Interesserer du dig overhovedet for Touren?


LidtJoker
 Share

Ser du TdF?  

78 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Følger lidt med. Touren starter først når de rammer bjergene. Alt det her meningsløse fladvejstrampen uden de store ryttere i spil er gabende kedsommeligt. NÅR det rammer bjergene er det noget helt andet, SÅ er det spændende! Det er noget af det bedste baggrunds-TV man kan tænke sig.

Link to comment
Share on other sites

Der var engang, hvor jeg sad klistret til skærmen fra dag 1.

Hvor jeg fascineret fulgte Chiapucci (undskyld stavemåden, som vist er forkert), når han kørte soloudbrud over fire timer i bjergene.

Hvor jeg var ved at lette fra stolen, når Ørnen fra Herning lod sig falde lidt tilbage, tog et kik på Ulrich og så gav flokken baghjul.

Hvor jeg var tryllebundet af Indurains fabelagtige enkeltstarter.

Hvor jeg klappede begejstret, da Greg Lemond og Bernard Hinault kørte samtidig over målstregen hånd i hånd.

o.s.v.

Men så kom dopingspøgelset...

Idag har jeg mistet 90% af interessen for cykelsporten. Idag ved vi, at alle de store var hårdt pumpede med doping. Og stadig er det. Bare spørg Millar, som er den seneste, der røg i nettet.

For mig ødelægger det fuldstændig oplevelsen, når man i baghovedet har spørgsmålet, om etapevinderen nu bliver snuppet i den næste dopingkontrol. Eller om det franske politi lige pludselig dukker op midt på etapen med en uanmeldt dopingkontrol. Den sportslige fascination er druknet i dopingspøgelset. Ligesom det er ved at ske i andre sportsgrene.

Måske er det dobbeltmoral fra min side (nej, det ER dobbeltmoral), men jeg ville faktisk foretrække, hvis man droppede dopingkontrollen, og lod os fans få vores sport tilbage. Det er dybt naivt at tro, at man nogensinde kan udrydde doping. Så længe der er penge i det, vil det fortsat eksistere. Nu ødelægger man bare oplevelsen for mig uden at der overordnet set kommer noget fornuftigt ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Følger lidt med. Touren starter først når de rammer bjergene. Alt det her meningsløse fladvejstrampen uden de store ryttere i spil er gabende kedsommeligt. NÅR det rammer bjergene er det noget helt andet, SÅ er det spændende! Det er noget af det bedste baggrunds-TV man kan tænke sig.

Enig :) Men faktisk har jeg slet ikke set noget tour endnu i år.

Men som Bruno mener jeg at dopingsnakken har taget en del af interessen (specielt når ens helt dør af en overdosis :( ), så det er ikke det samme som før i tiden, hvor jeg også så alle etaperne.

Link to comment
Share on other sites

Er der overhovedet nogen der ser det, eller tænker I kun på at løfte Jaaaaarnn og drikke mathilde - hvis det da stadig er moderne ;)

Jeg ser ikke touren.

For mig er sport at løfte jern, ikke at se på, men selv gøre det.

Det er ved en fejltagelse jeg kom her.

Det er første gang jeg kom ind under emnet sport med cykling, em i bold og OL,

og det var fordi det stod højt under dagens aktive emner.

Ser slet ikke TV om sommeren og næsten heller ikke om vinteren.

For mig er det ikke TV, men PC en der er husalter samtidig med at radioen underholder :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

men jeg ville faktisk foretrække, hvis man droppede dopingkontrollen, og lod os fans få vores sport tilbage. Det er dybt naivt at tro, at man nogensinde kan udrydde doping. Så længe der er penge i det, vil det fortsat eksistere. Nu ødelægger man bare oplevelsen for mig uden at der overordnet set kommer noget fornuftigt ud af det.

nu skal vi selvfølgelig ikke trådkapre, men vil lige indskyde en lille bemærkning til Bruno.

Kan godt forstå dig langt hen af vejen. Og faktisk har jeg det meget ligesom dig. TDF var bedre i gamle dage, hvor man så Fignon, LeMond, Bugno osv med den naives blik. Man troede - nej, man vidste, fuldt og fast, at disse cykelryttere var sportsmænd langt ud over det sædvanlige. De var idrætsfolk, som alle andre så op til i forhold til forberedelse, form og beslutsomhed.

Nu ved vi bedre, og dermed er meget af magien gået væk. Men løsningen er ikke bare at give op og give los. Vi har et samfund, hvor vi har vedtaget at have et kollektiv ansvar for hinanden. Vi skal hjælpe de svage, de ældre, de underbemidlede, de syge, narkomanerne og også de cykelryttere, der er kommet ud i et forudsigeligt misbrug pga konkurrencen fra "de andre" Vi har en samfundsmæssig forpligtigelse til ikke at give op.

