Light sodavand


L^P
 Share

Recommended Posts

Så er spørgsmålet bare hvor stor en dosis de fik og hvor meget det ville svare til at en menneske skulle have!!

... og så igen - rotter er så små og sarte :tongue: så klart de får kræft af aspartam!! Det ville jo aldrig ske for en stor robust SL'er :cheer:

Link to comment
Share on other sites

Vi aner intet om forsøgets omfang, de anvendte doser, selve forsøgets opbygning og procedure, og sidst men ikke mindst betyder en effekt på rotter ikke nødvendigvis samme effekt på mennesker.

Det kan jo undre at med de talrige forsøg der er lavet med kunstige sødemidler, at man så ikke skulle have opdaget en kræftrisiko noget før, hvis den var reel. Men det er da stadig interessant og noget man bør holde nærmere øje med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver de ovenstående kommentatorer fuldstændig ret, artiklen kommer meget nemt om ved gennemgangen af undersøgelsen. Der er ikke mange detaljer på sammenligningsgrundlag, dosis, kontrolelementer, statiske modeller etc. Så det er svært at bedømme forsøgets kvalitet.

Faktisk har noget lignende været fremme før (engang i 70'erne, mener jeg), hvor sødestoffer (specifikt sødetabletter, der var meget populære dengang) fik skyld for at være kræftfremkaldende baseret på studier af rotters indtag af dem. Det kom senere frem, at rotterne havde fået en dosis, der svarede til 1-2 gange deres egen kropsvægt, ville altså ville sige at vi mennesker skulle spise måske 100-200 kilo sødestof for at få samme effekt.

Undersøgelsen er ikke uinteressant, og jeg vil da personligt holde øje med emnet og se, om mere pålidelige medier tager emnet op. Desuden kunne det være interessant at se andre undersøgelser af samme problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

... og så igen - rotter er så små og sarte  :tongue: så klart de får kræft af aspartam!! Det ville jo aldrig ske for en stor robust SL'er :cheer:

<{POST_SNAPBACK}>

og VIKINGER. De havde ikke tid til sådan noget pjat som kræft. Og specielt ikke hvis de skulle ud og plyndre en landsby eller noget, så de kunne også drikke alt det aspartam de ville :devil:

Link to comment
Share on other sites

Aspartams kræftrisiko har været oppe før, men hvis den var så stor at der var grund til oprigtig bekymring tror jeg at studier ville have påvist det så tydeligt at det ville være taget af markedet for længst. En absurd masse ting vi er omringet af, og som findes i vores kost kan give kræft. Hvis vi skulle undgå dem alle måtte vi lukke os inde i en box, og leve af vand.....så længe som det nu varer. Jeg foretrækker at leve livet og indtage de ting der er lovligt tilgængelige på det danske marked, med fornuft selvfølgeligt. :4mewantfood:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige bladret den undersøgelse igennem og for at sige det mildt er jeg ikke imponeret. Det de har gjort er at tage nogle tusinde rotter og inddele dem i nogle grupper som så har fået forskellige mængder aspartame igennem deres kost.

Resultaterne viser:

der er en frekvens på 0-2% der i løbet af deres liv har fået hjernetumorer. det er rigtigt at nogle af de grupper der har den største frekvens af tumor er dem som har indtaget aspartame....og det er dem konklussionen kigger på. De kommenterer ikke de grupper også har indtaget aspartam men har nogle af de laveste frekvenser af tumor i hele undersøgelsen. Der er iøvrigt absolut ingen overensstemmelse mellem indtag af aspartame og kræftfrekvens...dvs nogle af dem der har den højeste kræftfrekvens er dem der har indtaget mindst aspartame...fx har den gruppe rotter der har indtaget aspartame svarende til 2000 dåsecolaer hver dag den samme frekvens som dem der har indtaget det der svarer til en enkelt.

En anden del af deres undersøgelse viser flot at rotter der ikke har indtaget aspartame har lavere (stort set den samme) frekvens af leukemi som rotter der har indtaget det som svarer til 1000 dåsercolaer hver dag.

