Hvad er breathing squats?


Joyce
 Share

Recommended Posts

Det har mere at gøre med den procentdel af ens 1RM man ligger på, end en magisk grænse på gentagelserne. I breathers ligger man jo på på en vægt svarende til ens 10RM.

Men jeg synes også det er det hårdeste jeg har prøvet, hvad angår styrketræning, og jeg synes ikke resultaterne stod mål med pinslerne. Det er den perfekte måde at komme til at hade træning på.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes nu ellers det lyder meget tiltalende det program, men kan da godt forestille mig at jeg vil komme til at HADE træningen... Jeg har desværre heller ik mulighed for at afprøve programmet, for jeg kan ikke køre squat i mit center :( Man kan ik køre programmet med benpres vel...?

Selvfølgeligt kan du køre programmet med benpres eller en hvilken som helst anden maskine for forlåret hvor man presser benene ud (dvs ikke benstræk). Det vil ikke være så hjernedødt hårdt (og farligt) som squats. Du substituerer bare et sæt a 20 reps for de sæt du ellers ville have lavet.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgeligt kan du køre programmet med benpres eller en hvilken som helst anden maskine for forlåret hvor man presser benene ud (dvs ikke benstræk). Det vil ikke være så hjernedødt hårdt (og farligt) som squats. Du substituerer bare et sæt a 20 reps for de sæt du ellers ville have lavet.
Det lyder godt! Hmm så vil jeg da overveje at prøve programmet efter min sheiko... :) Tak for svaret... :wave:
Link to comment
Share on other sites

jeg synes nu ellers det lyder meget tiltalende det program, men kan da godt forestille mig at jeg vil komme til at HADE træningen... Jeg har desværre heller ik mulighed for at afprøve programmet, for jeg kan ikke køre squat i mit center :(  Man kan ik køre programmet med benpres vel...?

Selvfølgeligt kan du køre programmet med benpres eller en hvilken som helst anden maskine for forlåret hvor man presser benene ud (dvs ikke benstræk). Det vil ikke være så hjernedødt hårdt (og farligt) som squats. Du substituerer bare et sæt a 20 reps for de sæt du ellers ville have lavet.

squat farligt??? Hvad for noget??? Den er sgu da ikk farligere end alt andet.... Og nej giver bestemt ikk samme effekt med andre benøvelser, noget af det der gør den giver godt er al den tid du belaster kroppen med den tunge vægt/står med den på skuldrene), det belaster hele kroppen og ikke kun lårene. Så nej du får ikke samme effekt med andre øvelser...

Link to comment
Share on other sites

Det har mere at gøre med den procentdel af ens 1RM man ligger på, end en magisk grænse på gentagelserne. I breathers ligger man jo på på en vægt svarende til ens 10RM.

Men jeg synes også det er det hårdeste jeg har prøvet, hvad angår styrketræning, og jeg synes ikke resultaterne stod mål med pinslerne. Det er den perfekte måde at komme til at hade træning på.

hvis du ikke har fået noget ud af dine 20rep squat, tror jeg ikke du har kørt dem hårdt nok

Link to comment
Share on other sites

hvis man ikke lige har et squatrack eller et par spottere, så må 20 rep breathing da i høj grad betragtes som "farligere" i forhold til en mere normal måde at udføre squat på. Risikoen for at fejle under en 20 reps breathing er immervæk til stede.

Men jeg giver dig ret i at 20 rep breathing princippet ikke vil fungere ligeså godt i andre øvelser

Link to comment
Share on other sites

jeg synes nu ellers det lyder meget tiltalende det program, men kan da godt forestille mig at jeg vil komme til at HADE træningen... Jeg har desværre heller ik mulighed for at afprøve programmet, for jeg kan ikke køre squat i mit center :(  Man kan ik køre programmet med benpres vel...?

Selvfølgeligt kan du køre programmet med benpres eller en hvilken som helst anden maskine for forlåret hvor man presser benene ud (dvs ikke benstræk). Det vil ikke være så hjernedødt hårdt (og farligt) som squats. Du substituerer bare et sæt a 20 reps for de sæt du ellers ville have lavet.

squat farligt??? Hvad for noget??? Den er sgu da ikk farligere end alt andet.... Og nej giver bestemt ikk samme effekt med andre benøvelser, noget af det der gør den giver godt er al den tid du belaster kroppen med den tunge vægt/står med den på skuldrene), det belaster hele kroppen og ikke kun lårene. Så nej du får ikke samme effekt med andre øvelser...

Med farligt mener han at man i '20 rep' skal presse sig selv så meget at man til sidst har probs med at stå oprejst - jeg kører selv programmet for tiden, og jeg må sige jeg er imponeret! (Jeg har så modificeret de øvrige øvelser i programmet så det bliver lidt mere styrke relateret...- Er ikke just BB'er ;))

Link to comment
Share on other sites

jeg synes nu ellers det lyder meget tiltalende det program, men kan da godt forestille mig at jeg vil komme til at HADE træningen... Jeg har desværre heller ik mulighed for at afprøve programmet, for jeg kan ikke køre squat i mit center :(  Man kan ik køre programmet med benpres vel...?

Selvfølgeligt kan du køre programmet med benpres eller en hvilken som helst anden maskine for forlåret hvor man presser benene ud (dvs ikke benstræk). Det vil ikke være så hjernedødt hårdt (og farligt) som squats. Du substituerer bare et sæt a 20 reps for de sæt du ellers ville have lavet.

squat farligt??? Hvad for noget??? Den er sgu da ikk farligere end alt andet.... Og nej giver bestemt ikk samme effekt med andre benøvelser, noget af det der gør den giver godt er al den tid du belaster kroppen med den tunge vægt/står med den på skuldrene), det belaster hele kroppen og ikke kun lårene. Så nej du får ikke samme effekt med andre øvelser...

