mavebælte


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Hej MOLboere,

Jeg fik forleden et par kommentarer omkring min dødløft teknik. Een af dem var, at jeg burde bruge et mavebælte for at skåne rygge, når jeg dødløftede nær mit max (160kg). Personen sagde desuden, at jeg rent faktisk styrkede mine mavemuskler, når jeg havde bælte på :blink:. Hvad er jeres holdning til dette?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg blandede squat ind i billedet i forrige indlæg. Men det samme gælder vel i dødløft.

Ved maxløft bruger jeg selv bælte. Mener stadig det er fornuftigt ved så tung en belastning!

Hvis naturen ikke synes at menneskekroppen kan løfte tunge ting som den er nu, var vi vel født med et bælte..... :tongue:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hvis naturen ikke synes at menneskekroppen kan løfte tunge ting som den er nu, var vi vel født med et bælte..... 

Rommel

Jeg sér vist ikke dig gå med bare tæer om vinteren.. Hvad er din pointe?

Noget i retning af at man godt kan løfte tunge ting uden at gå i stykker. Selv uden bælte og andet udstyr. Jeg synes at mange (uden for MOL) har den opfattelse at tunge vægte er den sikre vej til skader og da spcielt tunge vægte UDEN bælte.

Der hvor jeg træner tager man et stramt bælte på når man kommer ud fra omklædningsrummet og tager det af når man kommer tilbage. Lige meget hvad man har lavet.

Rommel

PS: :tongue: 'en var sådan en slags indikation på at det ikke var 100 % fanatisk ment. (kun 98,6 % :tongue: ) (Der var den igen!)

PPS: Du ved da ikke hvordan jeg tér mig om vinteren!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sér vist ikke dig gå med bare tæer om vinteren.. Hvad er din pointe?

Noget i retning af at man godt kan løfte tunge ting uden at gå i stykker. Selv uden bælte og andet udstyr. Jeg synes at mange (uden for MOL) har den opfattelse at tunge vægte er den sikre vej til skader og da spcielt tunge vægte UDEN bælte.

Der hvor jeg træner tager man et stramt bælte på når man kommer ud fra omklædningsrummet og tager det af når man kommer tilbage. Lige meget hvad man har lavet.

Tunge vægte (i det her tilfælde et max forsøg) hvor man virkelig har med en stor belastning at gøre, øger faktisk chancen for en skade!

Jo tungere vægt, jo dårligere bliver formen som regel.

Der er altså stor forskel på at bruge bælte til biceps-curl og så ved dødløft.

Mit råd: Brug bælte, med mindre du er sikker på du sagtens kan klare dig uden.

Link to comment
Share on other sites

typen

Tunge vægte (i det her tilfælde et max forsøg) hvor man virkelig har med en stor belastning at gøre, øger faktisk chancen for en skade!

Jo tungere vægt, jo dårligere bliver formen som regel.

Når du smider et sådan bælte på vil der opstå et større tryk end dine mavemuskler vil kunne yde, hvad med chancen for brok :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvis naturen ikke synes at menneskekroppen kan løfte tunge ting som den er nu, var vi vel født med et bælte..... :tongue:

...og med opadvendte armhuler, hvis det var Guds mening at vi skulle tage brusebad...

Jeg har forsøgt både med og uden bælte. For mig var det ren tilvænning. For nogle år siden brugte jeg bælte med godt resultat og ville ikke løfte uden. Var dog ikke højere end 140 kg.

Idag bruger jeg ikke bælte og har ikke gjort det længe og det går fint. Jeg er lidt mere påpasselig med teknik og dynamiske løft, men det går fint uden. 1RM er idag 137 kg. for mine små funktionærfingre kan næsten ikke holde om mere :tongue:

Link to comment
Share on other sites

hvad med chancen for brok :unsure:

Jeg tror ikke at (lysken) brok specielt kan henvises til styrketræning. Jeg har bekendte, der aldrig har løftet et gram, der er blevet opereret for det. Ja selv et barn i 8 års alderen. Jeg har selv fået forstærket min bugvæg i begge sider (der var mistanke om brok) og jeg har aldrig løftet særlig tungt. Jeg tror at man skal være disponeret for (lysken) brok, for at få det.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det ikke logisk med større sandsynlighed for brok eftersom bæltet jo fungerer som en modkraft mod tarmen eller hvad det nu er som prøver at smutte ud. Hvilket jeg efter nærmere eftertanke ikke mener alligevel eftersom bæltet vel sidder højere end der hvor man får brok :4slap:Her er en tråd på dr.squat om bælte eller ej.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Hej MOLboere,

Jeg fik forleden et par kommentarer omkring min dødløft teknik. Een af dem var, at jeg burde bruge et mavebælte for at skåne rygge, når jeg dødløftede nær mit max (160kg). Personen sagde desuden, at jeg rent faktisk styrkede mine mavemuskler, når jeg havde bælte på  :blink:.  Hvad er jeres holdning til dette?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

For mit eget vedkommende brugte jeg indtil for kort tid siden bælte, men den sidste måneds tid har jeg smidt bæltet (og skoene), så jeg nu træner i bare fødder og uden bælte.