En sidste ting er at jeg slet ikke kan se noget statistik på de ting de har lavet...jeg er tæt på at ville smide min ph.d ind på at de ikke har taget dem med fordi det ikke ser så godt ud for deres konklussion...den som har fået dem i ekstrabladet og alle andre useriøse blade i verden.

Det max anbefalede indtag af aspartam svarer iøvrigt til at indtage ca 20 dåsecolaer hver eneste dag...

ville skamme mig over at have lavet sådan en overskift på en videnskabelig artikel...trist at sensations pressen også kan findes blandt folk der kalder sig videnskabsmænd.

Link to comment
Share on other sites

Når selv fødevaremyndigherne siger god for produktet tror jeg næppe der er nogen ko på isen:

Selv om jeg tror man skal passe på med sådanne konklussioner; så deler jeg de øvrige konklussioner tråden igennem; undersøgelser af denne karakter er dybt useriøse, og kan bruges til ABSOLUT ingen ting!

Man kunne passende lave en lignende (lidt ekstremt eksempel måske, men alligevel.) undersøgelse med 1000 rotter delt i 2; den ene gruppe giver vi vand, den anden intet væske; gruppen uden væske dør relativt hurtigt af væskemangel; mens den anden gruppe lever længere, så længe at en af rotterne når at udvikle og dø af en hjerne tumor; konklusionen ud fra den omtalte fremgangsmåde, vil så være at et indtag af alm, rent drikke vand, og alle produkter som rent vand indgå i, øger rissikoen for udvikling af hjerne tumore, netop da gruppen der fik vand gjorde dette, og gruppen uden (af åbenlyse årsager) ikke gjorde dette! - Pointe .... well lav jeres egen, og tænk en lige over den en ekstra gang næste gang i overvejer de lange bade. :tongue::laugh:

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor overhovedet drikke light???

Drik en almindelig sodavand med sukker. Sukker er godt. Det feder ikke. Du får jo ikke kræft af sukkeret i en cola. Næh nej du, det er alle de onde E221, E225 osv. der er synderen her. Spis du bare alt det sukker du vil, for det feder ikke. Bare se på alle dem der arbejder på sukkerfabrikkerne. Er de fede? nej det er de ikke! Vil du have flere beviser? Ok så tag et kig på de negre der arbejder i sukkerplantagerne. De er heller ikke fede.

I rest my case...

P.S. Sukker rules!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige bladret den undersøgelse igennem og for at sige det mildt er jeg ikke imponeret. Det de har gjort er at tage nogle tusinde rotter og inddele dem i nogle grupper som så har fået forskellige mængder aspartame igennem deres kost.

Resultaterne viser:

der er en frekvens på 0-2% der i løbet af deres liv har fået hjernetumorer. det er rigtigt at nogle af de grupper der har den største frekvens af tumor er dem som har indtaget aspartame....og det er dem konklussionen kigger på. De kommenterer ikke de grupper også har indtaget aspartam men har nogle af de laveste frekvenser af tumor i hele undersøgelsen. Der er iøvrigt absolut ingen overensstemmelse mellem indtag af aspartame og kræftfrekvens...dvs nogle af dem der har den højeste kræftfrekvens er dem der har indtaget mindst aspartame...fx har den gruppe rotter der har indtaget aspartame svarende til 2000 dåsecolaer hver dag den samme frekvens som dem der har indtaget det der svarer til en enkelt.

En anden del af deres undersøgelse viser flot at rotter der ikke har indtaget aspartame har lavere (stort set den samme) frekvens af leukemi som rotter der har indtaget det som svarer til 1000 dåsercolaer hver dag.

En sidste ting er at jeg slet ikke kan se noget statistik på de ting de har lavet...jeg er tæt på at ville smide min ph.d ind på at de ikke har taget dem med fordi det ikke ser så godt ud for deres konklussion...den som har fået dem i ekstrabladet og alle andre useriøse blade i verden.

