Hvad bliver man stærkest af?


Tofifi
 Share

Recommended Posts

En af mine venner og mig diskuterer hvordan man skal træne hvis man gerne vil have så meget ud af det som muligt. Min ven siger at mange gentagelser med knap så mange kilo som man egentlig kan tage, gør at man kan bliver stærkere uden at man kommer til at se så stor ud. Modsat siger han jo så også at få gentagelser med maksimal kilo gør sådan at man kommer til at se stor ud uden at man bliver så stærk som man ville med mange gentagelser med mindre antal kilo. Hvad er rigtigt? Eller er intet af det rigtigt? Selv har jeg ikke nogen mening da jeg ikke ved hvad noget om det.

Vær sød at hjælpe! tak

Link to comment
Share on other sites

En af mine venner og mig diskuterer hvordan man skal træne hvis man gerne vil have så meget ud af det som muligt. Min ven siger at mange gentagelser med knap så mange kilo som man egentlig kan tage, gør at man kan bliver stærkere uden at man kommer til at se så stor ud. Modsat siger han jo så også at få gentagelser med maksimal kilo gør sådan at man kommer til at se stor ud uden at man bliver så stærk som man ville med mange gentagelser med mindre antal kilo. Hvad er rigtigt? Eller er intet af det rigtigt? Selv har jeg ikke nogen mening da jeg ikke ved hvad noget om det.

Vær sød at hjælpe! tak

Din ven er fuldstændig rundtosset :smile: Den korte version:

Få gentagelser (1-5 typisk) tung træning => fokus på styrke

Flere gentagelser (6-10 typisk) mindre tung træning => fokus på muskelvækst

Begge dele giver dog både styrke og muskelvækst.

/MLP

Link to comment
Share on other sites

En af mine venner og mig diskuterer hvordan man skal træne hvis man gerne vil have så meget ud af det som muligt. Min ven siger at mange gentagelser med knap så mange kilo som man egentlig kan tage, gør at man kan bliver stærkere uden at man kommer til at se så stor ud. Modsat siger han jo så også at få gentagelser med maksimal kilo gør sådan at man kommer til at se stor ud uden at man bliver så stærk som man ville med mange gentagelser med mindre antal kilo. Hvad er rigtigt? Eller er intet af det rigtigt? Selv har jeg ikke nogen mening da jeg ikke ved hvad noget om det.

Vær sød at hjælpe! tak

Hvis man vil være stærk skal man tage få gentagelser med mange kilo.

De fleste vil sige at alt over 12 gentagelser er spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal vi næsten starte....

Min ven siger at mange gentagelser med knap så mange kilo som man egentlig kan tage, gør at man kan bliver stærkere uden at man kommer til at se så stor ud.
Der er ikke ret meget rigtigt i din vens antagelser. Mange tror at mange gentagelser med lav vægt gør at man kommer til at se markeret ud osv. Men det er ikke rigtigt, man kan ikke træne sig til markeringer! Markeringer kommer i form af at man nedsætter sit kcal indtag og derved forbrænder fedt lige så stille og roligt. Det eneste du reelt kan få ud af mange gentagelser (ved lav belastning) er muskel udholdenhed og muligvis et metabolsk stress der kan resultere i noget hypertrofi (muskler der vokser). Mange gentagelser (læs 12-20) er i realiteten ikke noget man bliver stærk af.
Modsat siger han jo så også at få gentagelser med maksimal kilo gør sådan at man kommer til at se stor ud uden at man bliver så stærk som man ville med mange gentagelser med mindre antal kilo.

Prøv at følge logikken i påstanden, hvis man løfter tungt... så bliver man ikke stærk? Det giver ikke helt mening, vel? Antal gentagelser betyder mindre end mængden af mad man spiser, hvis du vil være stor skal du træne hårdt og sørge for at spise flere kalorier end du forbrænder. Men selve styrke aspektet i træningen er meget mere komplekst end som så, det er ikke udelukkende størrelsen på musklerne der afgører hvor stærk man er (selvom tværsnitsarealet af musklen også har noget at skulle have sagt)! Man kan nemlig også træne nervesystemet og 'tvinge' kroppen til at tilpasse sig og affyre flere motoriske enheder hvilket vil resultere i øget styrke ved samme vægt og uden at man har fået større muskler.

Hvad er rigtigt? Eller er intet af det rigtigt? Selv har jeg ikke nogen mening da jeg ikke ved hvad noget om det.

Vær sød at hjælpe! tak

Håber det hjalp lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil være stærk skal man tage få gentagelser med mange kilo.

De fleste vil sige at alt over 12 gentagelser er spild af tid.

Det er godt nok meget simplificeret det der.... har du nogensinde kørt en sheiko?

Stor volumen og lav intensitet er virkelig noget der kan booste styrken hos en nybegynder.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstået det rigtigt, hvis man (stærkt forenklet) siger:

- Høj vægt, få gentagelser = Fokus på STÆRKE muskler.

- "Lav" vægt, mange gentagelser = Fokus på VOLUMEN.

Indtil for et par uger siden kørte jeg med 10-12 rep i hvert sæt, men efter at have læst lidt hist og her, ændrede jeg mit program til kun at indeholde 5-8 rep i hvert sæt..

Nu skal det siges at jeg nok er lidt "diskopumper" (Indrømmer det! :blush: ) , og hovedsageligt lægger vægt på at mine muskler skal vokse.

Så er jeg helt galt på den med mit nuværende program med få rep?!?!?!? Hmm.. :crazy:

Mvh. Klippert

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du læst det modsatte?

Og hvis du i bund og grund kommer herind uden at stole på at de råd du får er noget værd, så kan du lige så godt bare gå tilbage til den træning du kørte med før.

Det har du fuldstændig ret i Thorhauge! :wink: .. Tak for hjælpen..

Også tak til dig "til_lykke"! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil øge din udholdenhed, skal du træne mange gentagelser med mindre vægt (f.eks. 20 armstræk et utal af gangen) Det er sådan special-styrker over hele verden træner netop for at øge muskel-udholdenhed.

Hvis du gerne vil være bedre til at løfte meget tunge ting, så skal du - ja du har gættet det - løfte meget tunge ting, blot med færre gentagelser.

Der er selvfølgelig nuancer, men det er det korte af det lange. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du i bund og grund kommer herind uden at stole på at de råd du får er noget værd, så kan du lige så godt bare gå tilbage til den træning du kørte med før.

Der sker da vist ikke noget ved at være lidt kildekritisk.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share