Hvor mange træninger om ugen?


jfowler
 Share

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hver muskel bør trænes ca 2 gange om ugen (afhængig af hvor hårdt du går til den). Derfor kommer det meget an på hvor meget tid du har til rådighed. Her er nogle eksempler jeg finder brugbare.

1 gang om ugen: Fullbody x 1(for lidt)

2 gange om ugen: Fullbody x 2

3 gange om ugen: 2/3 body x 3 (er ikke tilhænger af fullbody x 3)

4 gange om ugen ½ body x 4 (mit personlige valg)

Træner du mere end 4 gange om ugen bør du bruge den ekstra tid på cardio eller få et liv :)

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Saintpauli:

Jeg synes at du kommer med en del fornuftige svar og indlæg både på MOL og på GB, så derfor håber jeg at du vil give dig tid til at komme med et bud på hvordan et 2/3 fuldbodyprogram x 3,5 (jeg træner hver anden dag pga. skiftende arbejdstider) kunne se ud.

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du kommer med en del fornuftige svar og indlæg både på MOL og på GB, så derfor håber jeg at du vil give dig tid til at komme med et bud på hvordan et 2/3 fuldbodyprogram x 3,5 (jeg træner hver anden dag pga. skiftende arbejdstider) kunne se ud.

Takker meget for de fine ord. :xmas:

Det 2/3 x 3 som jeg talte om er ikke noget jeg har hørt anbefalet noget sted, men derimod en ide jeg har gået og leget med. Jeg vil prøve at stille et sådan program op, men vil nok anbefale dig at træne et 2 spilt, når du alligevel vil træne 3,5 gange om ugen (er du dog typen der ikke er så god til at komme op og træne hver gang, så er 2/3 x3 programmet værd at overveje).

Programmet er egentligt enkelt nok. Det er et fullbody program hvor 1/3 af øvelserne undlades på skift. Dette er gjort for at give musklerne en længere pause i forhold til et normalt fullbody program. Den måde jeg vil anbefale at stille det op på er:

Eksempel 1:

Dag 1: Ryg, Bicep, (underarm)

Lår, Mave, Læg

Dag 2: Lår, Mave, Læg

Bryst, Tricep, Skulder

Dag 3: Bryst, Tricep, Skulder

Ryg, Bicep, (underarm)

Eksempel 2:

Dag 1: Ryg, Bicep, Læg

Lår, Mave

Dag 2: Lår, Mave

Bryst, Tricep, Skulder

Dag 3: Bryst, Tricep, Skulder

Ryg, Bicep, Læg

Trænes programmet 3 gange om ugen vil det betyde, at hver muskelgruppe bliver trænet 2 gange om ugen. Den ene gang vil musklen få en kort tid restituere den anden gang vil den få længere til. Derfor vil jeg anbefale at du ikke træner til failure de dage hvor musklen kun får kort pause. Samtidig kan du tillade dig at gå lidt ekstra til den, de dage der er efterfulgt af en længere pause (indikeret med rødt).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli giver her nogen generelt gode men lidt firkantede råd.

På lang sigt er der et råd der ikke er komme uden om (for et gemmensnitligt menneske): En muskel der er (seriøst = BB-træning) nedrudt skal have 36-48 timers hvile med restitution førend, den er på "toppen" igen.

Dette er en tommelfingerregel. Det er klart at man kan lege med intensitet og volume således at det kan forykkes næsten vilkårligt. Men set lidt simpelt set så er følgende formålstjenesteligt:

Hver muskelgruppe skal kunne rammes som targat 2-3 gange om ugen.

Dette efterlader for den "almindelige" BB-udøver kun følgende muligeheder:

Split:

1x2 spilt/uge - for lidt

2x2 split/uge - fornuftigt/godt/optimelt

3x2 split/uge - ofte for meget/måske muligt med godt program

Fullbody:

1x fullbudy/uge - lige i underanten/for lidt

2x fullbody/uge - fint

3x fullbody/uge - godt/optimalt

4x fullbody/uge - for meget

Link to comment
Share on other sites

En muskel der er (seriøst = BB-træning) nedrudt skal have 36-48 timers hvile med restitution førend, den er på "toppen" igen.

Det passer altså ikke helt. De 36-48 timer har kun med vækstprocesserne at gøre. IKKE de restitutive processer. Når der er gået 36-48 timer, så har proteinsyntesen og alle vækstfaktorene fundet tilbage til deres oprindelige lejde. Selve restitutionen kan sagtens tage adskellige dage før den er komplet. Men som Cilius så tit har pointeret, så fortsætter restitutionen uanfægtet, selvom man træner musklen før den er 100 % restitueret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En muskel der er (seriøst = BB-træning) nedrudt skal have 36-48 timers hvile med restitution førend, den er på "toppen" igen.

Det passer altså ikke helt. De 36-48 timer har kun med vækstprocesserne at gøre. IKKE de restitutive processer. Når der er gået 36-48 timer, så har proteinsyntesen og alle vækstfaktorene fundet tilbage til deres oprindelige lejde. Selve restitutionen kan sagtens tage adskellige dage før den er komplet. Men som Cilius så tit har pointeret, så fortsætter restitutionen uanfægtet, selvom man træner musklen før den er 100 % restitueret.

Thomas

Forstår ikke din "irettesættelse". :angry:

Hvad er det du er ude efter? Et program der virker på lang sigt? Eller et program der ikke er i modstrid med det du skriver? :angry:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Men som Cilius så tit har pointeret, så fortsætter restitutionen uanfægtet, selvom man træner musklen før den er 100 % restitueret.

Den forstår jeg ikke rigtigt...

