Køb af MTB?


ping
 Share

Recommended Posts

jeg har godt nok ikke så meget forstand på cykler, men tænkte på om det ikke ville være en ide med lukkede gear til DBM's cykel. Til det hun beskriver tror jeg ikke det er nødvendigt med de 18gear og lukkede kræver ikke så meget vedligeholdelse.

Jooo det kan man sige. Hvis kørselsbehovet er 10-15 km per dag er lukkede gear ok - og til vinterbrug er det jo også godt!

Men der er et men, ja faktisk flere.

1. Der er et væsentligt større energitab i et lukket gear, i sær i ydergearne, - sammenlignet med et veligeholdt udvendigt - hvis man ikke rengør det udvendige 1 til flere gange per uge forsvinder forskellen hurtigt.

2. Hvis man vil bruge sin cykel til træning er de indvendige gearnav der findes faktisk ikke særligt optimale - man kommer hurtigt til at at savne gear der ikke er der.

3. Indvendige gear af Nexustypen har problemer ved længere distancer - populært sagt løber smøringen for varm og "siver ud".

Besværet i veligeholdelse af udvendigt gear overdrives ofte. Jeg bruger 10-15 min efter hver tur til at gøre klinger, kæde, skiftere og kasette rent - og til at smøre kæde (VIGTIGT - med alle cykler) andre bruger 1-2 timer hver 14 dag - der er intet svært i det og fornøjelsen ved at cykler er altså langt større med et godt udvendigt gear.

Link to comment
Share on other sites

Arne> Tak for svaret, jeg vil i den nærmeste fremtid undersøge markedet lidt mere!

Ramius> Jeg håber det var en tastefejl at du skrev "hun" om mig! Ellers bliver der dødløftet med dig!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du samligner en morten Frost Legend fra Forza til ca. 300 kr.

og en en Ti 10 Yonex til 1500 kr. (tidligere 2000kr.) så er morten Frost ketcheren den letteste

alt efter hvor meget kraft man kan få gennem kropsrotaioner og sin triceps og håndled så vil det være en god idé med en tung ketcher til folk der kan slå hårdt da de så kan slå endnu hårdere. Men til folk der ikke slår så hårdt igen vil en lettere ketcher være bedre.

Jeg spiller selv med en Ti 5 Light (yonex) til cirka 800 kr.

Link to comment
Share on other sites

He he.... ja det er jo så til at forstå! Jeg har aldrig rigtig fået skiftet den siden der kørte en joke om at finde de mest fuckt up avatar (var vistnok Johnny-bravo, som begyndte)

Burde nok få den skiftet!!

Link to comment
Share on other sites

Tube => Vi er vist enige, men skader opstår lettere jo tungere ketsjeren er, uanset om man er stærk eller ej... Jeg spiller selv med en YONEX ISOMETRIC 60 MF LIGHT af Carbon... Det er ikke en letteste, men den har en udemærket slagkraft og koster ikke så meget... Jeg er ikke så vild med forza, ved ikke hvorfor men jeg har bedre kontrol med min YONEX... Ellers kunne jeg jo til samme pris have fået en meget lettere titaniumsketsjer fra forza... Jeg valgte...

Generelt tror jeg nu nok at forza er en del lettere end YONEX, men det føles meget forskelligt at slå med dem, og det er jo det man betaler for... Hvad man best kan lide er jo så en smagssag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe det der med Yonex/Forza der er vi helt enige det føles bare anderledes. Havde også en Isometric 80 Ligth Full carbon graphite før jeg fik Ti 5, men Isometric er vist ikke noget man skriver længere det er næsten alle ketchere.

Hva række spiller du i U13,15,17,19 E-M-A-B-C-D

Link to comment
Share on other sites

Har spillet på motionsplan i et år, så er nybegynder... Begynder at spille turnering engang i løbet af en måned eller noget... Jeg havde træner på en gang om ugen sidste år, eller det vil sige, det var lørdag formiddag, så når jeg ikke lignede udskidt æblegrød... Han syntes at vi var et par stykker der havde noget talent, men for ikke at gøre forskel valgte han at sige at alle kunne være med i en turnering.... Hvis jeg kommer til noget dubble kan jeg nå langt, for min nye modstander (Som jeg spiller helt lige op med, og det handler om held og uheld hvem der vinder) og jeg er et kanon team, der kender hinanden ud og ind...

Prøvede at spille et sæt mod jyllandsmesteren i DK's andenbedste række... 15-5, og det kunne godt have været blevet til mere... Prøvede også at spille mod en fra den bedste række, som gik i min klasse sidste år, men der fik jeg dælme bøllebank... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Nu liver jeg en gammel tråd op, istedet for at starte en ny.

