Hvor meget kan man træne om ugen?


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg ville sige, at det ville være fordelagtigt at træne 6 gange ugentligt i modsætning til 3. Den forhøjede proteinsyntese er højest de første 24 timer, så man vil nok opnå et større anabolsk respons med mere frekvent træning.

Derudover vil jeg mene, at man kan tillade sig at køre med en noget højere volumen ved at distribuere loaden på 6 i stedet for 3 dage, og derigennem også opnå mere muskelvækst, men det skal der sikkert nok være nogen, der er uenige i :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lige for tiden træner full-body hst 3 gange om ugen. Er der ikke stor risiko for overtræning hvis man træner 6 gange om ugen. Hvordan skulle ens træningprogram se ud hvis man træner 6 gange om ugen? Jeg synes jo at 3-split program er så udskældt. Ville et 2-split efter hst princippet være et godt 6 dages program?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner med tunge vægte 6 gange om ugen (samme muskelgrupper), så vil dine sener og led med sikkerhed begynde at brokke sig. Her er et forslag:

Indtil du rammer vægte over din 10rm træner du hele kroppen igennem 6 gange om ugen - husk at justere volumen. Herefter går du over til et to split program stadig efter HST modellen (mit take på det) - husk stadig at justere volumen.

Er det så bedre end 3 gange om ugen... ja da, men det er med garanti ikke dobbelt så godt. Men et sted mellem 1-2 gange så godt... helt sikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Så du vil altså mene at det ville være godt at træne et full-body program 6 gange om ugen, med submaksimale vægte indtil man rammer sin 15 eller 10RM. Vil det ikke være den sikre vej til overtræning hvis man træner de samme muskler 6 gange om ugen til trods for det er med submaksimale vægte?

Link to comment
Share on other sites

Så du vil altså mene at det ville være godt at træne et full-body program 6 gange om ugen, med submaksimale vægte indtil man rammer sin 15 eller 10RM. Vil det ikke være den sikre vej til overtræning hvis man træner de samme muskler 6 gange om ugen til trods for det er med submaksimale vægte?

Du kan også træne med tunge vægte, men så skal du holde volumen nede de enkelte dage. Det er dette princip Pavels Power To the People bruger.

Link to comment
Share on other sites

Så du vil altså mene at det ville være godt at træne et full-body program 6 gange om ugen, med submaksimale vægte indtil man rammer sin 15 eller 10RM. Vil det ikke være den sikre vej til overtræning hvis man træner de samme muskler 6 gange om ugen til trods for det er med submaksimale vægte?

Til du rammer 10rm, skulle der ikke være den store fare for noget som helst. Jeg nævner i indlægget, at volumen selvfølgelig skal justeres i forhold til frekvensen - men det gælder for ethvert træningsprogram :) Overtræning... emmm... der skal ret meget arbejde til, og i gennem en længere periode, før vi kan snakke om direkte overtræning. Tror næppe det forekommer ved belastninger under 10rm. Muskelrestitutionen fortsætter uanfægtet selvom du træner den igen. Sener og led er min største bekymring ved øget frekvens - derfor ændringen efter 10rm.

Link to comment
Share on other sites

Cilius skrev:

Sener og led er min største bekymring ved øget frekvens

Enig, sener og led er den største bekymring ved forøget volume og frekvens

Jeg har hørt fra specielt middelaldrende personer at de kan have svært ved at køre f.eks. 5-6 gange ugentligt fullbody - og det er faktisk stort set uanset hvordan man indarbejder progressionen... specielt led og sener har ikke godt af hyppig træning kontra det at dosere træningsmængden mere samlet (og med længere uafrbrudt hvile)

Det var vist også den samme konklusion som Jørgen Storm kom frem til efter at småskader og skavanker begyndte og vise sig efter han for en kort periode var røget på HST vognen!

