styrketræning for løbere


js
 Share

Recommended Posts

styrketræning for 800/1500 og 5000/10000 siges som regel at skulle foregå med mange reps og lav vægt.

Men hvad er det mest optimale, generelt set, få reps og høj vægt eller mange reps og lav vægt.

Blandt mange løbere er der en udtalt paranoia for at "bulke" op, og med det som argument siges det at man ikke skal lave tung styrketræning.

Hvad er fup og hvad er fakta???

www.mariusbakken.com

(Redigeret af js 7:26 pm - Maj 17, 2001)

Link to comment
Share on other sites

=> Det ser ikke ud til andre lige ved noget om emnet p.t. Og jeg vil heller ikke begynde at rode mig ud i noget jeg ikke er helt 100 på!

Så nu vil jeg gi en logisk forklaring efter min mening ;)

Ved længere løb er det begrænset hvor mange fasttwitch fibre man anvender. Derfor kan styrketræning være en go idé at supplere med, da tung træning giver stærkere ledbånd og sener samtidig med at musklen tilpasser sig (inter og intramuscular coordination) samtidigt med at man presser de fibre man traditionelt ikke anvender. Men man må for alt i verden ikke opbygge muskelmasse da dette øger kropsvægten og øger iltforbruget! Varieret træning kan være med til at man kan forbedre sine præstationer uanset hvad man træner til.

Personligt mener jeg at det ikke skader at lave tung træning i feks 1 måned - men man bør dog aldrig erstatte sin almindelige træning - kun tilføje styketræning. Sin styrketræning bør begrænset da kroppen er længere tid om restituere oven på tung træning, så man skal dog nok tilpasse løbeprogrammet lidt. Årsagen til at jeg mener en måned er at man på denne korte tid ikke opbygger muskelmasse men blot for musklerne til tilpasse sig.

Man kan altid starte med at styketræne en måned og så se om udfaldet er gunstigt oder was....

Konklusion: Man bør ikke bulke up, men variation med styrketræning vil helt klart være gavnligt i perioder da musklen opdager "nye måder at tænke på" da den bliver presset på en lidt anden måde.

Man kan sammenligne det med bb. Tunge sets med få repetitioner skal til tider kombineres med lav vægt og mange repetitioner.

Håber du er blevet lidt klogere.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share