3x3 tungt efterfulgt af 7x8 let


Watts
 Share

Recommended Posts

Jeg har holdt en lang pause fra vægtene, indtil for 2 måneder siden, hvor jeg startede op med 3 gange Fullbody om ugen - med omkring 10 sæt med 5 rep af bænk, squat og kropshævninger + det løse.

- det er gået forrygende, men jeg savner at komme tættere på mit max i træningspassende. Derfor vil gerne op og lave nogle tripples med noget tungt og så bagefter høvle sættene igennem med lavere intensitet, men flere reps og sæt, samt kortere pauser.

Er der nogle problemer i at fortsætte med fullbody' 3 gange om ugen og så køre noget i retning af 3x3 med 90-95% af max efterfulgt af 7x8x80% af max i squat og bænk?

Ps. Målet er en kombi af styrke og masse.

Takker

Link to comment
Share on other sites

Prehn -> Måske mit max er rykket voldsomt fremad, for synes ikke det er så 'vildt' at køre 7x8 @ ~80% som du antyder.

Tunen -> Jeg er ikke tidligere stødt på programmer, hvor der laves så mange sæt triples - så jeg stiller mig lidt uforstående overfor argumentet for dette.

Link to comment
Share on other sites

Prehn -> Måske mit max er rykket voldsomt fremad, for synes ikke det er så 'vildt' at køre 7x8 @ ~80% som du antyder.

Tunen -> Jeg er ikke tidligere stødt på programmer, hvor der laves så mange sæt triples - så jeg stiller mig lidt uforstående overfor argumentet for dette.

Gillingham: 8x3

Smolov Jr.: 10x3 tungt, ugentligt

Link to comment
Share on other sites

Prehn -> Måske mit max er rykket voldsomt fremad, for synes ikke det er så 'vildt' at køre 7x8 @ ~80% som du antyder.

Tunen -> Jeg er ikke tidligere stødt på programmer, hvor der laves så mange sæt triples - så jeg stiller mig lidt uforstående overfor argumentet for dette.

det har jeg nu også set mange gange før da.. Både simmons squat-cyklus og flere vl-programmer med mere! :smile:

Synes dit forslag giver en voldsom workload med 7x8r da.. Jeg ville sgu falde død om. hehe..

Ligesom tunen vil jeg også mene at hovedfokus bør ligge på de tungere triples og så bare køre en 2-3 back-off set på otte bagefter.. Men nu er jeg måske også lidt mere styrke-"afhængig" end du er. hehe.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Francis <-- Simmons squats cyklus er da ikke nogen særlig modbydelig cyklus. Den kommer da ikke op og ligger på over 90% uge efter uge. Hans WSB gør, men der køer man jo også efter the conjugate method. For god ordens skyld kan jeg da lige poste den omtalte squat cyklus

1 8 x 3 x 70%

2 8 x 3 x 75%

3 6 x 3 x 80%

4 5 x 2 x 85%

5* 3 x 2 x 90%

6 New max

* 1*2 reps med 80,85,90%

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

mente jeg heller ikke.. Det var bare Watts der sagde:

Tunen -> Jeg er ikke tidligere stødt på programmer, hvor der laves så mange sæt triples - så jeg stiller mig lidt uforstående overfor argumentet for dette.

Og så sagde jeg at det gjode simmons bl.a. i hans gamle squat-cyklus.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kunne du gå op til en max 3'er og så lave en slags dropsæt hvor du stripper ca. 5% af per sæt og begynder et nyt sæt á 3 (evt. til positiv failure) for hvert minut cirka... Det ville være en hurtig måde at få nogle kvalitetsløft (mht. intensitet), noget volumen og noget metabolsk stress/brææændarrh! afviklet på.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar. Jeg har prøvet nogle af de ting som blev rådet til, nemlig at bytte om, således at der kommer 7 sæt med triples efter fulgt af 3 sæt med 5-8 gentagelser. Det fungerer fint og meget tilfredsstillende at komme højere op i intensitet! Thanks

MEN så var det fulgte en anvisning i denne tråd omkring TJ's Alternative Hypertrofi program og i dag prøvede jeg uge 1 programmet af og har herefter lavet en analyse af de to måder at komme højere op i intensitet på, samtidig med at have en høj TUT.

Som det ses, så er tonnagen nogenlunde den samme, men det ene program tager kun halvdelen af tiden at komme igennem (men føltes også noget hårdere at gennemføre). Med Model 1 havde jeg tænkt mig at squatte 2 gange om ugen (samme progression som foreslået i TJ's program), men Model 2 (TJ's program) squatter kun 1 gang, men til gengæld dødløftes efter samme princip den anden dag i ugen.

Hvilket af disse to modeller kan bedst forsvares?

