Deload efter sheiko??


lonelyone
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg har lige kørt sheiko (Missede dog sidste pas pga. sygdom :( ved ikke hvor meget det ødelagde, men kom på "toppen" rimeligt hurtigt igen) og nu skal jeg til at deloade... Men jeg aner ikke hvilke øvelser jeg skal køre og hvilken vægt jeg skal bruge... Nogle der har nogle forslag???

Link to comment
Share on other sites

Den med deload er lidt værre. For det kommer an på hvor overreached du er. Er du overhovedet ikke overreached, så kan du i princippet nøjes med at tage 2-3 fri, og så tage ned og maxe. Er du lidt overreached, så er en uges deload nok. Er du meget overreached, så skal der måske 2 uger til.

Sidste gang jeg kørte Sheiko deloadede jeg i 1 uge, og da jeg maksede fik jeg kun en PR i bænkpres. Simpelt hen fordi jeg ikke var restitueret endnu. Ugen efter følte jeg mig ekstrem stærk, og satte en mega PR i bent rows, selvom jeg ikke havde kørt øvelsen under programmet. Og man kan måske sige hellere lidt for meget deload end for lidt.

Hvis du kører 1 uge, så ville jeg gøre det således:

Uge 5:

Mandag

Squat 5 sæt x 2 reps med 75 % af 1RM

Bænkpres 5 sæt x 2 reps med 75 % af 1RM

+ et par hjælpeøvelser

Onsdag

Dødløft 5 sæt x 2 reps med 70 % af 1RM

+ et par hjælpeøvelser

Fredag

Squat 5 sæt x 2 reps med 65 % af 1RM

Bænkpres 5 sæt x 2 reps med 65 % af 1RM

+ ingen hjælpeøvelser idag

Uge 6

Mandag

Maxforsøg i de 3 store

Hvis du kører det over 2 uger, så vil jeg gøre følgende:

Uge 5

Squat 5 sæt x 2 reps med 80 % af 1RM

Bænkpres 5 sæt x 2 reps med 80 % af 1RM

+ 2-3 hjælpeøvelser

Onsdag

Dødløft 5 sæt x 2 reps med 75 % af 1RM

+ 2-3 hjælpeøvelser

Fredag

Squat 5 sæt x 2 reps med 75 % af 1RM

Bænkpres 5 sæt x 2 reps med 75 % af 1RM

+ 2-3 hjælpeøvelser

Uge 6

Squat 5 sæt x 2 reps med 70 % af 1RM

Bænkpres 5 sæt x 2 reps med 70 % af 1RM

+ et par hjælpeøvelser

Onsdag

Dødløft 4 sæt x 2 reps med 65 % af 1RM

+ et par hjælpeøvelser

Fredag

Squat 4 sæt x 2 reps med 65 % af 1RM

Bænkpres 4 sæt x 2 reps med 65 % af 1RM

+ ingen hjælpeøvelser idag

Uge 7

Mandag

Maxforsøg i de 3 store

Noget i stil med ovenstående.

Så du er nødt til at tage en vurdering, når du når til uge 4, omkring hvordan du føler dig. Er vægtene blevet lettere i løbet af ugerne ?? Er de blevet tungere ?? Hvordan er hastigheden på løftene ??

I starten vil du være træt og øm efter den store volumen. Det skal du bare bide i dig. Og så er det netop det bliver spændende. De fleste oplever at ømheden forsvinder. Workloaden bliver overkommelig. Og vægtene bliver lettere og lettere jo flere uger du får i banken. Andre oplever en lille optur, hvorefter trætheden langsomt akkumuleres, så de i uge 4 virkelig kan mærke de har brug for en pause. Det er disse informationer du skal bruge til at vurdere hvor meget deload der skal til. Så nu er det bare med at komme igang, og så tage det op i uge 4.

Taget fra et Thomas J svar på Getbig

håber det kunne hjælpe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke inde i det tekniske bag en deload, men jeg ville mene at 75% er MEGET høj i en deload.

Personligt har jeg gode erfaringer med faktisk kun lave opvarmningen i de tre store.

Det kunne se sådan ud

Max:

Bænkpres 120

Squat 145

dødløft 195

Træning

Bænkpres

3*10@ 40kg

Squat

3*10@ 50kg

Dødløft

3*10@ 60kg

Sådan har min pas set ud i min deload perioder

Link to comment
Share on other sites

Ja den er under 50%, men nu er formålet jeg ved en deload at man skal restituere fuldt ud, det kunne jo også ske ved en decideret trænings pause.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis formålet er styrke, så er en decideret træningspause en dårlig ide.

Når man gør det i f.eks. HST (strategisk dekonditionering), så er det dels for at udnytte den overreaching, der gerne skulle ha fundet sted, men også for at gøre det muligt at vokse i næste cycle på lettere vægte end ellers (fordi man netop bliver dekonditioneret).

Der er tænkt over tingene i Thomas' forslag til deload, så det vil jeg også støtte op op. :4smartass:

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

jamen hvordan ved jeg hvor overreached jeg er???

Du vil når du er temlig godt overreached mærke at sættene i den sidste uge bliver utrolig tunge... en lille nedgang i styrke er heller ikke unormalt.

Hvis træningen slet ikke har tappet dig for kræfter og du stadig føler dig frisk er du nok ikke særlig overreached.

De gange jeg har kørt sheiko eller lign. har jeg helt sikker kunne mærke at jeg havde brug for en pause når jeg nærmede mig slutningen af programmet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share