Køb af MTB?


ping
 Share

Recommended Posts

Hej Ekspertpanel :)

Jeg skal have mig en mountain-bike til at holde benene i gang hen over vinteren.

Hvis jeg nu eksempelvis vil spendere 6-8.000, hvad vil så være et rigtigt godt køb?

Hvad skal man se efter i den prisklasse med hensyn til stel, serie, bremsetype, affjedring og guf generelt?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken slags tænker du på?? Fullsuspension eller hardtail. Er den bare til en tur på grusvejen eller tænker du på at køre på rigtige ruter med gode stigninger og fald?

Når vil spendere 6000-8000 skal du minimum have Shimano deore på cyklen. Her er nogle forslag til en fed cykel.

http://www.bikebuster.dk/shop/info.cfm?Varenr=110009

http://www.bikebuster.dk/shop/info.cfm?Varenr=110001 (med skivebremser!!)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med MR - mindst Deore. I prisklassen vil jeg ikke anbefale discbremser. De mekaniske og de billige hydrauliske er for dårlige. I en anmeldelse fornylig, blev Shimanos billigste hydrauliske discbremser (Deore) kaldt "en fartregulator - ikke en bremse" - så hellere gode V-bremser!

MTB markedet er et område hvor der virkelig er forskel på hvad man får for sine penge. De "kendte" "gamle" mærker er ofte ikke prisen værd i denne middelprisgruppe. MRs bud er rigtigt gode - se også på Ghost cyklerne på www.roadbikeshop.dk. Jeg har kørt 10.000 problemfrie km på en Ghost men LX/XT og Deoredele. Bikebuster/Heino og Roadbikeshop er de rigtige steder at se først.

Link to comment
Share on other sites

PS: dækvalg er uhyre vigtigt på en MTB- ingen grund til at køre på 2,5" mudderdæk i byen - rullemodstanden bliver for stor. Hvis det er by eller tør grus du skal køre på, så se på dæk som f.eks Continentals Town & Country i 1,8" eller Top Touring 2000 i 1,6"

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal køre i skov- så ville jeg bruge penge på stel, forgaffel og gruppe - og ikke på discbremser som også gør stel og hjul mere kostbare. Næsten alle stel i prisgruppen vil være i 7005 eller 6061 alu - og det er fint nok.

Et godt bud vil være Ghost Se7000 (sidste års model) med Shimano XT og Rock Shox gaffel - dit budget er lige lille nok hvis alt skal være lige i øjet.

Skovkørsel er hårdt for cyklen og er det en kuperet skov ville en fully være en god ting - men det er der ikke budget til.

Nu ved jeg ikke hvor du bor - men er du i Københhavnsområdet, så tag en tur ind hos Heino i Brøndby på Østerbro og hos Roadbiksshop i Vanløse - de 2 steder møder du folk der ved hvad de taler om. Hvis du tager ind hos Roadbike, så lad være med at kigge på Cannondales MTB cykler - de er bare for fede, og du har ikke råd!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tager ind hos Roadbike, så lad være med at kigge på Cannondales MTB cykler - de er bare for fede, og du har ikke råd!

Det er jo et spørgsmål om prioritering ;)

Men jeg gider helt sikkert ikke bruge 25kkr på lidt vinterhygge, så jeg må hellere holde mig på afstand :D

Mange tak for alle rådene!

Link to comment
Share on other sites

Nu handler denne tråd godt nok om MTB, men jeg prøver alligevel!

Jeg skal bruge et godt råd nu hvor jeg skal ud og investere i en ny jernhest.

Jeg har ikke en dyt forstand på hvad der er godt og skidt, så gode råd udbedes.

Krav: Den skal kunne fragte mig til/fra træning/arbejde etc året rundt, og evt et par træningsture i ny og næ. Selvfølgelig i god kvalitet til en fornuftig pris.

Jeg ved ikke om det skal være MTB eller hvad??? Jeg har b.la set lidt på nogle centurion cykler, men ved slet ikke om det er det rigtige?

Link to comment
Share on other sites

http://www.4j-netshop.dk (Bare følg linksene ind til QXL auktionerne) er der en mountainbike... Den har jeg købt, og har kørt lidt off road i en skov... Originale dæk er brede og har et fint mønster... (Jeg ved ikke så meget om det, men jeg følge ikke jeg gled rundt...)

