Forkortet HST


MadsSWIM
 Share

Recommended Posts

En af mine svømmere er røget i finalen i Mr. Island og har gennem World Class fået det ONDESTE :devil: split program han kan køre for at blive lidt større inden konkurrencen:

Fire dag om ugen - forskellige muskelgrupper hver gang og ca. en MILLIARD sæt til hver muskel...

Da restitutionen "bliver forstyrret" af han jo stadig svømmer 6-8 gange om ugen er dette jo endnu mindre hensigtsmæssig end sådant et splitprogram i øvrigt er.

Konkurrencen er 20. november (præcis 8 uger fra idag) og han skal gerne slapppe med styrketræningen fra ca 12 november da han i weekenden 21-23. nowember har efterårets vigtigste svømmestævne.

Knægten er 18 år og har de sidste tre-fire måneder styrketrænet fullbody 2-3* om ugen med 10-15 gentagelser for at lære grundteknik. Den oprindelige plan var at der nu skulle mere fokus på styrke, men jeg har lovet ham at hjælpe ham med at få lidt mere kød på kroppen.

Kan man lave et HST-lignende forløb som kan slutte senest 12. nowember med effekt? Eller er der andre input til hvad der ville være snedigt i denne situation? ;)

Mads :swim:

Edited by MadsSVØM
Link to comment
Share on other sites

For styrkemæssige egenskaber ville jeg ikke vælge HST. Prøv evt. at læse SST tråden i FAQ'en på HST hjemmesiden.. ellers så hælder jeg mere til et træningssetup med, hvor både eksplosiv træning og mere masseorienteret træning bliver kombineret i et og samme program... en blanding mellem SST, Hatfield og WSB :D

Link to comment
Share on other sites

Med små 6 uger burde det være en smal sag at flække et progressionsforløb sammen.

Hvis han pt er konditioneret til vægte svarende til 10-15 reps og jeg går ud fra du ikke kender hans 5RM eller lignende.

Derfor må cyklussen nok laves lidt på gefühl, for jeg ved ikke hvor fornuftigt en SD ville være på nuværende tidspunkt.

Mit forslag til være at starte med de vægte han løfter nu og ligge 3-5% (af nuværende vægt) oveni vægten hver uge og tage det antal reps der passer med lige før failure. Når han så rammer ca 5RM fortsættes med den vægt resten af tiden.

Hvis han starter fra sin 15RM burde progressionen med 5% pr uge kunne strække sig over ca 5 uger før han rammer 5RM (jævnfør RM-beregneren), hvis det er fra 10RM bør procenten nok være lidt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Cille>> Er godt klar over at HST ikke er hvad jeg leder efter for de some specefikt går efter styrke.

Nu står jeg bare med denne (faktisk noget spinkle) dreng som godt vil have lidt kød på inden han skal på TV. Og har i den sammenhæng valgt at give ham lov til at træne for masse istedet for den oprindelige styrkeplan. (Han kan godt tåle lidt masse i forhold til sin svømning - også uden den store risiko for at blive for tung.

MaxP>> tak - lyder fornuftigt

Mads :swim:

P.S. og JA - jeg har sparket ham igang med at spise MEGET mere. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke øvelser har du sat ham til at træne - og hvilken svømmediciplin konkurrer han i?

Med så kort en periode, så er det bare direkte på cremen. Ingen grund til at arbejde alt for meget med for høje gentagelser og subsubsub maksimale vægte. Specielt ikke når det samtidig skal være en del sportsspecific.. og masse kan sagtens opnås, på noget som primært går efter styrken.

Link to comment
Share on other sites

Øvelser:

squat (ikke rigtigt lykkedes lige nøjagtigt med ham - han er en tøs, selv med tudefjæspølsen på stangen. Derfor har han erstattet med benpress)/lunges

Bænk

Dødløft

Skulderpress

Dips/chins

Bent over rows/dumbell rows

rotator cuff øvelser med elastik

mave/lænd træning på swiss ball.

Dog er jeg ikke helt sikker på at han helt har fulgt programmet. Ser ham kun i styrkelokalet en gang om ugen og han har været lidt svær at hive væk fra hans storebrors (som har trænet i 5-6 år og ikke engand kan matche de af mine unge svømmere som ikke løfter vægte) split-fantasier.

Nu er han parat til at lytte :w00t:

Han svømmer 200 bryst og 200 Im (konkurrencetid 2.25-2.38) og 100 bryst (1.12).

Fra december og frem kommer også 400 Im (5 min) på programmet.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke blive overbelast af et så intenst program oven i at han skal svømme 6-8 gnage ugenligt?

Jo.

Det skal fordeles i træningscykluser, hvor man peaker i de forskellige performances på forskellige tidspunkter. Ikke sådan at man fuldstændigt skifte mellem den ene eller anden type træning, men sådan at man op- og nedgradere den og anden type træning efter hvad man finder passende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share