Æg ?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Er kogte æg på rugbrød godt efter træningen ? Plejer at tage 4 skiver rugbrød med pålæg, men har fået at vide at det er bedre med æg?

Også er der nogle folk, der siger at 4 æg om dagen er skidt for ens hud ?

Der er en god portion protein i æg, så det er godt. Dog er der vist noget med blommerne, som ikk er så godt i større mængder, men ved ikk lige hvor meget vi snakker.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Otte æg er en del mere end anbefalingerne siger - faktisk det dobbelte. Men anbefalingen på tre-fire æg pr. uge er sat ud fra, at æg hos nogle kan få blodets indhold af kolesterol til at stige. Det er imidlertid kun en vis del af befolkningen, der er i risiko for det - andre kan spise 10-15 æg om ugen uden at det er et problem. Men det er de færreste der ved noget om deres risiko for højt kolesterol-indhold - en god ledetråd kan dog være at nogle i den nærmeste familie har for højt kolesterol-tal.

Men du kan jo bare skifte lidt mellem æg og nogle af de mange andre fødevarer, der har et højt indhold af protein, f.eks. tun (25 gram protein pr. 100 gram), ost (25-30 gram pr. 100 gram), røget skinke (pålæg - 28 g.), makrel i tomat (14,5 g.), spegepølse (16,3 g), rejer (16,5 g) eller mandler (20 g.)

Endelig kan du jo vælge at køre en proteinshake ned.

Husk i øvrigt også at få nogle kulhydrater efter træning, så du kan få dine depoter fyldt igen

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Kan lægen regne ens tal ud og fortælle, hvor mange æg man kan klare ?

Det er et problem med at skifte til skinke og al det der, fordi jeg er muslim og kun må spise helal - der må ikke være spor af animalsk fedt (e471) eller gelatine. Men tun og makrel vil jeg se på - hader bare lugten, men det går nok.

Link to comment
Share on other sites

Hey

OK - som muslim er der nogle af mine forslag, du ikke kan bruge!! :smile: Du kan få lavet en kontrol af dit kolesteroltal hos lægen, hvilket så kan være en indikator af, om du skal passe på med at guffe æg :smile:

Under alle omstændigheder er det bedst at variere sine madvaner lidt, så jeg mener det vil være fint for dig at finde nogle alternativer til æg.

Du kan gå ind på fødevaredatabanken og selv finde fødevarer med et højt proteinindhold. Fødevaredatabanken er genial og indeholder ALT vedrørende ernæringsindhold for en meget lang række fødevarer. Linket herunder er specifikt til proteinindhold:

http://www.foodcomp....asp?CompId=0001

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Kan lægen regne ens tal ud og fortælle, hvor mange æg man kan klare ?

Det er et problem med at skifte til skinke og al det der, fordi jeg er muslim og kun må spise helal - der må ikke være spor af animalsk fedt (e471) eller gelatine. Men tun og makrel vil jeg se på - hader bare lugten, men det går nok.

Ingen af os kan li lugten af hverken tun eller makrel, men for fanden det smager godt!! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej, og undskyld hvis jeg "stjæler" dit topic.

Jeg har lige fundet noget om Brad Pitts diet optil filmen fight club, og der står han spiser følgende:

"Breakfast would be: 6 eggs, 6 whites, 7 yellow and 75g of oatmeal with raisins. Occasionally Pitt would replace the eggs with a Protein Shake if his schedule was tight."

Men er det ikke 6 æg + 6 æggehvider + 7 blommer? Altså i alt 12æg og 1 blomme, eller er jeg helt galt på den?

Mvh. Clint

Link to comment
Share on other sites

Hej, og undskyld hvis jeg "stjæler" dit topic.

Jeg har lige fundet noget om Brad Pitts diet optil filmen fight club, og der står han spiser følgende:

"Breakfast would be: 6 eggs, 6 whites, 7 yellow and 75g of oatmeal with raisins. Occasionally Pitt would replace the eggs with a Protein Shake if his schedule was tight."

Men er det ikke 6 æg + 6 æggehvider + 7 blommer? Altså i alt 12æg og 1 blomme, eller er jeg helt galt på den?

