holdes nede.

Man kan få endda meget tørre læber, men de værste bivirkninger er nu de psykiske (hvis man er uheldig nok til at få dem). Mit humør var ikke ligefrem det bedste efter jeg holdt op med dem. :(

Edited by MRB
Link to comment
Share on other sites

Reference: Phoz har tidl. givet én:

  Phoz <

According to the American Academy of Dermatology, “A healthy diet is important for improving raw materials for healthy skin,” but they also note that greasy or sugary foods do not cause acne. [1]Likewise, a study published in the Journal of the American Medical Association concurred, “Diet plays no role in acne treatment in most patients…even large amounts of certain foods have not clinically exacerbated acne.” [1]

[1] Woods La-Voie P, “The ABCs of skincare for kids,” Better Nutrition, No. 9, Vol. 63, p. 32

Jeg kan supplere med følgende fra Netdoktor:

Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver akne. Men hvis man opdager, at man får flere bumser et par dage efter at have spist et bestemt fødemiddel, for eksempel tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.

Hele artiklen kan ses på

Netdoktor

Link to comment
Share on other sites

Phoz <

According to the American Academy of Dermatology, “A healthy diet is important for improving raw materials for healthy skin,” but they also note that greasy or sugary foods do not cause acne. [1]Likewise, a study published in the Journal of the American Medical Association concurred, “Diet plays no role in acne treatment in most patients…even large amounts of certain foods have not clinically exacerbated acne.” [

Ja, men her referere de også til permanent acne, altså ikke noget som bare opstår. Hvilket jeg også skrev tidl.

Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver akne. Men hvis man opdager, at man får flere bumser et par dage efter at have spist et bestemt fødemiddel, for eksempel tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.

Der står bare at der ikke er foretaget forsøg med madvare på patienter med hudproblemer. Dvs. der er INGEN forsøg som viser det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share