Jeg tror at hvis man bare bygger langsomt op, og kun træner i "god" stil, bliver der ingen problemer med ryggen. I Pavel's Power to the people står der en del godt omkring dødløft.

- Kajakroer

Link to comment
Share on other sites

hvad er argumenetet for at bruge bæltet hvis man ikker er styrkeløfter? altså jeg tænker på hvad vil en RAW styrke entuasiast(staveplade) få ud af at gå fra RAW til dødløft/squat med bælte? jeg benægter ikke dets værdi men som nybegynder har jeg bare ikke lige forstået hvad de skulle få ud af det.

Hvorfor vil der opstå et større tryk?

du kan spænde op mod bæltet. bæltet er ikke magisk - du bliver ikke stærkere af at tage et bælte på. du bliver stærkere af at anvende det korrekt.

spænder du slet ikke op imod bæltet?

Link to comment
Share on other sites

Hej MOLboere,

Jeg fik forleden et par kommentarer omkring min dødløft teknik. Een af dem var, at jeg burde bruge et mavebælte for at skåne rygge, når jeg dødløftede nær mit max (160kg). Personen sagde desuden, at jeg rent faktisk styrkede mine mavemuskler, når jeg havde bælte på  :blink:.  Hvad er jeres holdning til dette?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

For mit eget vedkommende brugte jeg indtil for kort tid siden bælte, men den sidste måneds tid har jeg smidt bæltet (og skoene), så jeg nu træner i bare fødder og uden bælte.

Jeg tror at hvis man bare bygger langsomt op, og kun træner i "god" stil, bliver der ingen problemer med ryggen. I Pavel's Power to the people står der en del godt omkring dødløft.

- Kajakroer

<{POST_SNAPBACK}>

kan godt lide din avatar, godt med flere Pavel entusiaster :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil der opstå et større tryk?
du kan spænde op mod bæltet. bæltet er ikke magisk - du bliver ikke stærkere af at tage et bælte på. du bliver stærkere af at anvende det korrekt.

spænder du slet ikke op imod bæltet?

Han skrev jo at med bæltet ville der opstå et større tryk end mavemusklerne vil kunne yde.

Hvis man løfter raw med 100kg på stangen og ligeledes bruger bælte med 100kg på stangen -altså bare for at minimere en skade. Vil der vel ikke komme et større tryk.

Trykket burde vel blive mindre?? :blink:

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

att typen

hmm jeg tror det han mener er at trykket vil blive større på maven hvis man bruger bælte end hvis man ikke gør. grunden er at du kan spænde op imod bæltet. bæltet fungere altså som modstand - du kan jo også presse mere med en tung vægstang i hånden end bare i fri luft. problemt devito så fremfører er at når du presser en given kraft imod bæltet vil de presse nøjagtig kraft tilbage og der vil derfor opstå et større press mode maven.

sådan forstår jeg det :)

men Michael fremfører at det ikke burde give brok pga bæltes placering.

Link to comment
Share on other sites

att typen

hmm jeg tror det han mener er at trykket vil blive større på maven hvis man bruger bælte end hvis man ikke gør. grunden er at du kan spænde op imod bæltet. bæltet fungere altså som modstand - du kan jo også presse mere med en tung vægstang i hånden end bare i fri luft. problemt devito så fremfører er at når du presser en given kraft imod bæltet vil de presse nøjagtig kraft tilbage og der vil derfor opstå et større press mode maven.

sådan forstår jeg det :)

<{POST_SNAPBACK}>

Og du har forstået det 100% korrekt :smile:

Nu var det jo også et spørgsmål til brok, har ingen anelse om hvor det kan ske, men det kan vel ske overalt hvor tarmen ligger, og det kan vel også være uden om bæltet. Tjekt hvordan coleman spænder sit bælte i cost of red. ligeledes i the u... maven poser jo for vildt ud over bæltet....

Link to comment
Share on other sites

>Don Nors

Har nok ombestemt mig med hensyn til brok :smile:

Mig:

Umiddelbart lyder det ikke logisk med større sandsynlighed for brok eftersom bæltet jo fungerer som en modkraft mod tarmen eller hvad det nu er som prøver at smutte ud. Hvilket jeg efter nærmere eftertanke ikke mener alligevel eftersom bæltet vel sidder højere end der hvor man får brok.  Her er en tråd på dr.squat om bælte eller ej.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share