Jeg vil gerne op og cykle RIGTIG meget, så jeg en dag i fremtiden kan cykle de 180km :devil:

Min prisklasse (studerende) sætter dog nogle begrænsninger.. hvad kan man få for 4-6k kr, som jeg kan bruge i skoven, men primært grus og asfalt? Jeg vil gerne have en stor rubust mountainbike. Jeg tænker, at jeg vil købe den når sneen er ved at forsvinde igen næste år.. hvad skal jeg kigge efter imellem tiden? Nu tænker jeg specifikationer.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey Thomas

Hvis du har et mål om at cykle 180 km, er det så skov- eller bykørsel? For hvis det blot er kilometerantallet der er gældende, så ville du måske mere over i noget racercykel..

Men hvis du har bestemt dig for en MTB, så vil jeg råde dig til mærker som Cube, TREK og Ghost. Alle 3 er gode mærker, og kan fås i nogle fornuftige prisniveauer.. hvilket er rart nok når man er på SU :dry:

Jeg har selv netop købt en Cube LTD Team 2007, og er super glad for den. Det er bare en drøm at køre på, og kan dårligt nok få mig selv til at stige af dem, når jeg kommer på arbejde :wub:

Har du kigget mere præcist på nogle specifikke mærker/modeller?

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til MTB eller racer kunne være en crosscykel, der sagtens kan køre i skoven, men også er glimrende til grus og asfalt. Det er dybest set bare en racercykel, der er "moddet" med lidt andre komponenter, som fx bredere dæk med grovere mønster, så den kan klare terrænkørsel.

Et par eksempler på crosscykler:

Focus Cariboo Peak - 4.999 kr.

Focus Black Falls - 7.500 kr.

Den sidste er godt nok lidt over de 6.000 kr, men man får generelt ret meget for de ekstra penge i den prisklasse. Det er i hvert fald surt at købe en cykel for billigt og ende med noget man ikke har lyst til at køre på.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som en dårlig idé Rune. Mange tekniske ting... måske skulle jeg gå ned til en cykelssmed og udspørge ham. Han kan sikkert uddybe mange spørgsmål.

Men ja, jeg ville helst undgå en raceryckel, da det slet ikke er mig, og jeg vil jo netop gerne ud og cykle i skoven. I øvrigt ved jeg slet ikke, hvordan ironman konkurrencen er opbygget mht. cykling, det kunne være jeg skulle finde ud af det, før jeg køber en cykel endeligt.

Crosscykel er et meget godt bud.. og så ser den til 7½k også fed ud. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som en dårlig idé Rune. Mange tekniske ting... måske skulle jeg gå ned til en cykelssmed og udspørge ham. Han kan sikkert uddybe mange spørgsmål.

Men ja, jeg ville helst undgå en raceryckel, da det slet ikke er mig, og jeg vil jo netop gerne ud og cykle i skoven. I øvrigt ved jeg slet ikke, hvordan ironman konkurrencen er opbygget mht. cykling, det kunne være jeg skulle finde ud af det, før jeg køber en cykel endeligt.

Crosscykel er et meget godt bud.. og så ser den til 7½k også fed ud. :bigsmile:

Det lyder som en god idé at aflægge den lokale cykelsmed et besøg og checke lidt cykler ud.

Fordelen ved en cross-cykel er også, at den til forskel fra en MTB ligner en triathlon-cykel noget mere. Men jeg ville umiddelbart mene, at det bliver nødvendigt med en racer-/triathloncykel (der er lidt om forskellene her) på et tidspunkt, så du bl.a. også kan vænne dig til at sidde i den meget foroverbøjede stilling, det kræver.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god idé at aflægge den lokale cykelsmed et besøg og checke lidt cykler ud.

Fordelen ved en cross-cykel er også, at den til forskel fra en MTB ligner en triathlon-cykel noget mere. Men jeg ville umiddelbart mene, at det bliver nødvendigt med en racer-/triathloncykel (der er lidt om forskellene her) på et tidspunkt, så du bl.a. også kan vænne dig til at sidde i den meget foroverbøjede stilling, det kræver.

Rigtig god artikel. Nu ved jeg (næsten) hvad jeg vil ha'. Kender du nogle gode triathlon cykler? Ellers må jeg ud og google. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god artikel. Nu ved jeg (næsten) hvad jeg vil ha'. Kender du nogle gode triathlon cykler? Ellers må jeg ud og google. :tongue:

Ikke lige umiddelbart, så det er nok Google to the rescue :smile: Men gode mærker at checke ud i prisklassen, i hvert fald for racercykler, kunne fx være Giant, Merida, Felt eller Scott. Der er også god "value for money" i fx Road Bike Shops Vision-mærke.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Okay..

Jeg har faktisk sjovt nok slet ikke tænkt på min nuværende cykel... - en Centurion Discovery. Jeg kiggede tilfældigt på den i dag, og stellet ligner utrolig meget en crossfit cykel. Jeg tror sgu jeg vil tage ned til en cykelsmed, og få ham til at kigge på de småting, som irriterer mig, fx lidt haps med kæden. Den er egentlig i rigtig god form, jeg fik den til min konfirmation (selv dengang var jeg et stort lokum), og har passet godt på den. Et eftertjek, fix af saddel, pedaler og bremser, så kunne det være jeg skulle starte med at give den gas på den... Man er vel studerende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share