Løb eller vægte?


Mig_Jakob
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg er 19 år og løber som regel nogle gange om ugen. Sommetider ca. 4,5 km, sommetider ca. 8 km.

Selvom jeg ikke ligefrem er overvægtig, er jeg da "polstret" på omkring maven og mine brystmuskler.

Jeg er ikke i første omgang specielt interesseret i kæmpe body builder muskler, men jeg vil gerne af med fedtet specielt omkring brystmusklerne. Så kommer det:

Ville det være bedre at styrketræne fedtet væk, eller skal jeg bare forsætte med at løbe? Eventuelt begge dele? :raisebrow:

Hilsen Jakob

Link to comment
Share on other sites

Løb er uden sammenligning den mest effektive kalorieforbrænder. Hvis du vil af med fedtet er det derfor her du skal fokusere.

Men, der er jo ikke meget muskelopbyggende over løb, så hvis du vil have muller skal du supplere med styrketræning.

Mit forslag vil være at fokusere udelukkende på løb indtil du er sluppet af med "det overskydende". Derefter kan du supplere med styrketræning. Dine muskler vil træde tyderligere frem når du er slank.

Link to comment
Share on other sites

Løb eller andet cardio træning er vejen frem. Men undervurder ikke effekten af en lille kostomlægning. Mange kan sagtens skære 700 kcal ud af deres kost, hvor der trods alt skal motioneres en del, for at forbrænde det samme. Det optimale er nok en kombination. Og du kan jo supplere med lidt armstrækkere eller lignende.

Hvis du så opdager, at dine brystmuskler er uanselige, når du er blevet ripped, SÅ må du i gang med de tunge vægte :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne kombinere det. Løb f.eks. de 4-8km som opvarmning til styrketræning.

Bruger selv lidt over en time på opvarmningen, det har dog den bagside at jeg har lidt svært ved at holde en høj intensitet igennem styrketræningen.

<{POST_SNAPBACK}>

4-8 km er efter min mening et alt for langt løbepensum inden man begynder sin vægttræning. Jeg startede selv med alt løbetræne og gik så også igang med vægttræning, løb 4-6 gange, vægttræning 3 gange om ugen med udmærkedet resultat.

Jeg fandt imidlertid ud af at vægttræning efter løb var umuligt. Så defor start med vægttræning og løb derefter, og helst ikke over 5 km, ikke 10-12 km som jeg kunne finde på dengang. Løb gerne så hurtigt som muligt.Sørg for rigeligt med mad både før og især efter træning.

Vil du gerne løbe langt , så dediker en eller to dage om ugen kun til det. På den måde vil du alligevel få løbe nogle km om ugen.

Når man kombiner på den måde vil virkningen af vægttrænigen dog forringes. Som fedtforbrænding er det dog aldeles effektivt.

MVH

squatmikkel

Link to comment
Share on other sites

4-8 km er efter min mening et alt for langt løbepensum inden man begynder sin vægttræning. Jeg startede selv med alt løbetræne og gik så også igang med vægttræning, løb 4-6 gange, vægttræning 3 gange om ugen med udmærkedet resultat.

Jeg fandt imidlertid ud af at vægttræning efter løb var umuligt. Så defor start med vægttræning og løb derefter, og helst ikke over 5 km, ikke 10-12 km som jeg kunne finde på dengang. Løb gerne så hurtigt som muligt.Sørg for rigeligt med mad både før og især efter træning.

Vil du gerne løbe langt , så dediker en eller to dage om ugen kun til det. På den måde vil du alligevel få løbe nogle km om ugen.

Når man kombiner på den måde vil virkningen af vægttrænigen dog forringes. Som fedtforbrænding er det dog aldeles effektivt.

MVH

squatmikkel

Som opskrift på god styrketræning lyder det ganske fornuftigt. Men, Jakob spurgte efter hvordan han primært kunne forbrænde fedt (=kalorier) og her er cardio afgjort at foretrække over styrketræning. Effektiviteten ved styrketræning må altså være sekundær ifht. cardio.

Link to comment
Share on other sites

Hey Jake! :bigsmile:

Vil du tabe dig er cardio vejen frem (løb f.eks.)

Mæææn... Muskler forbrænder fedt, og derfor ville det være hensigtsmæssigt for dit vægttab (og strandform) at supplere med lidt styrketræning så du får øget din basale forbrænding. Træn evt. løb den ene dag og styrke den anden.

Priotér dog altid cardio hvis dit mål udelukkende er at tabe dig og brug styrketræning som værdifuldt supplement.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender flere eksempler på folk, der løber eller har løbet

uden at tabe sig.

For at tabe sig skal man spise mindre end man forbrænder,

og forbrænder man ikke rigtig meget med vægttræning ?