En muskel får brug for restitution p.g.a. træning. Hvis man træner musklen igen, før den er restitueret, så bringer man den vel baglæns i restitutionsprocessen. Og så kan det da godt være, at den fortsætter restitutionsprocessen, men det bliver vel fra et lavere niveau end før træning nr. 2. Er det ikke netop det, som er hele problemet med at træne den samme muskelgruppe for ofte i for lang tid?

Eller har jeg misforstået den citerede sætning?

Link to comment
Share on other sites

Du kan simpelt hen ikke tage imod kritik makker. Du skrev følgende.....

En muskel der er (seriøst = BB-træning) nedrudt skal have 36-48 timers hvile med restitution førend, den er på "toppen" igen.

....og det er IKKE rigtigt. Musklen er IKKE på toppen igen efter 36-48 timer. Din pointe er god nok, da man bør træne musklen igen, inden der går for lang tid, udover de 36-48 timer (hvis man træner for hypertrofi). Det er bare forkert at sige at den er på toppen igen efter 36-48 timer. Der skal noget længere tid til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men som Cilius så tit har pointeret, så fortsætter restitutionen uanfægtet, selvom man træner musklen før den er 100 % restitueret.

Den forstår jeg ikke rigtigt...

En muskel får brug for restitution p.g.a. træning. Hvis man træner musklen igen, før den er restitueret, så bringer man den vel baglæns i restitutionsprocessen. Og så kan det da godt være, at den fortsætter restitutionsprocessen, men det bliver vel fra et lavere niveau end før træning nr. 2. Er det ikke netop det, som er hele problemet med at træne den samme muskelgruppe for ofte i for lang tid?

Eller har jeg misforstået den citerede sætning?

Nej det har du ikke. TJ har bare lyst til at fluekeppe mig uden grund. :retard:

Link to comment
Share on other sites

Du kan simpelt hen ikke tage imod kritik makker. Du skrev følgende.....
En muskel der er (seriøst = BB-træning) nedrudt skal have 36-48 timers hvile med restitution førend, den er på "toppen" igen.

....og det er IKKE rigtigt. Musklen er IKKE på toppen igen efter 36-48 timer. Din pointe er god nok, da man bør træne musklen igen, inden der går for lang tid, udover de 36-48 timer (hvis man træner for hypertrofi). Det er bare forkert at sige at den er på toppen igen efter 36-48 timer. Der skal noget længere tid til.

Thomas

Jo, på lang sigt. På kort sigt har du ret. Men hvad skal vi bruge det til (i generelle træningsråd interesse).

Link to comment
Share on other sites

En muskel får brug for restitution p.g.a. træning. Hvis man træner musklen igen, før den er restitueret, så bringer man den vel baglæns i restitutionsprocessen.
Netop. Det er forstået 100 % korrekt. Og den rest-restitution der bliver, vil langsomt akkumulere sig. Og selvom det ikke er den strategiske dekonditionering primære funktion, så bidrager den immervæk til at man kan opnå fuld restitution fra evt. akkumuleret træthed.
Er det ikke netop det, som er hele problemet med at træne den samme muskelgruppe for ofte i for lang tid?

Nu er problemet jo ikke udelukkende muskulært. Når vi snakker om vækstprocesser, så snakker vi om de cellulære processer som sker lokalt i muskelvævet. Når vi snakker om restitution, så snakker vi om restitution helt overordnet. Så det er jo slet ikke sikkert at rest-restitutionen skal findes lokalt, men måske på et mere systemisk plan.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men hvad skal vi bruge det til

Til at udrydde evt. misforståelser. Du kunne nemt være skyld i at folk får den opfattelse at kroppen kan restituere sig fra et træningspas på 36-48 timer. Og det kan den IKKE. Du behøver ikke tage alt personligt. Du kunne sige noget så simpelt som "det er rigtigt, det var også det jeg egentlig mente". Istedet for hidser du dig op. Lær for pokker at tælle til 10.

Thomas

Edited by Thomas J
Link to comment
Share on other sites

Men hvad skal vi bruge det til

Til at udrydde evt. misforståelser. Du kunne nemt være skyld i at folk får den opfattelse at kroppen kan restituere sig fra et træningspas på 36-48 timer. Og det kan den IKKE. Du behøver ikke tage alt personligt. Du kunne sige noget så simpelt som "det er rigtigt, det var også det jeg egentlig mente". Istedet for hidser du dig op. Lær for pokker at tælle til 10.

Thomas

Det er som sædvanligt dig der læser mine indlæg, som Søren Søndergaard læser liberalismen. Uden ærlig og kontekstpræget forståelse! :angry: Hvorfor tror du der er anførselstegn om på "toppen" igen.

Tror du det er fordi jeg mener

- der er en grund til at jeg anfører at på toppen igen ikke skal tages bogstaveligt

- eller fordi jeg gør det uden grund

:blink: :angry: :w00t::blink: :angry: :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Nu er problemet jo ikke udelukkende muskulært. Når vi snakker om vækstprocesser, så snakker vi om de cellulære processer som sker lokalt i muskelvævet. Når vi snakker om restitution, så snakker vi om restitution helt overordnet. Så det er jo slet ikke sikkert at rest-restitutionen skal findes lokalt, men måske på et mere systemisk plan.

Ok, så pointen er, at KROPPEN kan restituere (udligne sit overordnede akkumulerede restitutionsbehov) samtidig med, at MUSKLEN stadig kan trænes?

Jeg tager for givet, at vi her taler om en træning nr. 2, som ikke er krævende i samme grad, som den træning, der skabte restitutionsbehovet. Ellers er vi jo netop i situationen med en fortsat akkumulering af restitutionsbehov.

Er det rigtigt forstået?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share