Hvor meget er det realistisk at tabe sig?


ChristianLykke
 Share

Recommended Posts

Statistikkerne viser, at det for de fleste overvægtige er realistisk at tabe sig omkring 10-15%. Men at de fleste tager det meste på igen over de næste 5 år!

Hvad mener i om det?

Igen..... - det er svært at have en mening om noget når du ikke angiver et eneste parameter.... :blink: - hvad taler vi om helt præcis....? :-)

Edited by JEC
Link to comment
Share on other sites

For alle overvægtige, der er det fordi de spiser for meget og bevæger sig for lidt, er det naturligvis realistisk og muligt at tabe sig ned til normalvægt OG holde det. slut, punktum.

Når statistikkerne viser at overvægtige i gennemsnit taber 10-15% handler det på ingen måde om hvad der er realistisk. 10-15% kan meget vel være det de vejede for meget, dog tror jeg selv mest på at de fleste nok ikke kommer helt ned på deres normalvægt, men slipper af med en god del af overvægten. Det er så desværre nok også dem der tager det hele på igen.

Men det viser bare at arbejdet ikke er gjort ordentligt og de kost og motionsvaner der skabte vægttabet ikke er blevet gjort permanente.

Permanente vægtændringer kræver permanente ændringer i kost- og/ motionsvaner.

Link to comment
Share on other sites

Et problem ved at holde vægten efter en slankekur, er at man sandsynligvis har dannet flere fedtceller og derved konstant skal kæmpe mere for at holde vægten lav, end hvad man skulle have gjort hvis man havde holdt den slanke linie konstant. Dermed ikke sagt at det er umuligt, men det kræver en god portion viljestyrke, fornuftig kost og træning

Link to comment
Share on other sites

Et problem ved at holde vægten efter en slankekur, er at man sandsynligvis har dannet flere fedtceller og derved konstant skal kæmpe mere for at holde vægten lav, end hvad man skulle have gjort hvis man havde holdt den slanke linie konstant. Dermed ikke sagt at det er umuligt, men det kræver en god portion viljestyrke, fornuftig kost og træning

Er det noget du har noget dokumentation på? Mig bekendt øges antallet af fedtceller efter barndommen ikke nævneværdigt.

EDIT. omformuleret.

Edited by nskou
Link to comment
Share on other sites

enig...vil gerne se noget der beviser at fedtceller deler sig!

Med en hurtig søgning (google er jo altid hurtig :laugh: ) fandt jeg denne artikel hos Viden Om - link

Desværre ingen links til de konkrete forsøg (måske man kunne skrive til dem og spørge), men meget konkrete beskrivelser af resultaterne, der viser at der kan dannes flere fedtceller ud fra bindevævsceller. Hvornår der sker variere naturligvis ift hvor meget den enkelte persons fedtceller kan optage, men der står at ved 20kg's overvægt begynder det at ske.

Hvis antallet af fedtceller i kroppen skulle være konstant, så ville det vel enten betyde at en fedtcelle kunne vokse nærmest uendelig meget eller at en person ville have en "maxvægt" af fedtvæv uanset hvor meget han eller hun stoppede i kæften. Det beviser selvfølgelig intet, men jeg synes ikke nogle af de teorier lyder specielt sandsynlige. :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Man kan danne flere fedtceller, hvilket ikke er noget nyt. Først øges fedtcellernes størrelse (hypertrofi) til et vis grad dernæst dannes der flere (hyperplasi).

Betyder det, som Dines skriver, at fordi man har været meget overvægtig (fx BMI = 35) og herved har dannet flere fedtceller, så skal kæmpe mere for at holde vægten lav efter et stort vægttab (fx 20 kg.)?

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

Stubbe hvordan er konsensus status quo, vedrørende allerede nydannede fedtceller? Det meste jeg har læst om emnet, antyder etc. at det er en ireversibel tilstand? (her spiller emnet apoptose selvfølgelig osse ind); man har førhen snakket meget om de såkaldte "sultne fedtceller"; men hvad vil alt dette reelt betyde i praksis? etc for allerede overvægtige der taber sig. Såfremt man altså osse spekulere i endocrine tilstande mm.