Og kan det så ikke være lige så godt som løb eller spinning ?

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender flere eksempler på folk, der løber eller har løbet

uden at tabe sig.

For at tabe sig skal man spise mindre end man forbrænder,

og forbrænder man ikke rigtig meget med vægttræning ?

Og kan det så ikke være lige så godt som løb eller spinning ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig, og jeg har løbet i over 20 år både i klubregi og til diverse løb!!

Vægttræning kan slet ikke stå mål med cardiotræning når det handler om at brænde subkutant fedt, men større muskelmasse betyder større basalforbrænding, så derfor er vægttræning et værdifuldt supplement til cardio i forbindelse med vægttab.

Jo, løb og spinning er begge cardio-træning så begge metoder kan med fordel bruges for at øge fedtforbrændingen.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

[Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig,

<{POST_SNAPBACK}>

Forudsat selvfølgelig at de spiser mindre end de forbrænder...

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

det ligger ligesom implicit..

Link to comment
Share on other sites

[Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig,

<{POST_SNAPBACK}>

Forudsat selvfølgelig at de spiser mindre end de forbrænder...

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

det ligger ligesom implicit..

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke nødvendigvis. Som en anden også fik nævnt: Det er meget nemmere at indtage energi end at forbrænde energi.

Desuden medfører høj fysisk aktivitet også øget appetit hos nogle ==> Hvis man ikke er opmærksom på hvad man indtager, så er det ikke sikkert at man vil opnå vægttab.

Edited by ReemDJ
Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke undervurdere vægtræning i et vægttabsforløb - ved rimelig intensiv vægttræning forbrænder man omkring 0,65-0,70 Kj/min/kg - det betyder for en person på 70 kg omkring 2800Kj eller 670 Kcal per time, desunde skulle efterforbrændingen ved vægttræning var større. Som runnershigh rigtigt påpeger, så betyder mere muskel masse også et større hvileforbrænding. Dertil kommer at man vil risikere at miste muskelmasse under energiunderskud hvis man ikke styrketræner.

Personligt taber jeg mig kun i perioder hvor jeg styrketræner...

Link to comment
Share on other sites

[Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig,

<{POST_SNAPBACK}>

Forudsat selvfølgelig at de spiser mindre end de forbrænder...

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

det ligger ligesom implicit..

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke nødvendigvis.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er absolut implicit ved vægtab af subkutant fedt at forbrændingen overstiger indtaget, således også i mit eksempel, så jo: det er nødvendigvis implicit i præmiserne for overhovedet at snakke om vægttab.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke undervurdere vægtræning i et vægttabsforløb - ved rimelig intensiv vægttræning forbrænder man omkring 0,65-0,70 Kj/min/kg - det betyder for en person på 70 kg omkring 2800Kj eller 670 Kcal per time, desunde skulle efterforbrændingen ved vægttræning var større. Som runnershigh rigtigt påpeger, så betyder mere muskel masse også et større hvileforbrænding. Dertil kommer at man vil risikere at miste muskelmasse under energiunderskud hvis man ikke styrketræner.

Personligt taber jeg mig kun i perioder hvor jeg styrketræner...

<{POST_SNAPBACK}>

Godt Arne,

du kan sige det jeg tænker og sætte ord på min opfattelse :4thumbup:

Det er absolut implicit ved vægtab af subkutant fedt at forbrændingen overstiger indtaget, således også i mit eksempel, så jo: det er nødvendigvis implicit i præmiserne for overhovedet at snakke om vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke fatte meningen, når jeg ikke ved hvad implicit og subkutant betyder :w00t:

Tænkte på at spørge efter det tidligere indlæg i eftermiddags,

og når ordene nu går igen, må jeg altså spørge :laugh:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte meningen, når jeg ikke ved hvad implicit og subkutant betyder  :w00t:

Tænkte på at spørge efter det tidligere indlæg i eftermiddags,

og når ordene nu går igen, må jeg altså spørge  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

subkutant= beliggende under huden

subkutant fedt= underhudsfedt (det som de fleste gerne vil af med)

implicit= underforstået.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

[Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig,

<{POST_SNAPBACK}>

Forudsat selvfølgelig at de spiser mindre end de forbrænder...

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

det ligger ligesom implicit..

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke nødvendigvis.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er absolut implicit ved vægtab af subkutant fedt at forbrændingen overstiger indtaget

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er jo common sense....men det var ikke det jeg kommenterede!

Prøver igen: Når vi snakker vægttab/fedttab så er det absolut vigtigt også at påpege, ligesom Sindbad gør, at man taber sig ved at indtage mindre end man forbrænder....Og ikke kun ved at være meget fysisk aktiv - Høj fysisk aktivitet gør det ikke alene - energiindtaget spiller en mindst lige så stor rolle.