:)

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

ser ikke direkte touren , men er hyggeligt at ha' i baggrunden , har vokset op med touren fra da jeg var barn af, så det er helt rart når man hører det velkendte tour tema igen :)

Syntes for alvor touren bliver seværdig i bjergene, det er sgu god underholdning når kæmperne folder sig ud :)

Link to comment
Share on other sites

For mig ødelægger det fuldstændig oplevelsen, når man i baghovedet har spørgsmålet, om etapevinderen nu bliver snuppet i den næste dopingkontrol.

Jeps; en trist ting - det værste var, da Pantani blev udelukket dagen før afslutningen på Giro d'italia (mit yndlingsløb ).

Selvfølgelig ser jeg TdF, men mest lige sprintafslutningeerne (idag var god, selvom Pilen blev 2'er). Jeg afsætter ikke længere dage til at følge bjergetaper som før i tiden, og under alle omstændigheder har TdF altid blot været sommertidsfordriv på lige fod med grill, snorkling og dén slags. Om sommeren er det nogle gange fantastisk at gøre ting, som man absolut ikke ville spilde tiden med resten af året - fx at sidde for nedrullede gardiner og følge cykelryttere (dopede eller ej) kæmpe sig op ad legendariske bjerge som Tourmalet, Madeleine, Alpe d'huez eller Ventoux... De tider er borte (men ok, nu har jeg også fået et par børn, hvilket også gør dén slags lidt sværere B) )

Link to comment
Share on other sites

Yes! På Eurosport selvfølgelig. Leif Mortensen og Thomas Bay er efterhånden blevet rigtig gode også rent kommentatorteknisk. Deres analyser og indsigt har altid holdt 100%. Og så råber de ikke - modsat TV2' udstationerede havenisser - "MASSESTYRT" ned i mikrofonerne, når 2 mand vælter :lol: :lol: :lol:

Ziggymund

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg elskede at hade dem, så mangler makkerparret Mader og Leth. Deres klassiske efter 10 minutters stilhed "der er en kirke" og "han er sat som et træ i Hartzen" og de andre, mere eller mindre frivillige, guldkorn og skæverter mangler. Så i stedet for at have TDF kørende som beggrundsstøj og så følge med når der sker noget, bliver det til DRs P4.

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg elskede at hade dem, så mangler makkerparret Mader og Leth. Deres klassiske efter 10 minutters stilhed "der er en kirke" og "han er sat som et træ i Hartzen" og de andre, mere eller mindre frivillige, guldkorn og skæverter mangler.

:lol: En ting man ofte glemmer er Mader tørre kommentarer, når Leth får svunget sig ud i etellerandet poetisk ævl:

Leth: ”Og køerne her producerer mælk………som bruges i produktionen af denne egns meget eftertragtede oste”

Mader: ”Ja det må vel være årets nyhed at køerne producerer mælk”

Link to comment
Share on other sites

TDF er for mig årets sportsmæssige højde punkt.

Jeg elsker selv at sidde i sadlen og trampe afsted på en god dansk landevej - der - hvis man er heldig - har et par bakker ;) - og har altid gerne ville være med i tour'en. Den spænding der må være i feltet - i et udbrud - i en spurt - de må have det fantastisk!

Men man gider ligesom ikke kære 200 km. mutters alene her i dansk sommer, hvor man næsten er dømt til at komme hjem regnvåd...

Madder har vi med vemod sagt farvel til - men det trængte slemt til fornyelse - ikke al forandring fryder, men denne gjorde! Jeg holder utroligt meget af Leth, og hans indsigt og analyser af rytterne er geniale - og så er det jo bare et plus at han kender de områder de kommer igennem - både faktuelt og historisk. Han må lave en mægtig gang research hver gang. Hvis nogen er i tvivl om den mands kvalifikationer - bør de se hans klassiker "En forårs dag i helvede" - der internationalt er hyldet som den bedste cykel film ever...

Men jeg vil give ret i - at det er komisk når Madders afløser gang på gang råber "massestyrt -grimt styrt - mange ryttere er nede!" og de så viser to-tre stykker som er kørt i grøften...

Tour de france er langt, sejt og umanerligt spædende.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er Leth et spøjst valg som kommentator - han er godtnok gammel sprinter, men har aldrig begået sig hverken nationalt eller internationalt. Han er kun blevet kommentator for sit inderlige drive overfor alt hvad der kan kaldes cykelsport - og især Touren. I stedet for en journalist kunne man matche ham med en ex-rytter, der kan kommentere relevant i sig selv (det kan være svært, måske Veggerby?).

Og hvorfor skal danskere ALTID have 2 mand på? Det er da de færreste andre lande, der har det... Eller er det OS, der er på forkant med udviklingen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Easy On på vej..

Hej!

Jeg kan oplyse, at vi sender indslag med Team Easy On i DR1-programmet Aftentour.

Cykelholdet drager dog først til Frankrig i næste uge - en af dem skulle først lige have overstået et job på Roskilde Festivalen. 

Mvh Jens, DR Sporten

NB - se i øvrigt Riis som Primdahl:

http://www.dr.dk/sporten/tourdefrance/arti...rticleID=182312

Touren starter først rigtigt tirsdag

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share