Laser lipolyse kunne måske osse være et reelt emne, i sagens sammenhæng?

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Et spændende studie, hvor forfatterne finder, at kvinder der har tabt vægt til et BMI på under 30 har flere og mindre fedtceller 3 +/- 1 år (gennemsnit +/- s.a.) efter vægttabet. De finder desuden af volumen af fedtcellerne er proportionalt med leptinsekretion og serumleptinkoncentration.

J Clin Endocrinol Metab. 2005 Nov;90(11):6207-13. Epub 2005 Aug 30.

Long-term prospective and controlled studies demonstrate adipose tissue hypercellularity and relative leptin deficiency in the postobese state.

Lofgren P, Andersson I, Adolfsson B, Leijonhufvud BM, Hertel K, Hoffstedt J, Arner P.

Department of Medicine, Karolinska University Hospital Huddinge, SE-141 86 Huddinge, Stockholm, Sweden.

CONTEXT: Enlarged fat cells and leptin hypersecretion are hallmarks of common obesity. OBJECTIVE: The objective of this study was to investigate fat cell size and leptin production in the basal state after long-term steady-state weight reduction to the nonobese state. DESIGN: This prospective case-control study had a duration of 3 +/- 1 (mean +/- sd) yr. PATIENTS: Twenty-five obese women (cases) were studied. Each case was compared with a control subject matched for age, sex, and body mass index (BMI) at nadir of weight for the cases. SETTING: This study was conducted at Karolinska University Hospital (Stockholm, Sweden). INTERVENTION: The subjects were followed until they reached a steady-state weight reduction after lifestyle modification or bariatric surgery (cases). Treatment target was the nonobese state (BMI < 30 kg/m2). Subcutaneous adipose tissue secretion of leptin, serum leptin levels, and fat cell volume were determined after an overnight fast. RESULTS: Ten obese women (40%) reached the nonobese state. This was accompanied by marked decreases in fat cell volume, leptin secretion, and serum leptin concentrations (P < 0.0001). The postobese cases had 43% smaller fat cell volume (P = 0.0008), 68% lower adipocyte leptin production (P = 0.001), and 54% lower serum leptin levels (P = 0.0007) than control subjects, despite almost identical percent body fat in the two groups. Fat cell volume, but not percent body fat or BMI, was directly proportional to leptin secretion and serum leptin concentrations. CONCLUSION: Adipose tissue hyperplasia (too many small fat cells) and low leptin production resulting in relative hypoleptinemia in the fasting (basal) state are common features of the postobese state in women.

PMID: 16131581 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

Stubbe hvordan er konsensus status quo, vedrørende allerede nydannede fedtceller? Det meste jeg har læst om emnet, antyder etc. at det er en ireversibel tilstand? (her spiller emnet apoptose selvfølgelig osse ind); man har førhen snakket meget om de såkaldte "sultne fedtceller"; men hvad vil alt dette reelt betyde i praksis? etc for allerede overvægtige der taber sig. Såfremt man altså osse spekulere i endocrine tilstande mm.
Ja en øgning i antallet af fedtceller er en irreversibel tilstand, som dog med tiden aftager som du selv nævner. Det andet har jeg set teorier der er modsigende omkring og ved ikke helt om man er langt nok til at komme en fornuftig konsensus. Nogle har ment at hvis antallet af fedtceller er øget har man en øget risiko for at blive fed og sværere ved at tabe sig, mens der er set som Sputnik refererer at det tyder på at være fedtmængden der er afgørende for leptin mm og ikke antallet af fedtceller. Ved lejlighed kan jeg lige se om jeg har noget til at ligge på det. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg har set teorier der er modsigende om dette og ved ikke helt om man er langt nok til at komme en fornuftig konsensus.

Sådan var situationen osse sidst jeg havde adgang til ordentlig info; men krydser fingre for at du informere os hvis der sker noget nyt i sagen, hvilket der med sikkerhed vil! :)

Jeg kunne godt tænke mig at se målinger på fedtprocent ikke BMI.

