Verdens hurtigste tid på maraton


Jorgen
 Share

Recommended Posts

Spændende at se hvornår vi når under 2 timer.

Gætter på at vi når det inden 10 år. :w00t:

Tror det bliver svært at nå på 10 år.

På de sidste 5 år er der "kun" kappet 1:10

Her er udviklingen indtil videre (fra www.pol.dk)

Udviklingen i verdens bedste tider i maratonløb for mænd

2.04,55 timer: Paul Tergat, Kenya (28. september 2003 i Berlin).

2.05,38: Khalid Khannouchi, USA (14. april 2002 i London).

2.05,42: Khalid Khannouchi, USA (24. oktober 1999 i Chicago).

2.06,05: Ronaldo Da Costa, Brasilien (20. september 1998 i Berlin).

2.06,50: Belayneh Dinsamo, Etiopien (17. april 1988 i Rotterdam).

2.07,12: Carlos Lopes, Portugal (20. april 1985 i Rotterdam).

2.08,05: Steve Jones, Storbritannien (1984 i Chicago).

2.08,13: Alberto Salazar, USA (1981 i New York).

2.08,33: Derek Clayton, Australien (1969 i Antwerpen).

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

En Marathontid under 2 timer kræver en forbedring ift den nuværende rekord på 4%.

Hvis 100m sprinterne skulle forbedre sig ligeså meget betyder det en ny verdensrekord på under 9,5 sekunder (pt er rekorden 9,85 eller deromkring, ik?)

Selv hvis vi går ud fra at forbedringerne på marathon er lineære ift de sidste 5 års rekorder tager det ca 25 år at nå 2 timer rent. Jeg tror ikke sandsynligheden for at se lineære fremskridt indenfor sportspræstationer er særlig store :)

Link to comment
Share on other sites

MaxP ->

Jeg er helt enig i, at ud fra historiske præmisser, så ser det ikke ud til, at det vil ske foreløbig.

Alligevel holder jeg på mit bud.

Dette skyldes primært tre ting.

1. Langdistancesporten er den sport med det største forbedringspotentiale

Jo mere en aktivitet omfatter iltoptagelse desto mere taler for, at potentialet for forbedringer er oplagt. Se på svømning. Selvom vi ser relativt på det (selvfølgelig), så er det på de lange distancer, der sker de store forbedringer.

2. Mellemafrika

Af en eller anden grund er det først de allerseneste år, at f.eks. kenyanere for alvor har gjort sig bemærket. Jeg hører ikke til dem, der mener at kenyaneren og andre anatomisk ligende mennesker kun har et specielt på de korte langdistancer. Jeg mener helt sikkert at kenyanerne mf., vil overtage tronen og i den forbindelse skærer betydelige tider af tiden (måske 1-2 min) bare ved dette

3. Træningsvidenskab

Aldrig har vi som nu en så stor forståelse af kroppen, træning og indblik i resultaterne af træning som nu. Også på dette område mener jeg der store muligheder at hente i aerobiske idrætsgrene (langt mere end i anerobiske)

Men igen - det er bare en mening - ikke noget jeg sagligt kan have det i. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

..herudover skal det nævnes at Ed Whitlock fra Canada blev første løber fra aldersgruppen over 70 som løb under 3 timer i Toronto forleden. Som 72 årig løb han tiden 2.59.10.

Desuden blev Fauja Singh i samme løb første mand under 6 timer for løbere over 90. Som 92 årig løb han 5.40.04.

030929_a1_whitlock_run_200.jpg

Edited by /Niels
Link to comment
Share on other sites

En anden lille detalje er at nr. 2 kom en bare et sekund efter Paul Tergat - og det var Paul Tergats hare der også lige ville være med i legen! Så ikke nok med at 2:05 grænsen blev slået den blev slået to gange indenfor et sekund :D

Hov det stod jo også i JP linket doh

Edited by Tube
Link to comment
Share on other sites

Men ikke en uvæsentlig detalje!

Der har i mange år været klart skarpere konkurrence på 100 lød end marathon. Derfor må det formodes at løbet er optimeret mere og er 4% forbedring er mere urealistisk.

Når der nu er tæt konkurrence i marathon kan det jo være at en af disse glade gutter finder på at gå hjem og træne hårdere - eller finde på en ny måde at træne på. Og så kan det være at 1.59.99 lige pludselig står på tavlen. Der kan jo ikke være meget tvil om at begge disse fyrer drømmer om at være den første under to timer.

I svømning (når det nu bliver nævnt) er det meget typisk at verdensrekorder falder i de discipliner hvor konkurrencen har være skarp i et par år. F.eks til VM i sidste måned var der tre forskellige gutter som satte VR i 100 butterfly...

For så lige at ødelægge jarvigs indlæg kommer forbedringerne som regel i forbindelse med ændret svømmeteknik. Eller nye svømmedragter fra 2000 og frem...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Når der nu er tæt konkurrence i marathon kan det jo være at en af disse glade gutter finder på at gå hjem og træne hårdere - eller finde på en ny måde at træne på. Og så kan det være at 1.59.99 lige pludselig står på tavlen. Der kan jo ikke være meget tvil om at begge disse fyrer drømmer om at være den første under to timer.

Ja for så er der jo noget galt med uret :D

Ej spøg til side, det er sikkert rigtigt at den øgede konkurrence kunne få tiden til at nærme sig de 2 timer endnu mere. Og som Jarvig er inde på ved vi mere om kroppen end nogensinde. Hvis man forestillede sig at man tog en knægt der var velegnet til formålet i en meget tidlig alder og trænede ham sådan at motivation udholdenhed osv. osv. er helt i top. Så burde det afgjort være muligt

Link to comment
Share on other sites

Når der nu er tæt konkurrence i marathon kan det jo være at en af disse glade gutter finder på at gå hjem og træne hårdere - eller finde på en ny måde at træne på. Og så kan det være at 1.59.99 lige pludselig står på tavlen. Der kan jo ikke være meget tvil om at begge disse fyrer drømmer om at være den første under to timer.

Ja for så er der jo noget galt med uret :D

:4oops:

Arbejdsskade... er vant til at regne i minutter/sekunder/hundrededele...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share