Urter, the osv.


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Er der nogen af jer som kender nogen goder sider hvor man kan læse om effekten ved forskellige urter, forskellige typer the osv. Efter at have læst et par videnskabelige undersøgelser omkring grøn the, og om Crawdaddy´s eksperimentering med bukkehornsfrø og ingefær, så kunne jeg godt tænke mig at læse noget mere om den slags.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Prøv eventuelt www.supplementwatch.com. Der er en indgående beskrivelse af grøn the og i øvrigt en række andre kosttilskud.

Jeg har i øvrigt skiftet kaffen fuldstændigt ud med grøn the. Jeg ved ikke om det hjælper, men det smager godt og så man kan drikke en spandfuld uden at få koffein-chock.

Link to comment
Share on other sites

jarvig> det har ikke det MINDSTE med mirakelkur at gøre. Jeg snakker ikke engang om præstionsfremmende effekt. Jeg snakker udelukkende om sundhedsfremmende egenskaber. Og der mener jeg at der ligger meget godt gemt i urter og forskellige typer the. Min interesse blev egentlig vækket af nedenstående undersøgelser, som klart viste at grøn the fremmer fedtoxidationen i mennesker. Og forklaringen kunne ikke udelukkende findes i koffein indholdet.

Background: Current interest in the role of functional foods in weight control has focused on plant ingredients capable of interfering with the sympathoadrenal system.

Objective: We investigated whether a green tea extract, by virtue of its high content of caffeine and catechin polyphenols, could increase 24-h energy expenditure (EE) and fat oxidation in humans.

Design: Twenty-four–hour EE, the respiratory quotient (RQ), and the urinary excretion of nitrogen and catecholamines were measured in a respiratory chamber in 10 healthy men. On 3 separate occasions, subjects were randomly assigned among 3 treatments: green tea extract (50 mg caffeine and 90 mg epigallocatechin gallate), caffeine (50 mg), and placebo, which they ingested at breakfast, lunch, and dinner.

Results: Relative to placebo, treatment with the green tea extract resulted in a significant increase in 24-h EE (4%; P < 0.01) and a significant decrease in 24-h RQ (from 0.88 to 0.85; P < 0.001) without any change in urinary nitrogen. Twenty-four–hour urinary norepinephrine excretion was higher during treatment with the green tea extract than with the placebo (40%, P < 0.05). Treatment with caffeine in amounts equivalent to those found in the green tea extract had no effect on EE and RQ nor on urinary nitrogen or catecholamines.

Conclusions: Green tea has thermogenic properties and promotes fat oxidation beyond that explained by its caffeine content per se. The green tea extract may play a role in the control of body composition via sympathetic activation of thermogenesis, fat oxidation, or both.

Iøvrigt synes jeg det er plat at komme med sådan en kommentar omkring mirakelkure (også selvom det umiddelbart var i sjov), da jeg bestemt anser mig for værende super kritisk overfor tilfældige postulater omkring dette og hint. Jeg spurgte om folk kendte nogen seriøse sider, som beskriver de DOKUMENTEREDE virkninger af forskellige urter og the-typer. Ikke andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Såsåså rolig nu TJ. :) Som du selv skriver, var det jo bare i sjov. Syntes det var sjovt at der var en tråd om urter, grøn the (man er altid lidt skeptisk mht. hvad folk nú tror hjælper på ditten og datten). Og så så jeg det var dig der havde startet tråden - det kunne jeg ikke forbigå i tavshed :D :lol: - også selvom indholdet af tråden var helt okay. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig> jo, jo....men urter og the lugter jo ikke af mirakelkur og mumbo jumbo, med mindre man påfører de forskellige ting nogen egenskaber de ikke har. Og jeg har nu den holdning at der er masser af gavnlige stoffer gemt i naturen. De skal bare opdages. F.eks har de jo lige opdaget et nyt vitamin, som tilhører B-vitamin familien. Og netop dette vitamin findes i meget store doser i grøn the, hvis jeg husker korrekt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lyder meget godt med grøn the ud fra den artikel, men synes dette lyder lidt underligt:

Twenty-four–hour urinary norepinephrine excretion was higher during treatment with the green tea extract than with the placebo (40%, P < 0.05).

