Squat og lændeprobs.?


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har problemer med min lænd når jeg squatter. Det er ikke sådan den gør ondt eller noget, men den syrer fuldstændig til, og det er faktisk hårdere i lænden end i benene når jeg kører squat!

Faktisk føler jeg det er lænden der sætter begrænsningen for, hvor meget vægt jeg kan køre med! :mad:

Jeg har prøvet med forskelige fodstillinger, og forskellig bredde mellem fødderne, men jeg synes ikke rigtig der er noget der hjælper! :raisebrow:

Er der nogen der kender til problemet, og som evt. har et bud på, hvad jeg kan gøre for at rette op på problemet?

Anders :dry:

Link to comment
Share on other sites

Få en dygtig spotter til at hjælpe dig!

Dit problem er højst sandsynligt, at du har for stort lændesvaj. På den måde bruger du ikke muskelkæderne ordentligt og tvinger din lumbale muskulatur ud i vanvittigt overarbejde.

Sæt mindre vægt på squatstangen, indtil du har lært at holde lænden ret og gøre det med ordentlig teknik.

På sigt risikerer du at smadre din lænd - i værste fald en diskusprolaps. I alle tilfælde, hvis du fortsætter med dårlig squatform, detrainer du din fyring til musklerne, og nærmest "træner din lænd til at gøre dine bens arbejde".

God teknik= god træning!

Skidt teknik = lort og skader!

God træning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Måske er det fordi jeg svajer i ryggen under udførelsen..!

Har prøvet at holde ryggen mere rank, men synes jeg får problemer med balancen så!

Jeg prøver at kører med færre kg og se om det kan løse mit problem - tak for hjælpen!

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Måske er det fordi jeg svajer i ryggen under udførelsen..!

Har prøvet at holde ryggen mere rank, men synes jeg får problemer med balancen så!

Jeg prøver at kører med færre kg og se om det kan løse mit problem - tak for hjælpen!

Anders

Hey Anders!

Måske skulle du se at få trænet din core op, så du kan stabilisere dine tunge løft :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer at gøre det at jeg finder et punkt relativt højt oppe på væggen eller på loftet, så undgår jeg det der uheldige svaj i ryggen!

Men prøv at eksperimenter lidt, med hvad der virker bedst for dig! Og sæt - som nogen af de andre også nævner - nogle færre kilo på stangen til teknikken er i orden!

Og undgå at læne dig frem under udførslen, så kan det gå rigtig galt :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig at min core-stabilitet er rimelig, træner en del tunge dødløft, uden problemer, og får der trænet ryggen godt igennem - synes jeg!

Jeg har også trænet en del squat, men jeg synes bare jeg er kommet til et punkt, hvor det er lænden der sætter begrænsningen, og ikke lårerne!

Jeg har selv brugt idéen med at fokusere på noget i loftet eller et højt punkt på væggen, men det giver jo netop svajet i ryggen (bagover)? :blink:

Kan problemet evt. ligge i, at jeg læner mig lidt for langt fremover, og dermed løfter en del af vægten med lænden når jeg rejser mig? Måske kan jeg afhjæpe en del af problemet ved at holde min overkrop tættere på lodret end på 45 grader under udførelsen? :dry:

Link to comment
Share on other sites

Normalt anbefaler man en ret ryg eller et lille svaj. Nogen mennesker har dog fra naturens side et stort lændesvaj som bliver mere udtalt ved f.eks. squat. Sådanne mennesker har ofte også en "stram, overaktiv" rygmuskulatur (Erector spinae). Svajet gør at ryghvirlerne bliver komprimeret så de skal faktisk ikke prøve at øge deres svaj ved squat, men fokusere på den rette ryg. Det vigtigste er dog ikke at krumme i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var BB'er og ikke styrkeløfter så ville jeg konsekvent køre front-squat og eller OL-squat... dels fordi det tager stressen fra lænden ved at tyngdepunktet kommer længere foran dig og samtidig gør det at din transversus abdominis og quadriceps får en ordentlig røvfuld tæsk... kør frontsquat og eller OL-squat i en periode og uden bælte... det burde give en masse core-styrke... vil næsten love det virker :wink:

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig squat - dvs. IKKE i et smith...!

Mht. krum/svaj - så svajer jeg lidt i ryggen - men generelt er min overkrop fremoverbøjet? Er det overhovedet forståeligt? :blink:

Vi er vel enige om, at krum; er når man bøjer skuldrene fremover - og at svaje; er når man trækker skuldrene bagover?

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig squat - dvs. IKKE i et smith...!

Mht. krum/svaj - så svajer jeg lidt i ryggen - men generelt er min overkrop fremoverbøjet? Er det overhovedet forståeligt? :blink:

Vi er vel enige om, at krum; er når man bøjer skuldrene fremover - og at svaje; er når man trækker skuldrene bagover?

Vi er enige om forståelsen af krum og svaj :smile: Og på bagrund af denne enighed så kan jeg konkludere at du gør det rigtigt. Overkroppen vil altid være fremoverbøjet i mere eller mindre grad alt efter hvilken type squat man udfører. Og dette er helt uproblematisk så længe man har et mindre svaj i ryggen. Ved et mindre svaj i ryggen er kontaktfladerne i rygsøjlen størst og trykket i leddene bliver så mindre og der er sikkert også muskulære årsager til hvorfor et mindre svaj er fornuftigt.

Hvis man prøver at holde overkroppen helt oprejst, så får man tilgengæld en meget stor og usund knævandring og bevægelsen bliver vanskeliggjort.

Jeg har haft samme problem med lænden som dig, men er kommet over det. Jeg tror delvis det skyldes udstrækning af baglåret så de stramme haser ikke længere forsøger at trække bækkenbunden frem i bunden af løftet. Dette gør at lænden ikke længere både skal forsøge at modvirke dette samtidig med at den også skal udvikle kraft til at løfte vægten.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Som jeg synes jeg har skrevet før så skyldes "low back pain" ofte at mm. multifidii og transversus abdominis ikke arbejder optimalt... en masse stabiliserende arbejde så som frontsquat og eller zerchersquat vil måske hjælpe :wink:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har, sidst jeg trænede, prøvet at køre front squat, og jeg vil prøve at køre denne i en periode!

Jeg synes det med smidigheden lyder ret interessant, da jeg nærmest altid har været temmelig usmidig, og blandt andet har problemer med at nå jorden med fingrerne, når jeg står med strakte ben!

Mon ikke kombinationen af frontsquat og udstrækning vil hjælpe, det skal i hvert fald have en chance! :bigsmile:

Tak skal i have! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share