acne!?


-=Nosa=-
 Share

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu referedede jeg faktisk præcis sammen artikel (og segment) fra NetDoktor på side 2 i tråden - MEN det skal ikke skille os ad da ;)

Mette:Der står bare at der ikke er foretaget forsøg med madvare på patienter med hudproblemer. Dvs. der er INGEN forsøg som viser det modsatte.

Jeg tror nu nok der har været undersøgelser, men jeg tror bare at det videnskabeligt ikke har kunne fastlåes at der pr. defination er et konsekvent problem med madvarer for hovedparten - der er vel nogle krav for hvordan en undersøgelse skal foregå.

Derfor - så kan videnskaben være til tider være et "halvt" billede af sandheden, hvorfor man heller ikke ALTID skal tro at svaret på noget ligger i undersøgelser ? det gælder ikke kun kost, men også andre områder som vi debatterer, muskelvækst, programmer og lignende.

Hvis vi tager vores egen gallup-undersøgelse her på MOL:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=10155

Så oplever p.t. 54% at de får bumser af fastfood - og kigger man på nettet finder man mange artikler som netdoktors, som i en fodnote nævner at hvis man har problemer med visse typer kost, skal man undgå det.

Derfor så KAN vi vel måske sige at kost HØJST sandsynlig KAN være udslagsgivende - selvom man har svært ved at bevise det i en undersøgelse endnu.

Hvis vi nu undsagde os alle undersøgelser; så ville der blive anarki på MOL - så meget har jeg dog fattet - men på en eller anden måde bliver der nødt til at blive plads til, at man kan udveksle personlige erfaringer - også selvom det ikke bevises i en rapport ?

Fordi videnskaben er altså ikke komplet og statisk størrelse.

Antaeus> et spørgsmål: hvad hedder det i fagsprog, hvis man udtaler sig for egen regning, altså "mine personlige erfaringer" ?

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu nok der har været undersøgelser, men jeg tror bare at det videnskabeligt ikke har kunne fastlåes at der pr. defination er et konsekvent problem med madvarer for hovedparten - der er vel nogle krav for hvordan en undersøgelse skal foregå.

Det er meget muligt, men det står der jo faktisk ikke sort på hvidt at videnskabelige undersøgelser har påvidst det modsatte, og man skal aldrig tage noget for givet..... <_<

Link to comment
Share on other sites

Det er meget muligt, men det står der jo faktisk ikke sort på hvidt at videnskabelige undersøgelser har påvidst det modsatte, og man skal aldrig tage noget for givet.....

Enig, og man kan vel egentlig sige at der er mere der taler henimod at kosten rent faktisk KAN have en indfyldelse :) at man så ikke kan opstille et forsøg der beviser det, betyder ikke at det ikke er rigtigt - i min verden ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men her referere de også til permanent acne, altså ikke noget som bare opstår. Hvilket jeg også skrev tidl.
De refererer da til begge dele.
greasy or sugary foods do not cause acne
samt
Diet plays no role in acne treatment in most patients…even large amounts of certain foods have not clinically exacerbated acne
Der står bare at der ikke er foretaget forsøg med madvare på patienter med hudproblemer. Dvs. der er INGEN forsøg som viser det modsatte
Nej det står der ikke - du overfortolker, det der står er:
Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver akne
Dette er selvfølgelig ikke et klart svar, men det er noget andet end det du skriver.

På Pubmed kan du finde en del artikler som behandler emnet "acne and diet), men abstracts er ikke tilgængelige. Dette betyder selvfølgelig at diæt er undersøgt. Har studierne interesse kan du jo bestille dem.

Iøvrigt:

Bevisbyrden ligger normalt den anden vej således at du bør bevise at bestemte fødevarer fører til acne problemer. Ellers kunne man jo påstå hvad som helst førte til acne og så var det så andres opgave at modbevise det. Sådan fungerer det selvfølgelig ikke.

Antaeus> et spørgsmål: hvad hedder det i fagsprog, hvis man udtaler sig for egen regning, altså "mine personlige erfaringer" ?

jeg mener ikke at der er et bestemt udtryk for dette - normalt skrives "personal experiences" altså personlige erfaringer. At en forsker udtaler sig er normalt nederst i dokumentation hierakiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set dette før og det er spændende teorier, men endnu kun teorier. Men finder man ud af at nogle bestemte fødevarer er acne fremkaldende ville det da være fint for så kunne man også forebygge den vej - men på nuværende tidspunkt er man endnu ikke nået hertil.