Mvh. Clint

Og? :smile:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Og? :smile:

**

Det var da et dårligt svar. :blink:

Clint: Jeg forstår det på samme måde som dig, og jeg tolker Kåres svar, som at det gør han også - men at han ikke anser en morgenmad bestående af 12 æg og en blomme (blandt andet) som problematisk.

Jeg forstår godt din forvirring, for jeg synes også det ville være mere logisk at skrive 12 hvider og 13 blommer i stedet for den måde det står. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare fordi, at folk skriver længere oppe, at det kun er anbefalet at spise 3-4 æg om ugen, og i følge en masse hjemmesider, så spiste (Brad Pitt i det her tilfælde) det ovenstående hver morgen.

Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser på nettet :wink:

Der er selvfølgelig en mulighed for at det er sandt, men 12 æg er ca. 96g protein, hvilket er usandsynligt han indtager hver morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes også at jeg plejer at være rimelig kritisk, men nu har jeg læst det på en del amerikanske sider, og der er umiddelbart ingen, der syntes det er unormalt at spise så mange æg.

Men er der ikke ca. 6gr protein i et helt æg? Så 12x6=72gr protein alt efter størrelse. Det er selvfølgelig stadigvæk rimelig mange proteiner til morgenmad, og så skal man godt nok være glad for æg samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Der er en anden skuespiller, der også spiste mere end 12 æg om dagen. Hans kost bestod nærmest af æg, og det gjorde han i 13 måneder før han var trænet nok til filmen kunne begynde at filmes. Det er så en indisk skuespiller, men han er kendt for sin veltrænet 8 pack til filmen Ghajini.

Han hedder Aamir Khan, han dukker op på Google, hvis I søger efter eight pack.

Hver dag i 13 måneder levede han nærmest af æg. Det er sygt !

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Det var da et dårligt svar. :blink:

Clint: Jeg forstår det på samme måde som dig, og jeg tolker Kåres svar, som at det gør han også - men at han ikke anser en morgenmad bestående af 12 æg og en blomme (blandt andet) som problematisk.

Jeg forstår godt din forvirring, for jeg synes også det ville være mere logisk at skrive 12 hvider og 13 blommer i stedet for den måde det står. :smile:

Hey Spinderella og Clint

Grunden til mit "og" var, at jeg ikke forstod hvor Clint ville hen og derfor ville have et uddybende indlæg. Det var altså ikke noget svar - hvilket du, Spinderella, også kan aflæse af at jeg har indsat et spørgsmålstegn efter ordet "og".

Jeg udtalte mig således ikke om det problematiske eller ikke-problematiske i at indtage den dosis æg til morgenmad, hvad Spinderella sikkert også ville kunne udlede af mine svar længere oppe i tråden.

Til trådstarter: At amerikanske Brad Pitt kører en masse æg ned kan ikke tages som udgangspunkt for at det er sundt at spise en masse æg. Berømte skuespillere - og især amerikanske - er nærmest mere kendte for at gøre dumme og latterlige ting end for deres skuespilpræstationer :smile:. Skuespillere af en status som Brad Pitt vil desuden være under lægetilsyn mens han forbereder sig til filmen, blandt andet på grund af de forsikringspolicer, der er tegnet i forbindelse med at han underskrev filmkontrakten.

**

Link to comment
Share on other sites

Hey Spinderella og Clint

Grunden til mit "og" var, at jeg ikke forstod hvor Clint ville hen og derfor ville have et uddybende indlæg. Det var altså ikke noget svar - hvilket du, Spinderella, også kan aflæse af at jeg har indsat et spørgsmålstegn efter ordet "og".

Jeg udtalte mig således ikke om det problematiske eller ikke-problematiske i at indtage den dosis æg til morgenmad, hvad Spinderella sikkert også ville kunne udlede af mine svar længere oppe i tråden.

Til trådstarter: At amerikanske Brad Pitt kører en masse æg ned kan ikke tages som udgangspunkt for at det er sundt at spise en masse æg. Berømte skuespillere - og især amerikanske - er nærmest mere kendte for at gøre dumme og latterlige ting end for deres skuespilpræstationer :smile:. Skuespillere af en status som Brad Pitt vil desuden være under lægetilsyn mens han forbereder sig til filmen, blandt andet på grund af de forsikringspolicer, der er tegnet i forbindelse med at han underskrev filmkontrakten.

