Vejledning til teknik i Squat, Bænkpres og Dødløft


sas
 Share

Recommended Posts

Denne tråd er beregnet til vejledning i udførsel af squat, bænkpres og dødløft.

Relevante indlæg indeholder links til artikler, videoer, tips til de enkelte løft eller en generel beskrivelse af løftene.

"Tomme" indlæg vil blive slettet.

Diskussion af denne tråd kan ske her.

mvh

Moderator

-----------------------------------------------------------------------------------

De 3 mest illustrative klip af de 3 store jeg har set fra Styrkeløftsskolen:

http://www.styrkeloft.no/utdanning/kneboy.WMV

http://www.styrkeloft.no/utdanning/benkpress.WMV

http://www.styrkeloft.no/utdanning/markloft.WMV

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Favorit artikler..

Squats!

Mest allround først, mere datail kvalitetsmæssige derefter..

10 tips for flawless squattin af Robertson.

IMO den bedste artikel om Squatteknik for IPF løftere.. Manden kan sit skidt!

Der mangler noget om at åbene i lysken (findes i Jim Wendlers squat artikel længere nede) og om håndplacering (findes i Crains artikel længere nede).

Teaching the squat

Jim Wendler formår at simplificere mange ting. Han er en bedre formidler end mange.

Gode pointer:

1. Udgangspositionen er simpel at forstå og anvende.

2. Forklaringen omkring pushing out og opening the groin er perfekt!

3. Hans punkt 7 gjorde hele forskellen for min squat. Forhindrede mig i atsætte mig for langt tilbage i mine squats.. Gjorde det Så let for mig! Hans punkt 8 er i sandhed mange løfteres problem. Hofte/lyske mobilitet er nøglen til dybe brede godkendte squats og skadesfri hofter/lyske.

4. hans punkter omkring at svaje i øvre ryg og klemme stangen hårdt er 2 typiske fejl jeg ser hos løftere. Selv med en meget lav position på ryggen og meget smalt greb har jeg svaj i min hyper kyfotiske øvre ryg og maksimalt opspændt rygmuskulatur. Hvis jeg kan det selv med meget tunge vægte -80-100over min 1rm i walkouts, så kan alle.... Det kan gøre en stor forskel!

Problemer: Det er en klassisk WSB squatstil, men med lidt smallere stand for nogen, kan det fint anvendes i IPF regi. Ikke alle kan nemlig bryde parallel med ultra bred stand.

Crain om teknik i styrkeløft.

Hans sumering af squatteknik er god! Han har også gode pointer vedrørende bænkpres. Dog syntes jeg hans dødløft del decideret stinker...

Flabet at sige om en af verdens bedste letvægtsløftere igennem tiderne, -og én med fremragende teknik oveni... Meeen, læs om squatdelen, især hans afsnit om håndplacering er fremragende og lærte mig et par tricks :smile:

Dødløft!

Hmm, alm dødløft handler om vikingepower og intet andet.. Snydeløftet sumo er mere teknikpræget...

Konv: Precision pulling

Især hans kommentarer om fodplacering og exploding from the middle er geniale, intet mindre.. Meget bedre end WSB gutternes dødløft artikler IMO.

Der er en spændende pointe: han anbefaler man svajer, hvor wsb gutterne anbefaler man runder øvre ryg..

Min holdning: Hvis du ikke har tendens til at stifflegge den med rund ryg (Rommel, Jeg og Onkel T er gode eksempler) så kom ned til stangen med ret ryg, og lær at bruge røven!

Hvis du er en lidt tungere løfter og er god til at bruge benene, så kan den mere rundede teknik være effektiv for dig, -men kan straffe dig i lockouten!

Sumo: Har ikke fundet en ordentlig artikel om dem desværre..

Mine tricks til bred sumo er:

Fødder så bredt som din bevægelighed tillader det, tæerne så lige pegende frem som din bevægelighed tillader det. Skinneben helt op imod stangen så ostehøvlseffekten imod underbenet maksimeres (welcome to the hardcore baby). Hvis man er en pussy (som f.eks. Metro-Moos), kan man tage knæstrømper på :smile:

Overkroppen er sat op ved at man trækker armene ud til siden med maksimalt løftet bryst og klemmer skulderbladens sammen (tænk, stå ret).

Dyb vejrtrækning, imens man holder vejret og skulderbladene tilbage og brystet højt skal man ned til stangen.

Kig op, man kigger aldrig ned, det fucker opspændet i øvre ryg og i maven.

Knæ maksimalt ud, åben lysken og sæt dig ned og tilbage lige som i en box squat (dette sikrer skuldre bag stangen, og at man presser op igennem hælen).

Fat i stangen imens man hele tiden kigger op.

Præ-tension på stangen og løft stangen ved at presse knæ og fødder ud imens hovedet trækkes tilbage og op.

Setuppet i overkroppen sikrer skuldrene så langt tilbage som muligt. Holde vejret og spænde bugen sikrer power i torsoen.

Komme ned til stangen ved at kigge op og åbne lysken/knæene ud, sikrer man sidder tilbage med skuldrene bag stangen, og får røven langt nok tilbage og ikke for langt ned.

Dette lægger presset på hælene næsten 100% og sikrer man ikke strækker knæene men presser dem ud og løfter stangen ved at presse hoften igennem.

Semi grip and rip (grip and rip er hvor man dykker hurtigt ned til stangen og trækker med det samme. Derved bevarer man en masse elastisk energi i musklerne og får nemmere stangen fra gulvet, jeg dykker, får sikkert fat og trækker inden for 2 sec, men ikke hasarderet hurtigt.. Derfor, semi grip and rip :wink: ) sikrer prætension og godt greb og derved opspænd i ryggen, så man ikke kollapser forover. Men bibevarer stadig en del af strækrefleksen.

Min approach er optimeret mine svagheder: Lettere rundet øvre ryg og problemer med at holde spændet i denne.

For mennesker uden dette problem kan grip and rip teknikken måske anvendes, eller den mere traditionelle hvor man sætter fødderne, tager fat om stangen med rundet ryg og dykker røven ned og svajer for at komme i startposition..

Jeg mener self. min metode er den bedste :laugh:

Derudover er min approach gearet til at man aldrig kommer ud at hænge eller strækker knæene for tidligt. Det er døden for et sumo dødløft! Bunden af bevægelsen klares igennem god benstyrke og den rette squat dragt :smile:

Semi sumo er imo en nobrainer og 100% teknikløst løft.. Her må Zoa komme ind og svine mig/komme med guldkorn :laugh:

Bænkpres

Metal militia owner!

Denne artikel om setup er den bedste IMO:

Competition bench pressing

Problemer:

1 IPF tillader ikke man rører længere ned med stangen end på bunden af brystbenet (proc. xiphoideus).

2. Hele foden skal i gulvet i IPF, man må ikke holde sig på tæerne.

De tidligere postede artikler er også gode, og alle skal eksperimentere sig frem til hvad der er bedst for dem alt efter kropstype etc.

Alle reps i bænken skal laves med perfekt teknik og opspænd, sådan lærer man at patpresse ordentligt!

Opspænd i trøje er noget HELT andet.. Det kræver meget øvelse og måske helt ny teknik for opspænd (det gør det ihvf for mig).

For mig er bænkteknik 100% setup og legdrive, men JFk eller Niels eller andre lede tekniske bænkere kan måske lære os mere (har prøvet at spørge Anyone aKa Ærgeligwårn, men han vil hele tiden tale om hårdprodukter og tanlines istedet, det Metro-svin :laugh: ).

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share