Plantekemikalier


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Udover de "normale" vitaminer og mineraler, indeholder frugt og grønt jo også en masse plantekemikalier. (Håber jeg bruger de rigtige udtryk her ;) )

Mit spørgsmål er så hvordan man bedst dækker sig ind på en praktisk laden-sig-gørelig måde, med henblik på det generelle helbred, dvs. sygdomsforebyggende, velbefindende osv. Med praktisk menes uden at man skal købe 50 forskellige slags frugter og grøntsager konstant.

- Er der nogle frugter og grøntsager som er mere vigtige end andre til dette formål?

- Kan man inddele frugter og grøntsager i kategorier, der har nogenlunde de samme plantekemikalier? Så man rent praktisk kunne sørge for at spise lidt fra disse kategorier jævnligt?

- Andre kommenterer i forhold til dette spg. er også meget velkomne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tilføje lidt fra en artikel bragt i børsen, oprindeligt fra finansieal times

De bedste anti-kræft fødevarer

. Peberfrugter: Kilde til A-vitamin, B-vitamin, folinsyre og kalium

. Korsblomstrede plantearter: Forskellige typer kål, grønkål, brøndkarse etc. indeholder kraftige plantekemikalier. Disse stimulerer beskyttende enzymer, som hindrer kræftfremkaldende stoffer i at trænge ind i cellerne og hæmmer væksten af svulster

. Bær: Tranebær, blåbær, hindbær og jordbær er rige på C-vitamin, folinsyre, fibre og kalium. De indeholder også plantekemikalier og er stærke antioxidanter

. Tomater, som tilberedes, f.eks. i sauce, udskiller lycopin, en kraftig antioxidant, der reducerer risikoen for kræft i prostata og andre former for kræft samt degenerative sygdomme

. Mekanisk presset extra jomfruolivenolie indeholder antioxidanter og E-vitamin der kan medvirke til at forebygge bryst- og tarmkræft

. Æbler, især skrællen, indeholder plantekemikalier og kan hæmme væksten af både tarm- og leverkræftceller

Jeg kunne desværre ikke finde ud af hvem der står bag disse anbefalinger, da artiklen var lidt rodet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fra artiklen:

20.Jordbær - man ved i dag, at de modne bær har mindst 300 sunde indholdsstoffer. De vigtigste er flavoner (kræftbeskyttelsesfunktion), salicylsyre (immunstyrkende), pektiner (tarmbeskyttende).

Damn så må jeg være sund kan ikke få nok jordbær om sommeren, lige før jeg skal ha bank lån når først jordbærerne kommer :devil::devil::devil::devil::devil::devil:

B.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

:a-okhand:

Man har ikke kunnet forstå, hvorfor franskmænd og japanere ikke havde nær så mange hjerte-kar sygdomme, som det var tilfældet i andre vestlige lande, før man fandt ud af den gavnlige virkning af rødvinen og den grønne te

Rimelig vigtig information siden både min farfar og morfar kradsede af netop hjerte-kar lidelser. Så g´nat elefanten må vige for en glas rødvin. :)

Link to comment
Share on other sites

- Er der nogle frugter og grøntsager som er mere vigtige end andre til dette formål?
Det ser det ud til med vores nuværende viden. Problematikken i det er: Hvis vi anbefaler de grønsager og frugter der ser ud til at være mest effektive, vil de blive spist på andre grønsager og frugters bekostning. De grønsager og frugter som vi fravælger kan indeholde andre stoffer vi endnu ikke kender/er klar over og måske derfor er endnu mere "sunde".
- Kan man inddele frugter og grøntsager i kategorier, der har nogenlunde de samme plantekemikalier? Så man rent praktisk kunne sørge for at spise lidt fra disse kategorier jævnligt?

De kan groft inddeles i nogle kategorier, hvilket også lidt var gjort i din egen ref fra Børsen.

Dette kan dog foregå på forskellige måder og er derfor svært rent praktisk.

Det kan for eksempel være: Allium- hvidløg, de forskellige løg typer og forårsløg. Brassica- de forskellige kål typer og broccoli. Carotenoider- gulerødder, peberfrugt og tomat(lycopene). Flavonoider- kaffe, te og vin. Isoflavonoider- cereals, især soyabønner. Gingerol- ingefær. Lignans- I mange frugt, bær og frø. Terpener- citrusfrugter.

Dette var blot et udpluk. Andre er coumariner, plantesteroler, indoler, osv..

Mit spørgsmål er så hvordan man bedst dækker sig ind på en praktisk laden-sig-gørelig måde, med henblik på det generelle helbred, dvs. sygdomsforebyggende, velbefindende osv. Med praktisk menes uden at man skal købe 50 forskellige slags frugter og grøntsager konstant.

Rent praktisk er min anbefaling: Afveksling, efter sæson og noget du kan lide.

Afveksling for at få lidt af alle de forskellige stoffer. Gerne afveksling mellem grupper så du har 5-10 typer "på lager" af gangen (kender ikke din lidenskab for frugt og grønt :) )Det kunne være et par slags bær på frost og self. en masse friske bær om sommeren, tørret frugt (kan holde sig), et par slags frugt eller flere fra forskellige grupper og nogle forskellige grønsager. På den måde for du måske tygget dig igennem "50" forskellige slags i løbet af et halvt eller helt år.

Efter sæson for at de har højest indhold af vitaminer, mineraler og phytoprotectaner, for at de er billigst og for at de smager bedst.

Noget du kan lide for at få noget spist. Det hjælper ikke man køber en pose æbler fordi de er sku sunde, hvis ikke man kan li dem. Det lyder helt naturligt men er det ikke for alle :( .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share