Forskel på BB og EZ curl..


Guest Slettet 05102011
 Share

Recommended Posts

Guest PlayboY

Har gået og spekuleret lidt over hvorfor filan EZ curlstangen -->------<-- generelt er mere populær end den konventionelle lige Barbell curl. Da jeg i sin tid begyndte i centeret, og blev instrueret og fik udleveret skod split program osv, blev man også altid instrueret i EZ stangen.. Og stortset alle bruger den.. Jeg brugte den i en en periode, men gik så over til den almindelige Barbell, da jeg synes den giver en bedere og mere konkret biceps træning.. Måden man holder på en EZ stang gør jo at man bruger underarmen mere end ved en BB, og desuden gør måden at holde den på, at folk generelt står med albuerne langt ude til siderne, og derved faktisk opnår en ringe biceps træning..

Nogen der har et bud på dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det er rigtigt, at man kan have en tendens til lettere onde i håndledene ved brug af BB stang, men synes blot det er et spørgsmål om at vende sig til at bruge den.

Link to comment
Share on other sites

står med albuerne langt ude til siderne, og derved faktisk opnår en ringe biceps træning

Ja, det siges jo, men hvis vægten virkelig kommer op med reduceret brug af biceps, hvilke muskler tager så over?

Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan underramen skulle kunne hjælpe ned at bøje armen, bare fordi man drejer lidt i håndleddet.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo underarmen og ikke håndledet man drejer når man bruger EZ-stangen. Når man bruger EZ er det en mellemting mellem alm. biceps-curl og hammer-curl, sidstnævnte er kendt for at gå rigtigt godt i underarmen.

Bruger aldrig almindelig stang da det føles unaturligt og belastende for håndledende i længden.

Synes nu stadig et EZ curls med stang er fremragende øvelse for biceps, specielt når man gør brug af bænken, og jeg synes ikke det gør øvelsen dårligere at den træner den meget synlige del underarmen med. Forresten så er det jo også underarmen der stikker ud af T-shirten :w00t: På den EZ-stang vi har i vores center, kan man rent faktisk også holde smalt, hvis det er det man vil.

Link to comment
Share on other sites

Specielt er EZ stangen god hvis der trænes på biceps long head - det smalle greb på en alm. stang ville være en dræber for håndleddet.

Som sas bruger jeg aldrig alm. stang - kører udelukkende curls med henholdvis bredt og smalt greb på EZ stangen alene. Har aldrig haft problemer med håndled.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Du laver en drejning i underarmen, hvilket gør at du også træner underarmen ved EZ curls.. Jeg mener dog stadig at BB stangen bare er et spørgsmål og tilvænding, før at det holder op med at gøre ondt i håndledene.. Når jeg en gang imellem træner underarm, vælger jeg at tage mere konkrete øvelser, som f.eks. reverse grip EZ curl. Som sagt er det kun underarmen der stikker ud ad en alm t-shirt, og da mine underarme er ret små sammenlignede med overarmene, ser dette ikke særligt fedt ud, da man bare ligner en eller anden slap køter.. Derfor har de fleste af mine t-shirts også meget korte ærmer, der slutter lige efter skulderen :tongue:

Hehe

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
står med albuerne langt ude til siderne, og derved faktisk opnår en ringe biceps træning

Ja, det siges jo, men hvis vægten virkelig kommer op med reduceret brug af biceps, hvilke muskler tager så over?

Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan underramen skulle kunne hjælpe ned at bøje armen, bare fordi man drejer lidt i håndleddet.

Ud hvad jeg lige kan greje, bruger man mere skulder en biceps når du står med den helt ude til siderne.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo underarmen og ikke håndledet man drejer når man bruger EZ-stangen
SAS, det er ikke meget man kan dreje håndleddet uden at underarmen følger med (og omvendt).
Ud hvad jeg lige kan greje, bruger man mere skulder en biceps når du står med den helt ude til siderne

Det kan jeg ikke se. Skulderen tager over når albuerne bevæges frem ad, svarende til front raise.