Med farligt mener han at man i '20 rep' skal presse sig selv så meget at man til sidst har probs med at stå oprejst - jeg kører selv programmet for tiden, og jeg må sige jeg er imponeret! (Jeg har så modificeret de øvrige øvelser i programmet så det bliver lidt mere styrke relateret...- Er ikke just BB'er ;))

ja fair nok kan godt se den er farligere end alm squat.... Men mange mener bare generelt squat er FARLIG!!!

Kan du ikk poste hvad du har fået ud af det og hvordan du træner det???

Kender ikke mange der kører det, men er nok fordi det er så hårdt!!!!

Link to comment
Share on other sites

>>Kære Teddy, har du selv prøvet at gå i knæ med en tung vægt på skuldrene, som du ikke er helt sikker på du kan komme op med. Man er træt på en andn måde i 20 breathers. At du postulerer, at jeg ikke trænede dem hårdt nok, er ret fornærmende. Jeg trænede til absolut udmattelse, og lå gerne fem minutter bagefter, hvor jeg ikke kunne rejse mig pga syren i mine ben, og den enorme oxygengæld.

Nej, andre benøvelser giver nok ikke det sqamme som squats, men hvis man nu ikke vil/kan lave squats, tror jeg stadig det er en god træningsmåde for forlårene. Rest pause teknikken synes i hvert fald mine quads at reagere på. Der er intet magisk ved squats, dog, og at sige de ikke er farligere end andre øvelser er noget crap. Så kører DU dem ikke hårdt nok, ven.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

>>Kære Teddy, har du selv prøvet at gå i knæ med en tung vægt på skuldrene, som du ikke er helt sikker på du kan komme op med. Man er træt på en andn måde i 20 breathers. At du postulerer, at jeg ikke trænede dem hårdt nok, er ret fornærmende. Jeg trænede til absolut udmattelse, og lå gerne fem minutter bagefter, hvor jeg ikke kunne rejse mig pga syren i mine ben, og den enorme oxygengæld.

Nej, andre benøvelser giver nok ikke det sqamme som squats, men hvis man nu ikke vil/kan lave squats, tror jeg stadig det er en god træningsmåde for forlårene. Rest pause teknikken synes i hvert fald mine quads at reagere på. Der er intet magisk ved squats, dog, og at sige de ikke er farligere end andre øvelser er noget crap. Så kører DU dem ikke hårdt nok, ven.

med den rette teknik er den ikke farligere end andre øvelser og det var bestemt ikke for at fornærme nogle, har bare ikke hørt om mange der ikke har fået noget ud af det!!!

Har også delvist indrømmet at det ikke er rart at stå i det fri og køre høj rep squat og jeg har prøvet

Link to comment
Share on other sites

>>Kære Teddy, har du selv prøvet at gå i knæ med en tung vægt på skuldrene, som du ikke er helt sikker på du kan komme op med. Man er træt på en andn måde i 20 breathers. At du postulerer, at jeg ikke trænede dem hårdt nok, er ret fornærmende. Jeg trænede til absolut udmattelse, og lå gerne fem minutter bagefter, hvor jeg ikke kunne rejse mig pga syren i mine ben, og den enorme oxygengæld.

Nej, andre benøvelser giver nok ikke det sqamme som squats, men hvis man nu ikke vil/kan lave squats, tror jeg stadig det er en god træningsmåde for forlårene. Rest pause teknikken synes i hvert fald mine quads at reagere på. Der er intet magisk ved squats, dog, og at sige de ikke er farligere end andre øvelser er noget crap. Så kører DU dem ikke hårdt nok, ven.

med den rette teknik er den ikke farligere end andre øvelser og det var bestemt ikke for at fornærme nogle, har bare ikke hørt om mange der ikke har fået noget ud af det!!!

Har også delvist indrømmet at det ikke er rart at stå i det fri og køre høj rep squat og jeg har prøvet

Det er stadigvæk noget crap, Teddy. Squats er farligere end andre benøvelser, no doubt, teknik eller ej. Men også mere givende, så det er som altid en opvejning af fordele og ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Joyce

Hvis du stadig kigger lidt med på trods af vores lille diskusion, vil jeg lige sige at efter min mening(den er ikke delt af alle) er tung højrep bentræning altid godt, benpres og lign. men forskellen og grunden til det ikke vil give så godt som i squat er at når du støtter den tunge vægt på skuldrene som i squat og i så mange minutter et sæt tager, bliver 20rep squat mere til en hel krops øvelse, modsat eks benpres som kun sidder i benene, da du sidder i en maskine..

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgeligt er fulde squats mere af en helkropsøvelse, men vil man inkoorperere princippet i sin daglige træning, for at optimere sin forlårstræning, tror jeg med fordel man kan lave den i diverse pressemaskiner. Jeg tror ikke man psykisk kan holde til stresset i længden, uanset hvor meget man vil sin træning. Og det kan være hårdt nok alligevel. Og meget givende i form af vækst af quadriceps og ballemuskulatur. Et sæt a 20 reps i stedet for fx 4 x 10 vil efter min mening give bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Der er vi helt enige, højrep sæt i benpres eller lign er altid godt, da du kører så tunge vægte, modsat hvad du ville med højrep i andre muskelgrupper.

Men indlægget startede med at være et spørsmål om breathing squats og der er vi vidst ved at bevæge os en del væk fra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share