Fik ikke udtrykt mig klart i det første indlæg - sorry about that :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut implicit ved vægtab af subkutant fedt at forbrændingen overstiger indtaget

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er jo common sense....men det var ikke det jeg kommenterede!

Prøver igen: Når vi snakker vægttab/fedttab så er det absolut vigtigt også at påpege, ligesom Sindbad gør, at man taber sig ved at indtage mindre end man forbrænder....Og ikke kun ved at være meget fysisk aktiv - Høj fysisk aktivitet gør det ikke alene - energiindtaget spiller en mindst lige så stor rolle.

Fik ikke udtrykt mig klart i det første indlæg - sorry about that :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mig der undskylder; jeg fik åbenbart heller ikke udtrykt mig helt klart :smile:

Min pointe var/er følgende:

1. Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig, og jeg har løbet i over 20 år både i klubregi og til diverse løb!

2. I dette udsagn er det naturligvis implicit at forbrænding er større end indtag.

3. Fordi det er implicit i udsagnet er fandt jeg det ikke nødvendigt at udtrykke det explicit.

Men du har selvfølgelig ret i at det altid er godt at få gentaget en god pointe (her: forbrændings/indtags-balancen) som vi har gjort i denne tråd :smile:

Link to comment
Share on other sites

ved løb forbrænder du naturligvis mere end ved styrketræning... derimod er ens styrketræningsforløb oftest længere end løbetræning, og derved går det tit lige op...

En ting man generelt siger er at så længe du er i underskud af kalorier taber du dig og så længe du er i overskud tager du på... Derfor er det næsten umuligt at øge i muskelmasse og så samtidig tabe fedt...

Det vigtige er så at prøve at bibeholde så meget af din muskelmasse som muligt og så kun komme af med det overflødige fedt.. Dette gør du naturligvis bedst hvis du styrketræner samtidig med du er i kcal-underskud.... men det er selvfølgelig også anbefaligt at du kombinere det med cardio--- dog skal du være opmærksom på at du ved et alt for højt kalorieunderskud har større tendens til også at tabe muskel.. derfor bør du ikke have et højere underskud end 500 kcal dagligt......

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender flere eksempler på folk, der løber eller har løbet

uden at tabe sig.

For at tabe sig skal man spise mindre end man forbrænder,

og forbrænder man ikke rigtig meget med vægttræning ?

Og kan det så ikke være lige så godt som løb eller spinning ?

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Har prøvet at måle hvor meget man forbrænder ved ca. 1 times vægttræning. For mit vedkommende, svarer det til ca. 1/2 times spinning, så decideret cardio træning er nok at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

En ting man generelt siger er at så længe du er i underskud af kalorier taber du dig og så længe du er i overskud tager du på... Derfor er det næsten umuligt at øge i muskelmasse og så samtidig tabe fedt...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er så ikke min erfaring :wink:

Desuden er det alt for simplistisk at stille det op sådan. Kalorie- og fedtforbrædning står ikke i forholdet 1:1 som mange fejlagtigt tror.

F.eks. forbrænder højintensitets cardio-træning (ca 95% af max puls) 9 gange så meget subkutant fedt per forbrændt kalorie som mere moderat cardio træning (60-80% af max puls).

Men overordnet er der selvfølgelig en pointe i det du siger, selvom det er mere nuanceret end som så.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

fedtforbrædning står ikke i forholdet 1:1 som mange fejlagtigt tror.

F.eks. forbrænder højintensitets cardio-træning (ca 95% af max puls) 9 gange så meget subkutant fedt per forbrændt kalorie som mere moderat cardio træning (60-80% af max puls).

Men overordnet er der selvfølgelig en pointe i det du siger, selvom det er mere nuanceret end som så.

<{POST_SNAPBACK}>

9 gange så meget subkutant fedt per forbrændt kalorie :laugh:

Her er måske forklaringen på, at det var ret let for mig at tabe noget,

men ser ud til at være umuligt at tabe det sidste fedt på maven,

det der skjuler six-pscken :cry:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

9 gange så meget subkutant fedt per forbrændt kalorie  :laugh:

Her er måske forklaringen på, at det var ret let for mig at tabe noget,

men ser ud til at være umuligt at tabe det sidste fedt på maven,

det der skjuler six-pscken  :cry:

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du virkelig gerne vil af med det sidste bildæk, så gå i gang med højintensitetstræning (intervalløb for fuld skrue f.eks.) og du vil se resultater. Ikke bare vil du forbrænde meget mere mens du træner men din efterforbrænding vil blive markant sat i vejret :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share