Efterår: ondt i halsen...


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er det lige at alle ( eller mange ihvertfald ) render rundt og får snue og ondt i halsen for tiden ?

Jeg ved godt hvorfor jeg selv får det, fordi jeg render med for lidt eller for meget tøj på her i overgangen fra sommer til efterår - men er der nogen dybere grund til at det næsten er epedemi-agtigt hver gang vi skifter fra sommer til vinter ?

Baktusse-forekomster eller er det bare fordi vi er nogle skvatrøve og ikke tænker på ordentlig beklædning ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

ja der er mange bud og inde på en eller anden apotekerside fandt jeg lige et udsnit:

Forkølelse er ikke årstidsbestemt, men der er størst sandsynlighed for at blive forkølet i den kolde tid. Dette kan skyldes, at lave temperaturer og regn får mennesker til at søge sammen indendørs, hvor betingelserne for virusspredning er stor.

hvorimod en anden doktor/læge side på nettet siger at det er pgå den pludselige kulde.... :ugone2far:

og det er der den tredie side der har store diskussioner med diverse bedste-mødre, fordi det er blevet fastslået ved testforsøg at kulde alene ikke kan udløse en forkølelse/ondt i halsen, der SKAL virus til.

HK

Edited by HansyKrunietZ
Link to comment
Share on other sites

Jeg har så hørt en helt forklaring: Uv-strålerne i sollyset er stærkere om sommeren end om vinteren. Og disse stråler skulle dræbe en stor del af de forsk. bakterier vi bliver syge af.

Men mon ikke at det er en kombination af kulde, for lidt tøj, at vi stimler sammen og evt. svage uv-stråler???

/Torben

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det lige at alle ( eller mange ihvertfald ) render rundt og får snue og ondt i halsen for tiden ?

Faldende mobilpriser :tongue:

Mange i min omgangskreds døjer for tiden med sejlivede forkølelser, der strækker sig over flere uger. Jeg er selv rekonvalsens fra en "alvorlig" halsbetændelse. Der er måske et eller andet i omløb.

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Kulden påvirker slimhinderne så bakterieer lettere kommer igennem. Vi har konstant bakterieer og vira på slimhinderne, men pga. af den beskyttende barriere "smutter" de ikke igennem. Men hvis man ikke klæder sig ordentligt på og kropstemperaturen bliver for lav, påvirker det som sagt slimhinderne, så bakterierne og vira kan trænge lige igennem.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Men ingen tvivl om at HansyKrunietZ´s bud er den væsentligste årsag.

Små samfund isoleret fra omverdenen kan komme igennem en hård vinter helt uden forkølelse/influenza. Den første uge efter første møde med en fremmed person, kan derimod sende halvdelen af samme samfund under dynen.

Men hvor opstår sygdomme?

Tjaaa, det mest hyppige er jo at sygdomme udvikler sig hos specielt husdyr. Efter et par tilfældige mutationer kan de så pludselig bruge mennesket som vært - og så kører cirkuset.

Link to comment
Share on other sites

Postet den 26. Sep 2003, 08:50

Kulden påvirker slimhinderne så bakterieer lettere kommer igennem. Vi har konstant bakterieer og vira på slimhinderne, men pga. af den beskyttende barriere "smutter" de ikke igennem. Men hvis man ikke klæder sig ordentligt på og kropstemperaturen bliver for lav, påvirker det som sagt slimhinderne, så bakterierne og vira kan trænge lige igennem.

Casper

fuldstændig ening med Casper...det er slimhindernes produktion der går en smule i stå under køligt vejr... dermed får baktuserne lættere ved at trænge igennem det ydre imunforsvar....

Desunden hænger det også sammen med at folk hober sig sammen indendørs og ikke får luftet ordentligt ud...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det nok en kombination af at folk hober sig op for at få varmen, og så at slimhinderne ikke producere den nødvendige imunoglobin. Men som sagt sidder der altid bakterier og vira på slimhinderne og kulden i sig selv skulle være nok til at man kunne blive smittet af de bakterier som der sidder på slimhinderne. Normalt er der jo et forsvar mod disse, man kan sige at de allerede er kendte af imunforsvaret, altså i slimhinderne, og derfor bliver man normalt ikke syg. Det er værre når vi møder nye bakterier eller vira, der er det ikke sikkert at slimhindernes forsvar virker, netop fordi de ikke at det er ukendte bakterier eller vira. Og når der ikke er noget forsvar eller et svækket forsvar så kan de jo komme lige ind i kroppen.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan der sikkert godt være noget om? Jeg ved det ikke, men jeg ved det med kulde.

Med hensyn til varme, så ved jeg ikke om om det så direkte skulle påvirker slimhinderne, det kan være det er en anden vej rundt. Måske tørre slimhinderne ud, ikke helt, men måske svækkes funtionen derved, og så kan der ikke fanges lige så meget...(?)

Casper

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan der sikkert godt være noget om? Jeg ved det ikke, men jeg ved det med kulde.

Med hensyn til varme, så ved jeg ikke om om det så direkte skulle påvirker slimhinderne, det kan være det er en anden vej rundt. Måske tørre slimhinderne ud, ikke helt, men måske svækkes funtionen derved, og så kan der ikke fanges lige så meget...(?)

Hmmm.....ja eller også er det bare at min indre termostat kræver store ressourcer for at omstille sig til temperatursvingninger, og at immunforsvaret på den konto bliver svækket (pga. stresset ved at skulle holde de 37 grader).

Et godt råd her i de kolde måneder, er ihvertfald at sørge holde området omkring torso varmt hvis man er typen som mig, der helst skal have et koldt soveværelse - men efter en nattesøvn, vågner op og er helt snottet til.

Det er sådan et lille overlevelsestip, som man kan bruge i praksis i den virkelige verden ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share