For mig lyder det ikke som en positiv sideeffekt, står der mere om det i hele artiklen?

Link to comment
Share on other sites

Her er et par andre referencer, det kunne være interessant at undersøge nærmere (har ikke selv gjort det)

1. Anderson JW, Diwadkar VA, Bridges SR. Selective effects of different antioxidants on oxidation of lipoproteins from rats. Proc Soc Exp Biol Med. 1998 Sep;218(4):376-81.

2. Benzie IF, Szeto YT, Strain JJ, Tomlinson B. Consumption of green tea causes rapid increase in plasma antioxidant power in humans. Nutr Cancer. 1999;34(1):83-7.

3. Dulloo AG, Duret C, Rohrer D, Girardier L, Mensi N, Fathi M, Chantre P, Vandermander J. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. Am J Clin Nutr. 1999 Dec;70(6):1040-5.

4. Dulloo AG, Seydoux J, Girardier L, Chantre P, Vandermander J. Green tea and thermogenesis: interactions between catechin-polyphenols, caffeine and sympathetic activity. Int J Obes Relat Metab Disord. 2000 Feb;24(2):252-8.

5. Graham HN. Green tea composition, consumption, and polyphenol chemistry. Prev Med. 1992 May;21(3):334-50.

6. Gupta S, Ahmad N, Mohan RR, Husain MM, Mukhtar H. Prostate cancer chemoprevention by green tea: in vitro and in vivo inhibition of testosterone-mediated induction of ornithine decarboxylase. Cancer Res. 1999 May 1;59(9):2115-20.

7. Hasegawa R, Chujo T, Sai-Kato K, Umemura T, Tanimura A, Kurokawa Y. Preventive effects of green tea against liver oxidative DNA damage and hepatotoxicity in rats treated with 2-nitropropane. Food Chem Toxicol. 1995 Nov;33(11):961-70.

8. Hirose M, Hoshiya T, Akagi K, Futakuchi M, Ito N. Inhibition of mammary gland carcinogenesis by green tea catechins and other naturally occurring antioxidants in female Sprague-Dawley rats pretreated with 7,12-dimethylbenz[alpha]anthracene. Cancer Lett. 1994 Aug 15;83(1-2):149-56.

9. Kao YH, Hiipakka RA, Liao S. Modulation of endocrine systems and food intake by green tea epigallocatechin gallate. Endocrinology. 2000 Mar;141(3):980-7.

10. Lin JK, Liang YC, Lin-Shiau SY. Cancer chemoprevention by tea polyphenols through mitotic signal transduction blockade. Biochem Pharmacol. 1999 Sep 15;58(6):911-5.

11. Muramatsu K, Fukuyo M, Hara Y. Effect of green tea catechins on plasma cholesterol level in cholesterol-fed rats. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1986 Dec;32(6):613-22.

12. Sato D. Inhibition of urinary bladder tumors induced by N-butyl-N-(4-hydroxybutyl)-nitrosamine in rats by green tea. Int J Urol. 1999 Feb;6(2):93-9.

13. Satoh K, Sakagami H. Ascorbyl radical scavenging activity of polyphenols. Anticancer Res. 1996 Sep-Oct;16(5A):2885-90.

14. Sayama K, Lin S, Zheng G, Oguni I. Effects of green tea on growth, food utilization and lipid metabolism in mice. In Vivo. 2000 Jul-Aug;14(4):481-4.

15. Schubert SY, Lansky EP, Neeman I. Antioxidant and eicosanoid enzyme inhibition properties of pomegranate seed oil and fermented juice flavonoids. J Ethnopharmacol. 1999 Jul;66(1):11-7.