Personligt tror jeg ikke på at HST nørderne nødvendigvis magter at ramme volumen, træningsfrekvens og progressionen så præcist så der kan tages patent på at 6 gange om ugen fullbody er bedre end 3 gange fullbody om ugen. Det risikerer at gå hen og blive så kompliceret og beregningstungt at sammensætte et HST at sandsynligheden for at der kan opstå fejl bliver stor.

Jeg tvivler også på om der f.eks er den store forskel på om at træne en given muskelgruppe 6 gange ugentligt frem for f.eks 4 gange. Ligesom jeg tvivler på at der er den store forskel på at køre enten 12 eller 10 sæt i et splitprogram.

Hvis det at træne 6 gange om ugen er bedre end 3 gange om ugen så bliver det næste spørgsmål vel: Hvorfor ikke træne 7 gange og holde fri på dag 8? Er det endnu bedre end at træne 6 gange ugentligt?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Vil det ikke være den sikre vej til overtræning hvis man træner de samme muskler 6 gange om ugen til trods for det er med submaksimale vægte?

Det afhænger jo udelukkende af volumen. Jeg vil mene, at den samme volumen fordelt på 6 dage i stedet for på 3 faktisk vil kunne håndteres bedre. Så i din terminologi, så er det faktisk fullbody tre gange om ugen, der er den sikre vej til overtræning relativt set.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet med vægte ca. 11 måneder fra 58kg til 88kg(15%BF).

Jeg har trænet

1. Ryg, biceps

2.triceps,bryst

3.Squat,læg

4.Skulder/nakke

5.ryg,biceps

6.triceps,bryst

7.Squat,læg

Jeg tog 12 gentagelser og 3-4 sæt

Jeg fik af vide at man kun skulle træne ben 1 gang om ugen da de skulle have tid til at restituere men efter noget tid kunne jeg se at overkroppen var mere fremhævet og vlagte så at træne ben 2 gange. Jeg trænede med rimelig tung vægt men ikke det tungeste.

Så ja du kan godt træne 6 dage i ugen. Bare kost og søvn er rigtig(fik mindst 7 timer søvn og var i kcal.overskud(ikke nødvendigt))

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner med tunge vægte 6 gange om ugen (samme muskelgrupper), så vil dine sener og led med sikkerhed begynde at brokke sig. Her er et forslag:

Indtil du rammer vægte over din 10rm træner du hele kroppen igennem 6 gange om ugen - husk at justere volumen. Herefter går du over til et to split program stadig efter HST modellen (mit take på det) - husk stadig at justere volumen.

Er det så bedre end 3 gange om ugen... ja da, men det er med garanti ikke dobbelt så godt. Men et sted mellem 1-2 gange så godt... helt sikkert :)

Hvordan skulle et sådan program se ud efter din mening? Antal sæt, antal øvelser osv?

Link to comment
Share on other sites

Mit nuværende HST-program ser således ud:

squat

bænkpres

chinups

inc. bænkpres

bb row

military press

lateral raise

shrugs

close grib benchpress

barbell curl

calf raise

mave

1. sæt pr. øvelse i 15 rep ugerne.

2 sæt pr. øvelse i 10 rep. ugerne.

3 sæt pr. øvelse i 5 rep. ugerne

Kan jeg ud fra dette træne programmet som et full-body program indtil jeg rammer 10 rm og derefter dele programmet op til et 2-splitprogram? Eller bør jeg skærer nogle øvelser og evt. nogle sæt fra da det vil blive for hårdt rent volumemæssigt?

Edited by humseper
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke andet for end at prøve dig frem... generelt til dit program, er at der er utrolig mange presseøvelser med. Hvis jeg var dig ville jeg droppe enten incline eller military (mit umiddelbare valg vil være military). Jeg ville også overveje at benytte mig af en anden triceps øvelse, som måske er en anelse mere isolerende... eksemepelvis liggende dumbell triceps extensions - super øvelse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share