Det max anbefalede indtag af aspartam svarer iøvrigt til at indtage ca 20 dåsecolaer hver eneste dag...

ville skamme mig over at have lavet sådan en overskift på en videnskabelig artikel...trist at sensations pressen også kan findes blandt folk der kalder sig videnskabsmænd.

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg skrev mit første indlæg i denne tråd gik min skepsis primært på at det sikkert bare var mega-doser, de havde konkluderet på. At det så også er tilfældet undre jo ikke, men at overskriften bliver "lightsodavand kan give kræft" på trods af at der så alligevel ikke engang er nogen som helst statistisk signifikant sammenhæng imellem aspartam og kræft er da fuldstændig forrykt.

De forskere/journalister burde have tæsk med en stor sæk aspartam :mad:

Kan undersøgelsen findes online?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har droppet sødemidlerne aspartam og acesulfam-k(potassium) for altid. Det kan godt være at "undersøgelser" viser at de ikke er "specielt" skadelige. Og at selvsamme undersøgelser sikkert er sponsoreret af firmaerne bag sødemidlerne (ligesom de hjalp pænt meget til i form af mange penge til at få Stevia "banlyst" i EU og USA).

Men for mig munder det hele sig ud I at jeg får udslæt og sære maveproblemer så snart jeg indtager nogle produkter indeholdende ovenstående 2 sødemidler. Udslættene forbliver synlige i op til 7 dage når det er værst.

Endvidere har jeg oplevet nu 1½ år efter jeg har droppet disse sødestoffer at min koncentrationsevne er blevet mærkbart bedre (kunne også skyldes mere interessante forelæsere).

Desværre har jeg utroligt svært ved at finde Whey protein sødet med Stevia eller kiwikerne-ekstrakt, som ellers er begyndt at blive brugt meget på det amerikanske marked i stedet for kunstige sødemidler.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor overhovedet drikke light???

Drik en almindelig sodavand med sukker. Sukker er godt. Det feder ikke. Du får jo ikke kræft af sukkeret i en cola. Næh nej du, det er alle de onde E221, E225 osv. der er synderen her. Spis du bare alt det sukker du vil, for det feder ikke. Bare se på alle dem der arbejder på sukkerfabrikkerne. Er de fede? nej det er de ikke! Vil du have flere beviser? Ok så tag et kig på de negre der arbejder i sukkerplantagerne. De er heller ikke fede.

I rest my case...

P.S. Sukker rules!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en joke, right?

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker 1 liter Pepsi Max om dagen og blir ved med det indtil jeg dør!

<{POST_SNAPBACK}>

Fornuftigt...

Kan også sagtens forstå, hvorfor folk, der ellers går op i deres krop, vil drikke noget med en pH-værdi svarende til eddikesyres. PH-værdien er forresten årsagen til at der er sukker eller sødemiddel i cola - det ville ellers være alt for surt at drikke.

Edited by Serious
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor overhovedet drikke light???

Drik en almindelig sodavand med sukker. Sukker er godt. Det feder ikke. Du får jo ikke kræft af sukkeret i en cola. Næh nej du, det er alle de onde E221, E225 osv. der er synderen her. Spis du bare alt det sukker du vil, for det feder ikke. Bare se på alle dem der arbejder på sukkerfabrikkerne. Er de fede? nej det er de ikke! Vil du have flere beviser? Ok så tag et kig på de negre der arbejder i sukkerplantagerne. De er heller ikke fede.

I rest my case...

P.S. Sukker rules!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en joke, right?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen joke!

Kig bare på McDonalds - alle de fede kvinder drikke cola light til maden!

Det er jo et betonfast bevis for at alm cola er sundt og cola light er usundt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Aspartams kræftrisiko har været oppe før, men hvis den var så stor at der var grund til oprigtig bekymring tror jeg at studier ville have påvist det så tydeligt at det ville være taget af markedet for længst.

Ligesom cigaretter. Hvis de havde været skadelige ville de også være taget af markedet for længst.

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share