Model 1

Øvelse = Squat

Struktur = 7 sæt x 3 reps med

Intensitet 75 % af 1RM ~100 kg

1RM = 130 kg

Hviletid = 3 minutter

Volumen = 7*3 = 21 løft

Tonnage = 2100 kg

Tid = 21 minutter

Densitet = 100 kg pr. minut

Efterfulgt af

Øvelse: Squat

Struktur3 sæt x 5 reps

Intensitet = 65 % 1RM ~ 85 kg

Hviletid = 4 minutter

Volumen = 15

Tonnage = 1275 kg

Tid = 12 minutter

Densitet = 106 kg pr minut

Total tonnage = 3375

Total tid = 33 minutter

Samlet Densitet = 102 kg pr. minut

Model 2 - TJ's program (se link tidligere i indlægget)

Øvelse = Squat

Struktur = 10 sæt x 1 reps med

Intensitet = 75% ~ 97.5 kg

Hviletid = 1 minut

Volume = 10 løft

Tonnage = 975

Tid = 10 minutter

Densitet = 97.5 kg pr minut

efterfulgt af

Øvelse = Squat

Struktur = 5 sæt x 5 reps

Intensitet = 65% 1RM ~ 85 kg

Hviletid = 1 minut

Volumen = 25

Tonnage = 2125

Tid = 5 minutter

Densitet = 425 kg pr. minut

Total tonnage = 3100

Total tid = 15 minutter

Samlet densitet = 207 kg pr. minut

Edited by Watts
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar. Jeg har prøvet nogle af de ting som blev rådet til, nemlig at bytte om, således at der kommer 7 sæt med triples efter fulgt af 3 sæt med 5-8 gentagelser. Det fungerer fint og meget tilfredsstillende at komme højere op i intensitet! Thanks

MEN så var det fulgte en anvisning i denne tråd omkring TJ's Alternative Hypertrofi program og i dag prøvede jeg uge 1 programmet af og har herefter lavet en analyse af de to måder at komme højere op i intensitet på, samtidig med at have en høj TUT.

Som det ses, så er tonnagen nogenlunde den samme, men det ene program tager kun halvdelen af tiden at komme igennem (men føltes også noget hårdere at gennemføre). Med Model 1 havde jeg tænkt mig at squatte 2 gange om ugen (samme progression som foreslået i TJ's program), men Model 2 (TJ's program) squatter kun 1 gang, men til gengæld dødløftes efter samme princip den anden dag i ugen.

Hvilket af disse to modeller kan bedst forsvares?

Model 1

Øvelse = Squat

Struktur = 7 sæt x 3 reps med

Intensitet 75 % af 1RM ~100 kg

1RM = 130 kg

Hviletid = 3 minutter

Volumen = 7*3 = 21 løft

Tonnage = 2100 kg

Tid = 21 minutter

Densitet = 100 kg pr. minut

Efterfulgt af

Øvelse: Squat

Struktur3 sæt x 5 reps

Intensitet = 65 % 1RM ~ 85 kg

Hviletid = 4 minutter

Volumen = 15

Tonnage = 1275 kg

Tid = 12 minutter

Densitet = 106 kg pr minut

Total tonnage = 3375

Total tid = 33 minutter

Samlet Densitet = 102 kg pr. minut

Model 2

Øvelse = Squat

Struktur = 10 sæt x 1 reps med

Intensitet = 75% ~ 97.5 kg

Hviletid = 1 minut

Volume = 10 løft

Tonnage = 975

Tid = 10 minutter

Densitet = 97.5 kg pr minut

efterfulgt af

Øvelse = Squat

Struktur = 5 sæt x 5 reps

Intensitet = 65% 1RM ~ 85 kg

Hviletid = 1 minut

Volumen = 25

Tonnage = 2125

Tid = 5 minutter

Densitet = 425 kg pr. minut

Total tonnage = 3100

Total tid = 15 minutter

Samlet densitet = 207 kg pr. minut

Jeg tror vist det var mig der kom med den henvisning :smile: . Jeg har ikke lige et umiddelbart svar på dit spørgsmål, men jeg et forslag hvis du vælger at gå igang med TJs program for øvede (model 2!?).

TJ anbefaler godt nok at man ikke øger workloaden yderligere, men det synes jeg nu godt jeg kunne især fordi jeg synes det var lidt for 4-way split over programmet. Jeg gjort det at jeg har smidt en ekstra 3x8 øvelse ind hver træning: eksempelvis har jeg lagt en ekstra brystøvelse ind på "military-dagen" således at jeg kører 3x8 incline BB bench OG 3x8 decline DB bench i stedet for kun 3x8 incline BB bench - ligeledes har jeg lagt en ekstra rygøvelse ind på "squat-dagen".

Det kan du jo tage med i dine overvejelser, men det kan godt blive en smule hårdt :wink:

MLP

Link to comment
Share on other sites

MLP-> Tak for dit svar. Jeg deler den samme 'skepsis' omkring det indirekte 4.-split, men dødløftdagen kan vel evt. skiftes ud med en omgang squat mere. Følte også at programmet var for hurtigt overstået, selvom erector og quads var af en anden mening, så kan godt se der kan puttes et stk. 3x8 mere på.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan i hvert fald ikke lide kun at squatte én gang om ugen.. Selvom det godt nok er en noget heftig volumen!! Det er faktisk den "fejl" jeg finder ved mange programmer - at de kun kører hver øvelse en gang om ugen, hvilket er for lidt for mig!

Link to comment
Share on other sites

jeg kan i hvert fald ikke lide kun at squatte én gang om ugen.. Selvom det godt nok er en noget heftig volumen!! Det er faktisk den "fejl" jeg finder ved mange programmer - at de kun kører hver øvelse en gang om ugen, hvilket er for lidt for mig!

En anden ting der bekymrer mig ved programmet er at det kun tager omkring 45-55 minutter at komme igennem, hvis man udfører det som foreskrevet. Det er selvfølgelig rimelig intenst, mens det står på - men jeg føler ligesom jeg mangler noget når jeg er færdig :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share