Jeg kunne godt tænke mig at se resultater hvor fedt procenten har været presset lav, MEGET lavere end det nævnte BMI 30, og hvor der har været holdt konstant kcal underskud med målinger over en længere perioder, etc, 0,5år, 1år, 3år, 10 år, 10år+

Jeg kunne godt tænke mig at se undersøgelser på hvordan det påvirker et evt fedttab, etc. har det nogen betydning for hvor hurtigt man kan tabe fedt, hvor meget fedt man kan tabe (etc på de lavere fedtprocenter) osv osv...

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Ja en øgning i antallet af fedtceller er en irreversibel tilstand, som dog med tiden aftager som du selv nævner. Jeg har set teorier der er modsigende om dette og ved ikke helt om man er langt nok til at komme en fornuftig konsensus. Nogle har ment at hvis antallet af fedtceller er øget har man en øget risiko for at blive fed og sværere ved at tabe sig, mens der er set som Sputnik refererer at det tyder på at være fedtmængden der er afgørende for leptin mm og ikke antallet af fedtceller. Ved lejlighed kan jeg lige se om jeg har noget til at ligge på det.

I forsøget, som jeg refererede, finder de vel netop, at det ikke er fedtmængden, der er afgørende for leptin. Da personerne, der havde tabt sig, havde sammen fedtmængde som kontrolgruppen men lavere leptinproduktion og -koncentration. Forfatterne finder en proportionalitet mellem størrelsen på fedtcellerne og leptinproduktion og -koncentration. Om dette skyldes størrelsen eller antallet af fedtceller, eller om der overhovedet er en kausal sammenhæng, kan man vel ikke sige udfra forsøget.

Link to comment
Share on other sites

I forsøget, som jeg refererede, finder de vel netop, at det ikke er fedtmængden, der er afgørende for leptin. Da personerne, der havde tabt sig, havde sammen fedtmængde som kontrolgruppen men lavere leptinproduktion og -koncentration. Forfatterne finder en proportionalitet mellem størrelsen på fedtcellerne og leptinproduktion og -koncentration. Om dette skyldes størrelsen eller antallet af fedtceller, eller om der overhovedet er en kausal sammenhæng, kan man vel ikke sige udfra forsøget.
Det har du ret i. Troede jeg kendte studiet, men nææ det var nyt :xmas: Dette studie understøtter teorien om at det er sværere for adipøse at tabe sig og holde vægten.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at se målinger på fedtprocent ikke BMI.

Jeg kunne godt tænke mig at se resultater hvor fedt procenten har været presset lav, MEGET lavere end det nævnte BMI 30, og hvor der har været holdt konstant kcal underskud med målinger over en længere perioder, etc, 0,5år, 1år, 3år, 10 år, 10år+

Jeg kunne godt tænke mig at se undersøgelser på hvordan det påvirker et evt fedttab, etc. har det nogen betydning for hvor hurtigt man kan tabe fedt, hvor meget fedt man kan tabe (etc på de lavere fedtprocenter) osv osv...

M.V.H

Helio

med hensyn til bmi omkring 35:

hvis man lever i kcal underskud gennem længere tid vender kroppen sig automatisk til det - har en veninde der er overvægtig, men hun har de sidste hvert fald fem år(hvor jeg har kendt hende) fået meget mindre end hvad hun burde få uden at tabe sig - jeg går lidt ud fra hun næsten altid har spist meget lidt... dog er hun nu tilmeldt vægtvogterne eller hvad de nu hedder og er nu begyndt at spise mere(hun spiste ikke usundt førhen, så kostvanerne er næsten ikke ændret) og er så småt begyndt at tabe sig...

jeg har et bmi på 23(er 180 og 78kg) - min fedtprocent er dog ikke specielt lav(som angivelse kan man se min sixpack når jeg spænder men det kan vel varierer mellem 10-12%(?) - jeg har alrdig fået den målt, men det er på maven jeg har de største "hudfolder", samlignet med lår og bryst - hvis man skal beregne ud fra en hudfoldemåler)

det sidste halve år har jeg levet i ca 2-300kcal underskud unden at tabe mig(min fedt procent er nok gået en lille smule ned ad) og da jeg er en fattig studerende ændrer det sig næppe før jeg bliver færdig(mindst 2½år) men hvis jeg ikke har tabt mig noget specielt det sidste halve år tror jeg ikke jeg om fx 3år vil have tabt mig yderligere