**

Hvorfor skrev du så ikke bare det? :smile:

Et løsrevet Og? (selv med tilhørende smiley) fremstår ret arrogant, og som du kan se kan betydningen tolkes på mange måder.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skrev du så ikke bare det? :smile:

Et løsrevet Og? (selv med tilhørende smiley) fremstår ret arrogant, og som du kan se kan betydningen tolkes på mange måder.

Ja, mit pisse-arrogante :smile: svar kunne i hvert fald få dig op ad stolen.

Så har du også fået lidt motion i dag :laugh: Aj - driller bare. Forstår godt hvad du mener!

Beklager Clint :smile:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser på nettet :wink:

Der er selvfølgelig en mulighed for at det er sandt, men 12 æg er ca. 96g protein, hvilket er usandsynligt han indtager hver morgen.

Fra Maj til og med September sidste år fik jeg i snit 10-12 æg hver dag (dog omkring kun halvdelen med blomme), så det er nu ikke så usandsynligt igen.

Edited by Johnny Bravo
Link to comment
Share on other sites

Fra Maj til og med September sidste år fik jeg i snit 10-12 æg hver dag (dog omkring kun halvdelen med blomme), så det er nu ikke så usandsynligt igen.

Det har du måske ret i, men du er nok også en lille smule større end Brad Pip :wink:

Jeg tænker bare en mand som Brad Pitt jo ikke er verdens største, og dermed slet ikke har brug for 100g protein til morgenmad. Men du har selvfølgelig ret i, det nemt kan lade sig gøre, hvis han af et eller anden grund har en fetish for æg. Det er egentlig også diskussionen ligegyldigt, jeg er bare overbevist om at alle de kostplaner og træningsprogrammer der ligger på nettet, som angiveligt skulle være fra diverse kendisser, ikke er helt korrekte.

Til sammenligning spiser Ronnie Coleman 500ml æggehvider hver morgen, hvilket vel svare til ca 10-15 æg, hvilket jo er uden blomme, så protein mæssigt er det "kun" ca 50g. Så kan ikke se hvorfor Brad skulle indtage, lad os bare sige 80g hver morgen.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker handler tråden om det er skadeligt at spise 4 kogte æg efter træning. Det er aldrig påvist at æg øger kolesterol tallet nævneværdigt hos nogen og de der påstår andet har normalt benyttet sig af for snævre statiske metoder. Som det er blevet påpeget af Zacho (med hjælp fra Ravnskog) er der heller ikke noget belæg for en generel sammenhæng mellem kolesterol tal og hjertesundhed.

Konklusion; Spis de æg i har lyst til, der er ingen grund til at tro det har nogen skadelig virkning.

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er det med kolesterol og Æg altså blevet afvist som en myte, ifl flere undersøgelser. Der er intet problem i at spise 12+ Æg om dagen plus blommer, (der er ca 12g protein i et æg, 12 * 12 = 144g protein). Nok til en kropsvægt på ca 70-80kg, plus hvad der ellers spises i løbet af dagen, ifl de anbefalinger der lyder på 2g per kg kropsvægt. Det undre mig meget at forskellige danske Læger stadig advare imod Æg, til trods for nyere undersøgelser.

Der er en artikel på engelsk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7882850.stm

Den indgroet misforståelse mellem forbruget af æg til højt kolesteroltal og hjertesygdomme skal korrigeres.
Mængden af mættet fedt i vores kost udøver en virkning på kolesterol i blodet, der er flere gange større end de forholdsvis små mængder af kolesterol i kosten.

Hvis du får målt dit kolesterol til at være for højt, efter at være begyndt på at spise Æg, så er det sandsynligvis noget andet i kosten som gør det, eller en kombination af flere ting. Under alle omstændigheder, så husk også på at det er forholdet imellem det "gode" (HDL kolesterol), og det "dårlige" (LDL kolesterol) som måles, og altså ikke kun LDL kolesterolet, du vil derfor med stor sandsynlighed kunne forbedre resultatet af målingen ved at ændre lidt på kosten, eller ved at indtage kosttilskud som fiskeolie, eksempelvis.

Fandt lige en PDF fra en nyere undersøgelse http://www.eggfarmers.co.nz/uploads/Z3256_Eggs_and_Cholesterol_-_Dispelling_the_Myth_-_British_Nutrition_Foundation.pdf

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share