Link to comment
Share on other sites

greasy or sugary foods do not cause acne samt / Diet plays no role in acne treatment in most patients…even large amounts of certain foods have not clinically exacerbated acne
Sådan som jeg forstår ovenstående er at mad ikke har betydning for acne, ja så langt så godt. MEN! De henviser formentlig til kronisk acne, altså noget som en given person har haft i en længere periode, hvilket kan skyldes hormonelle problemer. Hvis du havde hele artiklen kunne dette spr. afklares.

Det jeg referere til er bumser som opstår med jævne mellemrum for at forsvinde igen, dette mener jeg kan skyldes mad og hygiejne.

Bevisbyrden ligger normalt den anden vej således at du bør bevise at bestemte fødevarer fører til acne problemer. Ellers kunne man jo påstå hvad som helst førte til acne og så var det så andres opgave at modbevise det. Sådan fungerer det selvfølgelig ikke

Hvis der ikke finde videnskabelige undersøgelser, der viser at mad ikke har indflydelse på urenheder, så kan man sagtens sige at sandsynligheden for at en person med tendens til acne får udfald, hvis de indtager en bestemt kost. Hvilket er det råd læger og hudlæger giver deres patienter, fordi de ved af erfaring at dette påvirker huden, selv om det ikke er videnskabeligt bevist.

Nej det står der ikke - du overfortolker, det der står er: /Dette er selvfølgelig ikke et klart svar, men det er noget andet end det du skriver.

Der står bare at der ikke er laver videnskabelige undersøgelser omkring det. Og der står absolut intet om de har foretaget undersøgelser som viser det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der ikke finde videnskabelige undersøgelser, der viser at mad ikke har indflydelse på urenheder, så kan man sagtens sige at sandsynligheden for at en person med tendens til acne får udfald, hvis de indtager en bestemt kost
Nej det kan man da selvfølgelig ikke - der er jo ingen dokumentation. Svarer til at jeg siger at Pluto er lavet af grøn ost - kan du ikke bevise andet så er der stor sandsynlighed for at jeg har ret.
MEN! De henviser formentlig til kronisk acne, altså noget som en given person har haft i en længere periode, hvilket kan skyldes hormonelle problemer. Hvis du havde hele artiklen kunne dette spr. afklares.

Du bygger det hele på formodninger - og digter så selv til.

Det jeg referere til er bumser som opstår med jævne mellemrum for at forsvinde igen, dette mener jeg kan skyldes mad og hygiejne
Det kan du mene og det er muligt du har ret - det er også muligt at planeten Pluto består af grøn ost, men det er aldrig bevist at mad har en indflydelse.
Hvilket er det råd læger og hudlæger giver deres patienter, fordi de ved af erfaring at dette påvirker huden, selv om det ikke er videnskabeligt bevist

Erfaring kan være udmærket, men adskillige gange er lægers erfaring blevet tilbagevist når de er blevet afprøvede i egentlige forsøg. Dvs. testet på rigtige levende mennesker under kontrollerede forhold. Der er en grund til at man foretager forsøg.

Der står bare at der ikke er laver videnskabelige undersøgelser omkring det
Du kan vist læse noget som ikke fremgår af teksten - tjek lige igen og peg de ord ud hvor det står:
Der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at bestemte fødemidler giver akne. Men hvis man opdager, at man får flere bumser et par dage efter at have spist et bestemt fødemiddel, for eksempel tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.
Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

jeg bruger en cream der hedder vichy creme trattanta du får 30ml for ca 95kr lidt dyrt med det virker på mig. prøv også austrailen trea tree oil jeg bruger ansigtvasken. prøv også den dybde rensene maske fra matas den virker også godt. Kreatin giver mig bumser pas på med det..

Link to comment
Share on other sites

Nej det kan man da selvfølgelig ikke - der er jo ingen dokumentation. Svarer til at  jeg siger at Pluto er lavet af grøn ost - kan du ikke bevise andet så er der stor sandsynlighed for at jeg har ret.
Indrømmer jeg har generaliseret, men mange mennesker får altså udfald af visse former for mad/snacks.
Du bygger det hele på formodninger - og digter så selv til

Det var derfor jeg skrev, spr. kunne afklares hvis du havde hele den originale tekst. ;)

Erfaring kan være udmærket, men adskillige gange er lægers erfaring blevet tilbagevist når de er blevet afprøvede i egentlige forsøg. Dvs. testet på rigtige levende mennesker under kontrollerede forhold. Der er en grund til at man foretager forsøg.
Meget muligt... men de er jo igang med andre undersøgelser jf. Jense´s indlæg. Så kan vi jo snakkes ved til den tid.... :tongue:
Du kan vist læse noget som ikke fremgår af teksten - tjek

Jeg mener; at de ikke har foretaget nogle videnskabelige undersøgelser, som viser at kosten ikke har betydning (for midlertidig acne). Som nævnt tidl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share