Shimano 21 speed. Affjedring, som er en kæmpefordel når man kører rundt i skoven... Det gør den humblede kørsel mre komfortabel... ;)

Jeg købte den direkte hos ejeren, med noget rabbat (Det er en jeg kender...) og gav 1300 + skærme (100 kr) Han sagde dog at på internettet var prisen som regel omkring 1500 - 1800, og det er jo ingen penge... Så kan man lave meget ved den før du når de der 6000...

Generelt synes jeg cykelhandlere er for dyre, og jeg synes egentlig at cykler er et af de punkter hvor man får meget lidt for pengene (En middelgod mountainbike koster sq da 4000 hos den lokale cykelhandler, og kvaliteten er da så lidt bedre end min... Og den holder jeg ikke ret meget længere når jeg kører i skoven, så det kan da aldrig betale sig...)

Link to comment
Share on other sites

da 4000 hos den lokale cykelhandler, og kvaliteten er da så lidt bedre end min... Og den holder jeg ikke ret meget længere når jeg kører i skoven, så det kan da aldrig betale sig...)

Undskyld mig det direkte sprogbrug - men du taler som du har viden til!

Der er pokkers til forskel på en MTB til 200-3000 og så en veludrustet MTB til 6-8000, især hvis man hvis man køber den det rigtige sted. Forskellen i holdbarhed er næsten den største! Hjulnav, krank, klinger og fælge gå meget hurtigt i stykker på billige cykler .

En anden ting, er den markante forskel i f.eks. hvordan gearskiftet fungere, mht. til hastighed, precision og larm. Hvsi man vil bruge sin MTB cykel til træning, ja så skal man op på 7-8.000 før det bliver sjovt og en fornøjelse i længden.

Men det er rigtigt at den almindelige cykelhandle tager sig godt betalt for ikke så meget. Derfor linkene til Bikebuster/Heino og Roadbike - de sælger primært til folk der vil noget med ders cykling - importere selv og har generelt gode vare til gode priser .

Link to comment
Share on other sites

Ja naturligvis taler jeg som jeg har forstand til, men det er nu alligevel et faktum at kvaliteten på en almindelig MTB hos en almindelig cykelhandler til 4000 kr ikke er ret god... Det gør at den cykel jeg henviser til er god... Relativt... Jeg ved ikke noget om de steder du henviser til, men hvis det passer så tager de jo bare en ordentlig pris, og ikke en overpris... Jeg er ikke i tvivl når jeg ser på de cykler (Som i øvrigt mystisk nok er udstyret med samme type Shimano Gear, og samme type bremser) at det aldrig kan betale sig at bruge de penge, men om man så kan finde nogen hvor kvalitet og pris hænger sammen har jeg endnu ikke erfaret...

Link to comment
Share on other sites

i øvrigt mystisk nok er udstyret med samme type Shimano Gear, og samme type bremser

På MTB siden er der næsten kun Shimano på markedet i den billige ende og i middelprisgrupen op til 8.000. De har dog flere serier. Alvio og Accera, som sidder på mange billige cykler kan ikke brugs til så meget. Deore og opefter er gode produkter.

Indvendige Nexusgear er fint til daglig transport - men duer ikke hvis man dagligt køre mere end 10-20 km. der er et stort energitab og smøringen i de nav har det ikke så godt med mange km ad gangen.

400o krs MTBen hos cykelhandlerene rundt om hjørnet ville jeg heller ikke købe- det var en del af argumentet.

Det jeg siger er, at den cykle du henviser til, ikke i længden er noget som helst værd hvis man vil noget seroøst (og jeg taler motionsformål) med sin cykling - lige så lidt som det i længden er interessant at spille Badminton med en 75 kr. ketcher fra Bilka - hvis man ikke har prøvet andet kan man selvfølgelig tror det :)

Link to comment
Share on other sites

DBM> Den Centurion er faktisk på mange måder en fin cykel: Mærket er bedre end sit rygte blandt purister. Stellet er godt og kørestillingen velegnet til dit formål. Sora et billigt Shimano produkt - men cyklen kan bære en senere opgradering hvis det går i styker. Stellet er godt - håndværket er sundt om end finish ikke er fantastisk. Saddel, saddelpind, frempind og styr er Taiwanprodukter - men igen det kan opgraderes hvis man lyster. Til prisen er den en fin cykel. Jeg vil overveje at nøjes med de 8 gear - det er især forskifteren i Soraserien jeg ikke har megen fidus til.

