Rolf Sørensen


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Sad lige og læste en artikel i Søndags avisen. Der var lidt stats på Rolf Sørensen fra den periode hvor han var i topform. Jeg er mildest talt forbavset over de pulsstats der bliver opgivet. Det er ikke fordi hans makspuls på 175-180 slag i minuttet er noget specielt. Heller ikke hans hvilepuls på nogen og 30 slag i minuttet. Men det som jeg synes var ekstremt vildt, var at han f.eks kunne opretholde hans makspuls i 20 minutter, hvorefter han f.eks på en nedkørsel kunne slappe af i sadlen, og derved få hans puls til at falde fra 180 slag i minuttet til 60 slag i minuttet på 25 sekunder. 25 fucking sekunder. Det er jo vanvittigt at man kan være i så god form at pulsen kan falde med 120 slag på 25 sekunder, efter at man lige har arbejdet med maksbelastning i 20 minutter. Derudover skrev han at han kunne køre på flad vej med 40 km/t og stadigvæk kun have en puls på 100 slag i minuttet. Det er jo totalt crazy :blink:

Link to comment
Share on other sites

Derudover skrev han at han kunne køre på flad vej med 40 km/t og stadigvæk kun have en puls på 100 slag i minuttet. Det er jo totalt crazy :blink:

Det må have været når han kørte i felt og der var skærmet af for vinden. Ellers skulle han godt nok holde en god fart for at have en udbytterig træning B)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

"Læste fornyligt en anden artikel om touren, hvor en ekspert udtalte at rytterne kunne forbrænde lige så meget energi på 1½ time som en alm person gør på en hel dag."

Det lyder ikke helt forkert - hvis vi siger at en rytter kan holde en belastning på 400 watt i gennemsnit over det tidsrum:

(Her skal det lige indskydes at de "tungere" ryttere som samtidig kan side med i bjergene som Ullrich og Armstrong vil kunne yde noget mere end de 400 watt over 1½ time)

1 watt = 1 joule/sek.

400 watt gennemsnitlig belastning = 1440 kj/time

De 1440 kj er dog hvad der tilføres pedalerne - med en god effektivitet på 23% vil kroppen forbrænde 6260 kj/time eller 9391 kJ på 1½ time - hvilket er det samme som 2245 kalorier!

Thomas: Som ziggymund skriver er 40 km/t og en puls på 100 slag i minuttet ikke noget større problem i et felt - det har selv JEG gjort ;) :lol:

Men de andre tal er bare endnu et bevis på Rolf Sørensens klasse - men hans resultater taler jo for sig selv!

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Jamen hvis en rytter som Ulrich virkelig kan forbrænde så meget på så kort tid, så virker det jo helt absurd at han altid kæmper med vægten? Han kører vel flere hundrede kilometer om dagen, så han skal da spise enorme mængder mad for ikke at komme i negativ energibalance?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kender Fænomenet lidt, jeg cykeltræner 300- 400 km om ugen, og så lidt MTB i weekenden, derud over løber 4x10km om ugen, jeg har en iltoptagelse på ca. 65 ml/kg i min.

Ind i mellem kan jeg blive ramt af åndenød uden egenlig at have anstrængt mig, er der andre der kender det.

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvis en rytter som Ulrich virkelig kan forbrænde så meget på så kort tid, så virker det jo helt absurd at han altid kæmper med vægten? Han kører vel flere hundrede kilometer om dagen, så han skal da spise enorme mængder mad for ikke at komme i negativ energibalance?

Sådan som jeg har forstået det er problemet med "Der Jan" at han i vinter pausen tager for meget på.. Uden at han træner optimalt. Holder måske for længe vinter pause og tænker ikke over hvad han spiser.. Derudover er det ekstremt svært for en topatlet at smide de sidste nødvendige kg i forhold til en "almindelig" person.. Det kræver ekstrem disciplin hvilket Ulle åbenbart ikke har..

Henrik Juul Hansen har skrevet en udmærket bog der hedder "Smertens mestre", heri interviewer han Cecchini om hvordan Riis og ham forberedte sig til hans tour i 1996... Her beskriver Cecchini hvordan Riis blev nødt til at smide kg, mener han skulle ned på 5-6 i fedt%, hvilket de beskrev som særdeles svært da han i forvejen vejede så lidt og var i top form..

Har også læst denne artikel med Rolf, hvilket er imponerende med det han fortæller om hans puls... Studsede også over det med cykelryttere og gåture..

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvis en rytter som Ulrich virkelig kan forbrænde så meget på så kort tid, så virker det jo helt absurd at han altid kæmper med vægten? Han kører vel flere hundrede kilometer om dagen, så han skal da spise enorme mængder mad for ikke at komme i negativ energibalance?

Sådan som jeg har forstået det er problemet med "Der Jan" at han i vinter pausen tager for meget på.. Uden at han træner optimalt. Holder måske for længe vinter pause og tænker ikke over hvad han spiser.. Derudover er det ekstremt svært for en topatlet at smide de sidste nødvendige kg i forhold til en "almindelig" person.. Det kræver ekstrem disciplin hvilket Ulle åbenbart ikke har..

Godefroot har udtalt følgende om Ullrichs diciplin eller mangel på samme; "Andre store mestre lever for at køre cykelløb, Jan kører cykelløb for at kunne leve fedt","Han er ikke til at overtale til at træne i januar, og han bliver væk fra træning i vindtunnel". Det er dog beundringsværdigt, at en mand med denne mangel på seriøsitet har kunnet opnå en sejr og 5 2.pladser i Tour de France, OL-guld på landevej og OL-sølv på ITT, en sejr i WC-løbet HEW classic, 2xVM guld på ITT, en sejr i schweitz Rundt, samt en sejr i Vueltaen. Tænk hvor dominerende han kunne have været med Armstrongs ambitionsniveau?

Link to comment
Share on other sites

Godefroot har udtalt følgende om Ullrichs diciplin eller mangel på samme; "Andre store mestre lever for at køre cykelløb, Jan kører cykelløb for at kunne leve fedt","Han er ikke til at overtale til at træne i januar, og han bliver væk fra træning i vindtunnel". Det er dog beundringsværdigt, at en mand med denne mangel på seriøsitet har kunnet opnå en sejr og 5 2.pladser i Tour de France, OL-guld på landevej og OL-sølv på ITT, en sejr i WC-løbet HEW classic, 2xVM guld på ITT, en sejr i schweitz Rundt, samt en sejr i Vueltaen. Tænk hvor dominerende han kunne have været med Armstrongs ambitionsniveau?

Præcis, hvorfor jeg også syntes det er synd at han tager så lempeligt på det.. Han er det største talent specielt fysisk.. Men han må jo lære det på et tidspunkt. Han vinder ikke så længe han ikke forbereder sig bedre end de andre.

Link to comment
Share on other sites

Tjah - det er nu svært/temmelig hypotetisk at sige om Ulrich ville have kunnet slå Armstrong. Armstrongs fysiske formåen er jo også helt ude på overdrevet - og parret med hans mentale styrke ville jeg ikke garantere det. Men det kunne unægtelig have været en spændende duel i modsætning til i år hvor LA næsten var for overlegen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share