sit-ups


kulu
 Share

Recommended Posts

Her på mol er der en guide til mavetræning

http://www.motion-online.dk/oev_biblio/mav.../mave_guide.htm

min spørgsmål er hvorfor er det så vigtigt ud fra et skademæssig synsvinkel at holde hoften bøjet/lænden i gulvet..

Hvorfor kan man få rygskader af at køre f.eks. sit-ups med lig hofte, altså en sit-up hvor man har skudt hoften frem ?

Jeg er klar over at man aktiverer hoftebøjerne forholdsvis mere nå man træner med fremskudt hofte, men det kan vel kun være positivt hvis man ønsker nogle stærkere hoftebøjer..eller hvad..??

Jeg kan ikke rigtig se hvordan det kan vare farligt og hvorfor alarmklokkerne burde ringe hvis man laver sit-ups med lige hofte..Jeg har lig læst et sted at langt de fleste rygskader 80-90 % sidder to steder på ryggen/lænden tror det var L2 og L4( kan ikke finde det nu). skaderne / overbelastningen sker ved man hænger i hoften - og altså ikke har fremskudt hofte.

Håber der er nogle der kan svare?

Link to comment
Share on other sites

De fleste lændeskader sidder mellem L4 og L5, eller L5 og S1.

Ved at lægge noget under lænden, undgår man at presse lænden bagud. Dette kan på sigt give discusproblemer (Svarer lidt til at løfte med krummet ryg).

Det var een teori. Den anden er: Hvis du lægger lænden fladt i gulvet, undgår du til en vis grad, at hoftebøjeren trækker lænden frem. Dette kan OGSÅ give lændeproblemer :)

Svaret må blive: Enten noget under lænden eller lænden fladt i gulvet. Da vi alle er konstrueret forskelligt, kan det variere hvad man synes er rart. Prøv dig frem.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med "fremskudt hofte" og "hænger i hoften".. ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret

Nej okay!!

Jeg kan godt se at hænge i hoften er et underligt udtryk, det jeg mente er "at falde sammen i lænden" det kunne f.eks. være en skoleelev der sidder tilbagelænet og slapper af med numsen på kanten af stolen. Herved opstår der et stort pres i lænden som efter hvad jeg har forstået er årsag til de fleste lændesmerter..

Jeg har været meget opmærksom på ikke at belaste min lænd på ovenstående måde og derfor har jeg i stedet for at lægge noget under lænden som du skriver fokuseret på at bruge hoftebøjerne, hvilket jeg ikke var opmærksom på man også skulle passe på, da man nærmest kommer til at oversveje i ryggen..

Ved at lægge noget under lænden, undgår man at presse lænden bagud. Dette kan på sigt give discusproblemer (Svarer lidt til at løfte med krummet ryg).

Så var det at jeg tænkte at sit-ups med brug af hoftebøjere - altså hvis du f.eks. fikserer fødderne under en ribbe og med helt strakt ryg rejser dig op til siddende position, så kan du jo umuligt belaste lænden på samme måde som man gør når man flyder i sofaen.

Men det er klart at jeg i min iver efter at passe på at lænden ikke bliver presset bagud har jeg søgt at presse den alt for langt frem ved at holde ryggen strakt og bruge hoftebøjere..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share