Frømandstræning


789
 Share

Recommended Posts

Jeg er i svømmehal ca. 3 gange om ugen, hvor jeg træner både svømning og dykning. Jeg har det ret godt under vandet, så det er jeg ikke så bange for. Men svømningen skal trænes, jeg har ikke svømmet så meget de senere år (pokkers også)....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er i svømmehal ca. 3 gange om ugen, hvor jeg træner både svømning og dykning. Jeg har det ret godt under vandet, så det er jeg ikke så bange for. Men svømningen skal trænes, jeg har ikke svømmet så meget de senere år (pokkers også)....

Jeg går ud fra, at du først søger næste år??

Så burde det jo ikke været noget problem... :wink:

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

Læg hovedvægten på undervandsdelen (det er her frafaldet er stort!) og sørg ellers for, at du kan klare testen i overfladen.

Og så har du jo stadig noget tid at træne i inden elevskolen :smile:

Jeg snakkede med en fyr der var igennem 96 timer i år. Mener at han sagde at alle klarede den her. Men der var heller ikke særlig mange tilbage efter de første 3 dages landdel.

Når først du når til vanddelen foregår det hele 'stille og roligt'. Under landdelen skulle der være noget mere råben, skrigen, stres og jag har jeg hørt :laugh::wink:

men undervurder intet, så bliver du ikke overrasket

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Interessant info =)

Jeg fatter ikke hvor jeg har det med 27 fra, men det var jeg stålsikker på. Og ja, så ser det straks lidt anderledes ud i forhold til min alder.. whooop !

Hvis jeg skal dele lidt tanker, så har jeg efterhånden opdaget ved mig selv, at når jeg presser mig selv har jeg det faktisk sværest i starten, og har så en tendens til at 'køre' mig selv op i gear og blive mere og mere stædig.

Det er faktisk ret udpræget. Når jeg foreksempel løber en bestemt distance, så løber jeg ofte hurtigere og hurtigere, det samme med svømning. Når jeg dykker, dykker jeg længst til sidst (hvis det gir' mening).

Så jeg skal passe på at holde viljen stærk fra starten, mere end slutningen.

Interessant hvad man lærer om sig selv når man presser sig selv mere :blink:

Det går sådan set ok på alle fronter af træningen, selvom min hverdag er meget travl. Skindebensbetændelsen bremsede godt nok løbetræningen lidt, men den er væk igen. Min største udfordring lige nu må nok siges at være chin-ups (bander stille). Men der er ikke andet for end at drøne ned i træningslokalet på arbejde flere gange om dagen og nappe nogle hurtigere..

:cool:

Link to comment
Share on other sites

Er i fuld gang med at få styr på lidt forskellige knob, men er der nogen der kan sige mig hvilke der bliver brugt mest hos FKP, og hvilke jeg skal kunne i blinde/hænderne bag ryggen/under vandet etc :wink: ...

FRØMANDSknobet.... :cool:

Bare lær de mest basale, resten lærer du nok derinde. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var aldersgrænsen 28 år, men fordi FKP skal have rigtige mænd har de hævet aldersgrænsen.

Jeg har aldrig helt forstået det der med øvre aldersgrænsen.

Hvis en person på 35-40år (eller mere) kan klare prøvelserne, så kan jeg ikke se nogen grund til at de ikke skulle kunne indgå i korpset.

Man bliver vel heller ikke smidt ud af korpset blot fordi man er en dag over 30 eller 40år???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig helt forstået det der med øvre aldersgrænsen.

Hvis en person på 35-40år (eller mere) kan klare prøvelserne, så kan jeg ikke se nogen grund til at de ikke skulle kunne indgå i korpset.

Man bliver vel heller ikke smidt ud af korpset blot fordi man er en dag over 30 eller 40år???

Se fx på elitesportsfolk. Når man er kommet over 30 er man ikke meget værd rent fysisk.

Hvis en på 40 kommer igennem går der jo ikke mere end et par år, før vedkommende er slidt totalt op!!

Jeg kender desuden een på 40, som har indrømmet, at han kan mærke, at han ikke kan klare det, han kunne klare tidligere. Han bliver hurtigere presset - og det er ikke fordi, han ikke træner!

:smile:

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

Se fx på elitesportsfolk. Når man er kommet over 30 er man ikke meget værd rent fysisk.

Hvis en på 40 kommer igennem går der jo ikke mere end et par år, før vedkommende er slidt totalt op!!

:smile:

Jeg kender nu en del som er oppe i årene som godt kan holde niveau med mig selv.