Link to comment
Share on other sites

Så er vi enige! Jeg fortæller bare at du rent faktisk kan få dit skrammel til de penge det er værd, i stedet for at tro at pris og kvalitet nødvendigvis hænger sammen...

Som Egypterne siger: "Hvad vi ikke har i kvalitet, har vi i kvantitet", og peger på deres køleskab der bruger så meget energi så man skulle tro det er løgn, og peger så på en god stor kummefryser, som dog kun er halvt så stor... ;)

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt - prøve en cykel med f.eks LX og du vil blive overasket over forskellen i skiftefunktion, transmissionsstøj og energitab!. Desuden er klingerne i den serie kendt for at være bløde og hurtigt blive skæve - jeg havde Alvio (trin op fra Alvira/Accera) i starten - 42 tands klingen holdt 2 måneder---de første timer jeg kørte med min nuværende LX/deore kombination var som at komme i himlen. Alt afhænger af hvad det skal bruges til... B)

Link to comment
Share on other sites

Arne> du sagde for et par måneder at Sora gearerne på min Trek 1000 måske skulle opgraderes, og nu hvor du snakker om forskifter så synes jeg heller ikke så godt om den kæden kører i mod når jeg kører på de små tandhjul på kasseten, kan man ikke mikse med en anden forskifter

Sjovt nok spiller jeg badminton og ketchere til helt op til 2000 kr. er ikke meget bedre end en ketcher til 300 Kr. det er kun absolutte stjerner der vil kunne mærke de små forskelle der ligger i vægtfordelingen i ketcheren

Link to comment
Share on other sites

Tube i først omgang skal du forsøge at justere din forskifter. Kablet er nok lidt løsere end i starten - det betyder at forskifteren står lidt anderledes. Gennerelt er det sådan at du ikke skal regne med at kunne bruge de 2 mindste kranse bagpå sammen med den lille klinge forand - det vil næsten altid rasle.

Jeg vil tror at andre Shimano skiftere kan anvendes. Der er kombatibilitet fra 105 til Dura Ace - men det må undersøges konkret om det også gælder Sora - ofte er realiteterne bedre end hvad der er offecielt - = mere kan lade sig gør end Shimano angiver. Prøv at spørge Smeden på roadbikes hjemmeside!- det kan desvære godt tage 2-45 dage at få ert svar på siden - elleres ring og spør.

Det med ketcheren - her er det jo mig der taler som jeg har (ikke) viden til. men jeg tænkte nu mere på forskellen mellem en til 29.95 og et seriøst produkt - 300 kr. er sikkert et godt bud på det!

der er jo også en grunt til at jeg "kun" har brugt ca 16 killo på min racer - ok jeg ville ikke have råd til mere - men det villeganske enkelt ikke være relevandt at jeg brugt 5000 mere til en Dure-ace gruppe - forskellen er dybest set 500 g i vægt....

Det handler altid om at finde den rigtige balance.

Link to comment
Share on other sites

Tube... Øhh, kan du ikke mærke forskel i en ketsjer til 300 og en til 3000? Så er der vist noget galt...! En ketsjer til 300 vejer et mindre ton, og man skal dælme slå hårdt for overhovedet at få den over nettet, mens en dyrere giver meget smæk på, uden de store kræftanstrengelser... Vægten er kun mærkbar i længden, for men kan få ondt i håndled og skulder hvis den er for tung, og så virker de par gram pludselig af meget... (Ja jeg spiller badminton, og brugte indtil sidste år en træketsjer... Spørg mig lige om sådan en gut er tung... Så skiftede jeg til en billig ketsjer, og til en meget gammel, ikke så tung, godt opstrenget ketsjer. Jeg sled den op, og har købt en til ca. 600 kr. Den slår hårdt, og er ikke så tung at jeg får ondt nogen steder... (Den var sat ned fra det dobbelte, men den er ikke i titanium, da jeg foretrækker YONEX selvom det er dyrere...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share