Du laver en drejning i underarmen, hvilket gør at du også træner underarmen ved EZ curls

Uanset hvordan underarmen er drejet, kan jeg ikke se at den bruges til at bøje armen. Underarmen bruges til at stabilisere med. Drejningen må afgøre, hvordan belastningen af underarmen fordeler sig.

Det siges jo at vægtstang curls er den bedste biceps masse opbygger, men mon ikke det er marginalt i forhold til ez bar og håndvægte, hvis bare man læsser nok på. Det vigtigste må trods alt være at holde sig fri for skader. (har selv brudt en gammel albue skade op med BBLL curls)

Link to comment
Share on other sites

SAS, det er ikke meget man kan dreje håndleddet uden at underarmen følger med (og omvendt).

Håndleddet er et led der bevæges enten OP eller NED. Håndleddet kan ikke roteres. Håndleddet er et hængsel-led.

Det er direkte forkert at påstulere at underarmens muskler ikke bruges til at bøje armen. Check et anatomibog/atlas for at se hvor musklerne/senerne har udspring og hæfte. se f.eks

Brachioradialisoutside.gif /Brachioradialis

Link to comment
Share on other sites

Håndleddet kan ikke roteres. Håndleddet er et hængsel-led.
Muligvis, dog vil jeg påstå at det er umuligt at rotere underarmen uden at håndled og hånd følger med.
Det er direkte forkert at påstulere at underarmens muskler ikke bruges til at bøje armen

Jeg vil som lægmand ikke afvise en så skråsikker påstand. I stedet vil jeg bede dig give et bud på forholdet i involvering mellem underarm og overarm ved hhv. curls og reverse curls.

Dit argument med udspring og hæfte kan vel føres videre til benet, således at du også vil sige at lægmusklen bidrager ved ben-curls. (?)

Link to comment
Share on other sites

Sas:

Håndleddet er et led der bevæges enten OP eller NED. Håndleddet kan ikke roteres. Håndleddet er et hængsel-led.

Jeg skal forsøge ikke gøre mig alt for klog på anatomi, eftersom det ikke er min stærkeste side, men prøv lige at bevæge dine håndled én gang til - de kan altså bevæges i mere end ét plan, ikke kun "op og ned".

Håndledet er så vidt jeg ved et såkaldt "kombineret led" (ligesom knæledet).

Link to comment
Share on other sites

Muligvis, dog vil jeg påstå at det er umuligt at rotere underarmen uden at håndled og hånd følger med.
Der er vi enige :bigsmile:

Min kritik gik på at du tidligere påstulerede at man drejede i håndleddet når man lavede EZ-curls - hvilket er forkert. Det er det samme som at sige man drejer hovedet, når man skifter gå-retning. Det var der jeg ville hen med det.

Dit argument med udspring og hæfte kan vel føres videre til benet, således at du også vil sige at lægmusklen bidrager ved ben-curls. (?)

Ja det kan det :bigsmile:

Klik her og se under "movement", Gastrocnemius (læg) flekterer/bøjer benet som ved legcurls (udover det at flektere anklen)

Jeg vil som lægmand ikke afvise en så skråsikker påstand. I stedet vil jeg bede dig give et bud på forholdet i involvering mellem underarm og overarm ved hhv. curls og reverse curls.

Har du prøvet at køre reverse curls? Selvom biceps også bidrager til at flektere armen så sker dette under særdeles ugunstige forhold, hvilket du også burde kun mærke når du laver reverse curls. Det er umuligt at køre reverse curls indtil at biceps udmattes, forinden skulle tårene gerne pible frem, pg.a af dine underarme brænder :)

Prøve iøvrigt at se hvad der sker når håndfladen er vendt nedad og du drejer underarmen så håndfladen vender opad - ja så flekser din biceps :w00t:

Trolle: Ja det er helt korrekt, håndleddet er et kombineret led. Men forhåbentligt kan du ikke rotere hånden i forhold til underarmen når du laver EZ-curls, ellers søg straks læge :w00t:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share