Chinup-program


TLunau
 Share

Recommended Posts

Zoa> her er tråden. Den lå laaaaangt tilbage i arkivet.

Pavel´s Ladders

Med dit styrkeniveau i chinups, så skal du nok lave en 1-2 ladder. Så du tager 1,2,1,2,1,2,1,2 reps osv. indtil du har lavet det antal som du har planlagt for dagen. Du kan bruge tråden på getbig som inspiration til at sætte det sammen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J --> jeg er har kigget på det og skal til og planlægge det... men jeg er lidt i vildrede med hvor stor/lille min workload skal være... er det noget jeg må prøve mig frem til eller har du nogle gode forslag... ved slet ikke om workloaden i den første ugen skal være 100 eller 200 eller noget helt tredje... synes det er lidt hip som hap :blink:

Link to comment
Share on other sites

Da du på nuværende ikke kan tage så mange (var det 3-4 stykker ??), så vil jeg anbefale en lidt lavere volumen. Jeg vil også anbefale kun at lave 1 runde dagligt. Har du mulighed for det, så kan du godt dele dagens arbejde op på 2 runder, men 1 kan gøre det. En 8 ugers cyklus kunne se således ud (hvor en ladder er = 1,2)

Uge 1

Mandag: 3 ladders

Tirsdag: 5 ladders

Torsdag: 3 ladders

Fredag: 5 ladders

Lørdag: 3 ladder

TOTALT: 57 chinups

Uge 2

Mandag: 4 ladders

Tirsdag: 6 ladders

Torsdag: 4 ladders

Fredag: 6 ladders

Lørdag: 4 ladders

TOTALT: 72 chinups

Uge 3

Mandag: 5 ladders

Tirsdag: 7 ladders

Torsdag: 5 ladders

Fredag: 7 ladders

Lørdag: 5 ladders

TOTALT: 87 chinups

Uge 4

Mandag: 7 ladders

Tirsdag: 5 ladders

Torsdag: 7 ladders

Fredag: 5 ladders

Lørdag: 7 ladders

TOTALT: 93 chinups

Fra uge 5 skruer du lidt ned for volumen, og udvider til en 1,2,3 rep ladder.

Uge 5

Mandag: 2 ladders

Tirsdag: 3 ladders

Torsdag: 2 ladders

Fredag: 3 ladders

Lørdag: 2 ladders

TOTALT: 72 chinups

Uge 6

Mandag: 3 ladders

Tirsdag: 4 ladders

Torsdag: 3 ladders

Fredag: 4 ladders

Lørdag: 3 ladders

TOTALT: 102 chinups

Herefter skærer du drastisk i volumen for at sætte superkompensationen igang.

Uge 7

Mandag: 2 ladders

Tirsdag: 1 ladders

Torsdag: 2 ladders

Fredag: 1 ladders

Lørdag: 2 ladders

TOTALT: 48 chinups

Uge 8

Mandag: 3 sæt til failure

Fredag: test...varm op, og lav et all-out test sæt til failure.

Sådan kunne en 8 ugers cyklus se ud for en som kan tage 3-4 reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey Thomas --> Jeg er kommet igang med programmet og det går fint.. indtil videre da ;) men jeg kom til at tænke på noget... når du snakker om 1 runde så er det alle de ladders man har tænkt sig at tage den pågældende dag der bliver fyret af der (har jeg ret) og når du snakker om 2 rundter så fordeler jeg dagens ladders over de 2 rundter ik??? Jeg har f.eks skulle tage 5 ladders idag også kunne det eksempelvis se sådan ud.. 1. rundte 2 ladders (tidligt på dagen)... 2. rundte 3 ladders(senere på dagen) (har jeg forstået det )rigtigt??? :huh: ... hvad ville fordelene/ulemperne være ved at dele dem op i endnu flere rundter.. f.eks 3 eller flere????

Link to comment
Share on other sites

Zoa> du har forstået det ret. Hvis du skal lave 4 ladders pr. runde, så må du da meget gerne lave 2 ladders 2 gange om dagen istedet for. Eller 1 ladder 4 gange om dagen. Fordelen er at du er mere frisk når du laver hver enkelt ladder. Spørgsmålet er så bare om det har en negativ effekt på tilpasningen. Umiddelbart tror jeg det ikke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey Thomas --> Det går fint med programmet... tror sgu der bliver ret stor fremgang efter de 2 måneder :tongue: ... jeg skal ihvertfald nok vende tilbage og sige hvor mange reps ekstra det har givet i hatten når det er fuldført... men er nu blevet lidt nysgerrig efter hvordan du har sat programmet sammen... hvordan kom du frem til at der skulle være så mange ladders den ene dag også mange den anden??? kan godt forstå at workloaden stiger uge efter uge ligesom i sheiko og andre programmer efterfuldt af pludselig nedgang i workloaden for at superkompensere. Men hvorfor skulle jeg starte med 57 den første uge istedet for eksempelvis 80 også gå videre der fra... (ved godt det er dårligt forklaret men håber du forstår det alligevel)... lige en sidste ting.. hvordan kan det være at jeg skal lave 3 sæt til failure med kun 3 dages pause før jeg skal maxe... synes umiddelbart det lyder lidt mystisk :huh:

Link to comment
Share on other sites

Zoa> jeg bruger såmen ikke nogen specielle retningslinier for at vurdere hvor stor volumen skal være. Jeg ser først og fremmest på personens styrkeniveau, og netop derfor ville du nok ikke være istand til at lave den cyklus jeg har lavet på getbig. Så jeg skar bare volumen ned til noget jeg umiddelbart vil tro er tilstrækkeligt uden at være for meget. Men det er lidt noget gætteværk, for jeg ved reelt ikke noget om hvor hurtigt du bygger styrke og styrke-udholdenhed, hvor stor din træningstolerance er osv.

Grunden til failure sættene er for at omsætte de mange reps til en all-out rep test. De mange reps giver selvfølgelig en stor samlet workload, men loven om træningsspecificitet siger jo at hvis du skal være god til at lave mange reps i 1 all-out sæt, så skal du også løbende øge antallet af reps du laver i et givent sæt. Derfor er det muligt at din ladders skal udvides hvis din styrke stiger hurtigt. Det er også muligt at du jævnligt skal indlægge et rep sæt, for at vende dig til at lave flere og flere reps i 1 sæt.

Håber det var til at forstå...

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share