Forstrukket hoften under squat


Michael Soerensen
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et stykke tid forsøgt at forbedre min squatteknik og i bestræbelsen på at holde knæene inden for tåspidserne, må jeg stå temmeligt bredt. Jeg er et af de lidt højere individer (190cm) og fodstillingen bliver så nok lidt ekstra bred. Når jeg står så bredt spænder det dog rimelig meget i hoften, men jeg forsøger at starte lidt forsigtigt med en smallere fodstiling og så for hvert sæt gøre den bredere og bredere.

Her den anden dag fik jeg så en smule ondt ved det ene hofteled under squatten, og dagen efter kunne jeg næsten ikke gå da ethvert lille vrid/rotation i hoften fremkaldte en kort, men intens smerte på forsiden af hofteleddet. Her en uge efter går det meget bedre, men kan dog stadig ikke squatte.

Jeg vurderer at fødderne under squat er ca. 1m fra hinanden (eller tæerne kommer helt ud til kanterne i squatrack`en). Jeg er dog lidt i tvivl om denne stilling er alt for bred, eller om det bare er mig som må arbejde lidt mere med smidigheden i hoften?

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fald vigtigt, du vænner dig gradvis til det. Jeg har ikke oplevet problemer med hoften, men lysken kan virkelig hyle op, hvis man står "for bredt" inden man er klar til det.

Prøv at se på www.powerlifting.dk under Jyske mesterskaber Steen Hansen, Keld Ingeslev og Tonni Jensen's squat. De står rigtigt bredt, men ingen af dem er nær så høje som dig.

Personligt står jeg så bredt som jeg overhovedet kan uden knæene tipper ind i bunden af squattet.

Ps. HVis du venter 10 minutter længere vil jeg vædde med Zoa kommer forbi tråden vil have dig til at lave box-squat... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hey Klaus du skal være sød eller jeg... øhmm bop bop... æhh ik noget (skal ikke nyde noget af at true en mand der lige har dødløftet et kvart ton :bigsmile: kran-style)

Jamen klart du skal lave box-squat :w00t::tongue: ... det er klart jo bredere du står vil det aktivere hofte-bøjerne gradvist mere... hvis du føler ubehag så prøv at starte på en box der er lige over parallel det burde fjerne en del af stresset fra hoftebøjerne... når du så føler det det funker jamen så gøres boxen bare lavere (eksempelvis parallel og så fremdeles indtil du efter noget tid bryder parallel)... det heler bunder sikkert i at dine hoftebøjere er det svageste led :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :) Det er nok nærmere i lysken smerten kommer, så Klaus og Zoa har nok ramt rigtigt når de vurderer hoftebøjerne til at være problemet og at jeg simpelthen har været for hurtig til at løfte i den brede stilling.

Vil iøvrigt straks gå igang med box-squat når lysken er klar.

Iøvrigt - den helt nedre del af lænden er næsten konstant øm og irriteret og jeg har en mistanke til at squatten har en del af skylden. Når man er i bunden af løftet, så runder den nederste del af lænden, som om bækkenet vipper lidt fremad. Er dette normalt, eller er teknikken for dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt - den helt nedre del af lænden er næsten konstant øm og irriteret og jeg har en mistanke til at squatten har en del af skylden. Når man er i bunden af løftet, så runder den nederste del af lænden, som om bækkenet vipper lidt fremad. Er dette normalt, eller er teknikken for dårlig?

Tjah.... Det er svært at sige, hvad der er "normalt".

Det er utroligt svært at undgå, det nederste af lænden runder, når man er så lang som dig. Min ryg gør i hvert fald også, uden det giver mig problemer. Naturligvis var det bedst at undgå, men hvis du skal til godkendt dybde, så bliver det svært.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share