Spinning


Candygirl
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg har bestilt et pulsur, ville jeg læse lidt mere om pulstræning og træning i forskellige træningszoner. I den forbindelse er jeg så støt på følgende udtalelser:

Du kan også anslå den anaerobe tærskel (AT) som det punkt, hvor der sker en ændring i dit vejrtrækningsmønster (åndedrættet bliver tungt og du kan kun tale i en-stavelsesord “av!”).

AT er defineret som det punkt, hvor musklerne begynder at akkumulere laktat (mælkesyre), i praksis svarer den anaerobe tærskel til det maksimale tempo du kan opretholde i ca. 1 time (hvis du er veltrænet).

Ved AT-træning træner du evnen til at arbejde effektivt ved høj intensitet og eliminere mælkesyren. Du træner også din koncentration, men det er også en hård træningsform som du skal begrænse til 1-2 gange om ugen inkl. konkurrencer.

Kilde: http://www.science-sportsware.dk/default.a...r%2Fpuls2%2Ehtm

Det må vel svare til 7½-8 på den fysiologiske skala (?!) og der vil jeg mene at man kommer op i de fleste spinning timer, der ikke lige er introduktionstimer.

Og så er det jeg tænker, de fleste der går til spinning, gør det da mere end 1-2 gange om ugen - jeg selv kommer også til at spinne 4 gange denne uge - er der en risiko ved det? Og i givet fald hvilken?

Eller er det mig, der fejlfortolker noget? - Eller dem der overdriver?

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med at jeg har bestilt et pulsur, ville jeg læse lidt mere om pulstræning og træning i forskellige træningszoner. I den forbindelse er jeg så støt på følgende udtalelser:

Kilde: http://www.science-sportsware.dk/default.a...r%2Fpuls2%2Ehtm

Det må vel svare til 7½-8 på den fysiologiske skala (?!) og der vil jeg mene at man kommer op i de fleste spinning timer, der ikke lige er introduktionstimer.

Og så er det jeg tænker, de fleste der går til spinning, gør det da mere end 1-2 gange om ugen - jeg selv kommer også til at spinne 4 gange denne uge - er der en risiko ved det? Og i givet fald hvilken?

Eller er det mig, der fejlfortolker noget? - Eller dem der overdriver?

Det afhænger i det store og hele af hvor god du er til at restituere. Men hvis man skal tro ham gutten vi ude til foredrag i cykelklubben så ER spinning faktisk temmelig hård kost for kroppen. Ifølge ham, træner de fleste af de der spinner regelmæssigt alt for hårdt samlet set og ville opnå større formfremgang ved at klappe hesten og sænke intensiteten ved nogle af træningerne.

Så det du kan risikere er, hvis han har ret og han bliver jo bakket op af dit quote, at træningen ikke er optimal og i værste fald regulær overtræning.

Link to comment
Share on other sites

Som Gregers nævner, handler det vel mest om din evne til at restituere ... AT træning er et kapitel for sig selv, og da jeg jo har læst nogle dine indlæg tidligere, går jeg ikke ud fra at du specifikt havde tænkt dig at træne denne tærskel - men at du bare gerne vil spinne ... så det svarer jeg udfra, selvom du naturligvis bare skal rette mig hvis jeg tager fejl ...

På Instruktørskolen hedder teorien at basistimer kan man træne optil 6 gange om ugen - på disse timer skal vi helst ligge på et gennemsnit på 5/6 og ikke nå op over skala 7 (76-82% af HRmax). For øvettimerne hedder den også op til 6 gange om ugen og et gennemsnit på skala 7 og ikke over skala 9 (88-96% af HRmax) og på elitetimerne hedder den op til 4 gange om ugen, og et gennemsnit for timen på skala 8 (82-88% HRmax) og så går vi jo hele vejen op til skala 10 : )

... mælkesyre tolereance træning er på skala 9 og mælkesyreproducerende træning er på skala 10

Link to comment
Share on other sites

AT indtræder ikke på samme pulsniveau hos en forholdsvis nystartet contra en rutineret spinner (gælder også generelt for andre konditionskrævende idrætsgrene). Nu er spinningtimerne jo baseret på "intervaller", hvor pulsen er høj skiftevis lavere. Der vil derfor ofte (især for den trænede) være tid til at udligne noget af iltgælden og syreophobningen. Syreophobningen er desuden typisk mere på de længerevarende intervaller og ikke på de helt korte forceringer). Desuden forbedres restitutionsevnen ved træning. Man kan derfor ikke sætte et generelt timetal op for hvor meget man bør træne.

Spinning er dog af koncept meget intensivt, da der køres "intervaller" spredt over hele timen, hvilket øget restitutionsbehovet mellem træningerne. Det er derfor meget forståeligt, hvis man nogle steder vil forsøge at anbefale en grænse. Det bør være ens træningsbaggrund, der er afgørende for hvor mange timer man spinner og sekundært som Gregers rigtigt nævner også hvordan man kører timerne.

At anbefale 6 timers spinning på basisniveau (dvs. som nystartet er alt for meget, men skal nok også læses som et max.). Startniveau bør være 2-3 spinningtimer pr. uge, således at der sikres fuld restitution i starten imellem og den nødvendige tilvænningstid.

Er man øvet og har trænet i længere tid kan dette sættes op til 4-6 timer pr. uge (øvede/rutinerede, hvad man kunne kalde træningslevet 2), men under forudsætning af at man ikke træner lige hårdt alle gangene, hvis de er fordelt på op til 6 dage. Kører man lige hårdt på hver gang får kroppen ikke tilstrækkelig restitutionstid med risiko for at man snyder sig selv i formfremgang eller ødelægger den nødvendige restitution. Princippet er altså max. 3 rigtigt hårde dage. Nogle vil i stedet vælge at køre 2 timer i træk for at få tilstrækkelig restitutionstid, da 1 time ikke er ret meget på en cykel. Bemærk dog som nævnt i indledningen at rutinerede ville kunne tåle højere trin på skalaen uden det går ud over restitutionen.

M.h.t. spinning vil de fleste nok ikke gå længere end ovenstående, da intervallerne i spinningen gør det for hårdt at træne i endnu flere timer, men til landevejstræning går eliten typisk op til 20 timers træning pr. uge.

Link to comment
Share on other sites

1000 tak for jeres svar - nyttig læsning. a070.gif ] Kom gerne med flere guldkorn

Vender lige tilbage når jeg har mere tid...

Bliver bare lidt svært at overholde det med restitutionen i påsken, der er jo mange gode eventtimer :blush:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

1000 tak for jeres svar - nyttig læsning. a070.gif ] Kom gerne med flere guldkorn

Vender lige tilbage når jeg har mere tid...

Bliver bare lidt svært at overholde det med restitutionen i påsken, der er jo mange gode eventtimer :blush:

Hvis du har spinnet en del og mener at du er klar til eventtimerne (som typisk er længere end en alm. spinningtime) får du længere træning, men måske samme restitutionstid, hvis du kun vælger 3 pr. uge. For dem hvor event-længden er en større udfordring kan det være en god ide at starte eventtimerne lidt forsigtigt, så man er sikker på ikke at være brugt op efter 1 time.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share