16. Tanaka H, Hirose M, Kawabe M, Sano M, Takesada Y, Hagiwara A, Shirai T. Post-initiation inhibitory effects of green tea catechins on 7,12-dimethylbenz[a]anthracene-induced mammary gland carcinogenesis in female Sprague-Dawley rats. Cancer Lett. 1997 Jun 3;116(1):47-52.

17. Wang ZY, Huang MT, Ho CT, Chang R, Ma W, Ferraro T, Reuhl KR, Yang CS, Conney AH. Inhibitory effect of green tea on the growth of established skin papillomas in mice. Cancer Res. 1992 Dec 1;52(23):6657-65.

18. Weisburger JH, Rivenson A, Aliaga C, Reinhardt J, Kelloff GJ, Boone CW, Steele VE, Balentine DA, Pittman B, Zang E. Effect of tea extracts, polyphenols, and epigallocatechin gallate on azoxymethane-induced colon cancer. Proc Soc Exp Biol Med. 1998 Jan;217(1):104-8.

19. Xu Y, Ho CT, Amin SG, Han C, Chung FL. Inhibition of tobacco-specific nitrosamine-induced lung tumorigenesis in A/J mice by green tea and its major polyphenol as antioxidants. Cancer Res. 1992 Jul 15;52(14):3875-9.

20. Yang TT, Koo MW. Chinese green tea lowers cholesterol level through an increase in fecal lipid excretion. Life Sci. 2000;66(5):411-23.

21. Yang TT, Koo MW. Hypocholesterolemic effects of Chinese tea. Pharmacol Res. 1997 Jun;35(6):505-12.

22. Zhu M, Gong Y, Ge G. Effects of green tea on growth inhibition and immune regulation of Lewis lung cancer in mice. Chung Hua Yu Fang I Hsueh Tsa Chih. 1997 Nov;31(6):325-9.

Link to comment
Share on other sites

Her er et par andre referencer, det kunne være interessant at undersøge nærmere (har ikke selv gjort det)

Jeg drikker selv grøn te om eftermiddagen og kaffe om morgenen & formiddagen. Så det er også ret interessant for mig. :bigsmile:

Derfor, hvis der er nogen (TJ?) der undersøger referencerne ... så vil jeg da gerne have et referat ;)

Link to comment
Share on other sites

Her er lige lidt om grøn the:

Grøn te - Grøn the - Camelia sinensis

Højt indhold af bioflavonoider. Har antioxidantegenskaber. Benyttes for sin velsmag, stimulerende virkning, til at forebygge kræft, mod bakterier, virus, huller i tænderne, plak, højt indhold af LDL-kolesterol og til at regulere blodsukkeret.

Beskrivelse:

Grøn te er blade fra tebusken Camelia sinensis. De dampes og varmetørres, men fermenteres ikke ligesom sort te. Grøn te kan nydes ligesom almindelig te. Det fås i pulverform som opløses i varmt vand eller det kan sluges i kapselform.

Grøn te indeholder mange gavnlige stoffer: B-vitaminer, C-vitamin, mineraler - ofte betydningsfulde mængder af mangan, lithium, molybdæn og andre spor- og mikromineraler, koffein samt mange bioflavonoider. Mængden af disse indholdsstoffer varierer med dyrkningsforholdene, klimaet, tebuskenes alder og hvor på busken, bladene stammer fra.

Koffeinindholdet i en kop grøn te er typisk mellem 50 og 100 mg koffein.

Grøn te har en kraftig effekt som antioxidant. Den virker cellebeskyttende, især overfor mavesæk, tyndtarm, bugspytkirtel, tarmkanal og lunger. Den er med til at forebygge kræft, modvirker bakterieangreb og dermed madforgiftning og huller i tænderne, modvirker virusangreb, regulerer blodsukkeret og er derfor appetitdæmpende, sænker niveauet af LDL-kolesterol i blodet.

:4flex:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share