Link to comment
Share on other sites

med hensyn til bmi omkring 35:

hvis man lever i kcal underskud gennem længere tid vender kroppen sig automatisk til det - har en veninde der er overvægtig, men hun har de sidste hvert fald fem år(hvor jeg har kendt hende) fået meget mindre end hvad hun burde få uden at tabe sig - jeg går lidt ud fra hun næsten altid har spist meget lidt... dog er hun nu tilmeldt vægtvogterne eller hvad de nu hedder og er nu begyndt at spise mere(hun spiste ikke usundt førhen, så kostvanerne er næsten ikke ændret) og er så småt begyndt at tabe sig...

jeg har et bmi på 23(er 180 og 78kg) - min fedtprocent er dog ikke specielt lav(som angivelse kan man se min sixpack når jeg spænder men det kan vel varierer mellem 10-12%(?) - jeg har alrdig fået den målt, men det er på maven jeg har de største "hudfolder", samlignet med lår og bryst - hvis man skal beregne ud fra en hudfoldemåler)

det sidste halve år har jeg levet i ca 2-300kcal underskud unden at tabe mig(min fedt procent er nok gået en lille smule ned ad) og da jeg er en fattig studerende ændrer det sig næppe før jeg bliver færdig(mindst 2½år) men hvis jeg ikke har tabt mig noget specielt det sidste halve år tror jeg ikke jeg om fx 3år vil have tabt mig yderligere

Du er jo ikke i 2-300 kcal underskud hvis din vægt er stabil, du har i stedet ramt dit ligevægts indtag. Reducer dit indtag med 2-300 kcal hvis du vil være i 2-300 kcal underskud.

Link to comment
Share on other sites

Man skal jo som minimum indtage kcal. der svare til sit basalstofskifte.. ellers taber man sig ikke for hvis man i en længere periode spiser under basalstofskiftet vil ens stofskifte gå i "dvale".. derfor begyndte hun nok at tabe sig da hun startede på vægtvogterne.. da hun indtil da havde spist for lidt til hendes kropsstørrelse..

I øvrigt har jeg også hørt at når man har været ca. 20 kg. overvægtig "sprænger" ens fedtceller og man får derfor dobbelt så mange.. og da man ikke kan få færre fedtceller lever man så med det resten af livet... og nu er der dobbelt så mange fedtceller som hungre efter fedt..

Har selv indtil videre tabt næste 27 kg. så jeg må jo være en af dem der har mangefedtceller.. og den dag jeg stopper med at træne skal jeg nok passe på med at det hele ikke tages på igen...

Tine

Link to comment
Share on other sites

Man skal jo som minimum indtage kcal. der svare til sit basalstofskifte.. ellers taber man sig ikke for hvis man i en længere periode spiser under basalstofskiftet vil ens stofskifte gå i "dvale".. derfor begyndte hun nok at tabe sig da hun startede på vægtvogterne.. da hun indtil da havde spist for lidt til hendes kropsstørrelse..

I øvrigt har jeg også hørt at når man har været ca. 20 kg. overvægtig "sprænger" ens fedtceller og man får derfor dobbelt så mange.. og da man ikke kan få færre fedtceller lever man så med det resten af livet... og nu er der dobbelt så mange fedtceller som hungre efter fedt..

Har selv indtil videre tabt næste 27 kg. så jeg må jo være en af dem der har mangefedtceller.. og den dag jeg stopper med at træne skal jeg nok passe på med at det hele ikke tages på igen...

Tine

Jo mindre energi man indtager jo mere taber man sig. Stofskiftet går ikke i dvale men har reguleres efter efter ens metaboliske masse mm. Læs artiklen om stofskiftet.

Fedtceller "springer" eller deler sig ikke men når de når en vis størrelse dannes der nye. Når man taber sig vil der med tiden blive færre celler da nogle nedbrydes. Ingen celler holder hele livet og hvis der ikke er "signaler" til at danne nye bliver der mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share