Hvis du render resultatlister gennem fra diverse løb, vil de se at mange 40+ altså godt kan flytte benene.

Ganske som der også bliver flyttet noget seriøst jern, når aldersklasserne kæmber om eks DM- medaljer.

Det er primært i de "smarte" sportsgrene at folk er færdige som 30årige.

I mange udholdenhedsgrene vinder folk konkurrencer når de er godt oppe i 30'erne.

Gennemsnitstiden i korpset er så vist jeg ved omkring 5år, og de arbejder på at den skal op på 8år.

Hvis du kommer ind som eks 35årige, så kan jeg ikke se at man behøver at være nedslidt efter 5-8år.

IMO er der flere af deres krav som ikke giver meget mening.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel kunne være Torben Juul Nielsen som netop har vundet Copenhagen marathon.

Han stiller op i klassen 35-39år, og han virker bestemt ikke nedslidt i mine øjne.

Edit: En anden "sjov" pointe fra CHM er, at vindertiden i aldersklassen 25-30år og 40-45år er inden for samme minut!

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender nu en del som er oppe i årene som godt kan holde niveau med mig selv.

Hvis du render resultatlister gennem fra diverse løb, vil de se at mange 40+ altså godt kan flytte benene.

Ganske som der også bliver flyttet noget seriøst jern, når aldersklasserne kæmber om eks DM- medaljer.

Det er primært i de "smarte" sportsgrene at folk er færdige som 30årige.

I mange udholdenhedsgrene vinder folk konkurrencer når de er godt oppe i 30'erne.

Gennemsnitstiden i korpset er så vist jeg ved omkring 5år, og de arbejder på at den skal op på 8år.

Hvis du kommer ind som eks 35årige, så kan jeg ikke se at man behøver at være nedslidt efter 5-8år.

IMO er der flere af deres krav som ikke giver meget mening.

Ja. Folk kan sagtens flytte benene selvom, de er nået op i årene.

Men fx march med opbakning slider på mange dele af kroppen. Og er man 45 år, skal man altså stadig kunne gå 200 km, udover at man skal kunne svømme, lave kropshævninger osv.

Jeg tror bare, at det er de færreste som kan holde til det - og kan man ikke holde til det, kan man i værste tilfælde risikere at dø...

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel kunne være Torben Juul Nielsen som netop har vundet Copenhagen marathon.

Han stiller op i klassen 35-39år, og han virker bestemt ikke nedslidt i mine øjne.

FKP er mere end kun een disciplin. En løber træner vel løb (og kun løB) 4-6 gange om ugen, og slider således ikke på fx ryggen, som ved march...

Desuden bliver man ofte "gammel før tid," hvis man har været i et af korpsene: gigt, gråt hår, testikelkræft...

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

FKP er mere end kun een disciplin. En løber træner vel løb (og kun løB) 4-6 gange om ugen, og slider således ikke på fx ryggen, som ved march...

Desuden bliver man ofte "gammel før tid," hvis man har været i et af korpsene: gigt, gråt hår, testikelkræft...

Som jeg skrev allerførst, så er det kun aldersgrænsen jeg sætter spørgsmålstegn ved.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke må søge ind, og give det en chance blot fordi man er over 30år.

Hvis man efterfølgende kan klare elevskolen på lige vilkår med de øvrige elever, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne klare at være i korpset.

Men måske overser jeg noget???

Link to comment
Share on other sites

Se fx på elitesportsfolk. Når man er kommet over 30 er man ikke meget værd rent fysisk.

Hvis en på 40 kommer igennem går der jo ikke mere end et par år, før vedkommende er slidt totalt op!!

Jeg kender desuden een på 40, som har indrømmet, at han kan mærke, at han ikke kan klare det, han kunne klare tidligere. Han bliver hurtigere presset - og det er ikke fordi, han ikke træner!

:smile:

Det er lidt noget sludder det dér.

Er du i hæren på en k-60 kan du jo søge til du er 36 år. Sandheden er, at forsvaret er for nærige til at betale for frømænd som de ikke kan "malke" for ressourcer!

Spørger du "Tot" som er ansvarlig for FKPs rekruttering vil han fortælle dig, at mænd midt i 30´erne sagtens kan være med fysisk og det ville du også vide, hvis du selv havde prøvet, at presse dig fysisk.

Eliteidrætsmænd brænder nok først ud mentalt. Se på Redgrave som er roer og har vundet 5 OL guld ved forskellige OL...en helt enestående præstation og vel nok den STØRSTE af dem alle!

http://195.172.104.2/

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share