Frømandstræning


789
 Share

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ville også personligt hellere droppe / afkorte træningen end lege med halbredet og risikere betændelse i benene.

Det er noget rigtigt skidt at løbe ind i.

Undgå skader! - Det er nummer et hvis du vil opbygge en god fysik!

Link to comment
Share on other sites

Men du bliver nødt til at træne march. 25 km skal helst ikke gøre ondt på nogen måde. Mine fødder er først ømme efter 40 og jeg har ikke trænet march særlig meget endnu og her snakker vi med 18kilo. Men til optagelsenprøven skal der tilbagelægges 70km mindst over 3 dage.

Du helt sikkert gået helt skævt på de dårlige sko. Det er meget vigtigt at din hæl lander lige. Det sikre bla. en sål som superfeet. Og selvfølgelig en ordentlig sko, der ikke er for gammel og som du selv har gået til

Så se at få fat i noget ordentligt udstyr!

http://www.shop.inf-wear.dk/product_info.p...products_id=234

http://www.shop.inf-wear.dk/product_info.p...products_id=136

http://www.shop.inf-wear.dk/product_info.p...&products_id=74

http://www.lets-tri.com/dansk/Products/XSocks.htm

Hvis du mener det seriøst skal dit udstyr også være seriøst ellers smadre du dig selv unødigt.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Men du bliver nødt til at træne march. 25 km skal helst ikke gøre ondt på nogen måde. Mine fødder er først ømme efter 40 og jeg har ikke trænet march særlig meget endnu og her snakker vi med 18kilo. Men til optagelsenprøven skal der tilbagelægges 70km mindst over 3 dage.

Du helt sikkert gået helt skævt på de dårlige sko. Det er meget vigtigt at din hæl lander lige. Det sikre bla. en sål som superfeet. Og selvfølgelig en ordentlig sko, der ikke er for gammel og som du selv har gået til

Hvis du mener det seriøst skal dit udstyr også være seriøst ellers smadre du dig selv unødigt.

Jeg kan sgu sagtens blive godt smadret af 25 km med 20 kg på ryggen i mine M/58 støvler.. :smile:

Kan selvfølgeligt sagtens fortsætte, det er slet ikke det.. Men er da ögså øm i fødderne og ryggen efter det..

Edited by PatrickGO
Link to comment
Share on other sites

Patrick det skal ikke lyde som om at jeg skal spille smart med at jeg kan gå 40 km uden at mine fødder bliver ømme.

Selvfølgelig bliver de ømme også langt før 40 km, men det gør altså ikke direkte ondt, som diesel beskriver, og det er det jeg mener. Med ømhed menes der smerte i min verden. Når det gør ondt hver gang du træder, er dine fødder ømme (i min verden)

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Patrick det skal ikke lyde som om at jeg skal spille smart med at jeg kan gå 40 km uden at mine fødder bliver ømme.

Selvfølgelig bliver de ømme også før 40 km, men det gør altså ikke direkte ondt, som diesel beskriver, og det er det jeg mener. Med ømhed menes der smerte i min verden.

Nej, selvfølgelig, opfatter det heller ikke sådan.. :smile: Den kunne bare blive misforstået.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I har ret begge to =)

Min pointe var netop også at skoene var for dårligere. Når jeg skriver at de sidste 10 kilometer var ren smerte, var det pga. skindebensbetændelsen. Havde den ikke været der havde det ikke været et 'smertehelvede, så var det sådan set gået fint. Ryggen mærkede jeg ikke noget til før jeg kom hjem. Jeg gik også og overvejde om jeg skadede mig selv ved at forsætte, men blev enig med mig selv om at tage turen hjem fuld 'speed' alligevel. Benet har det heldigvist allerede væsentligt bedre, så jeg fik som sagt testet viljen lidt uden der skete noget :cool:

Jeg har allerede i dag været nede og udset mig nye vandrestøvler (av mit dankort), så det skulle der være rådet bod på til næste gang.

Jeg er helt sikkert på at skoen ikke har kunnet støtte nok til den tur, så en vandrestøvle med god høj og støttende ankel og en god fodformet sål forventer jeg hjælper kraftigt.

Næste tur om en 14 dages tid går nok fra Århus til Silkeborg eller Horsens, stadig med de godt 5 km/t.

I mellemtiden skal ryggen styrketrænes (udholdenhed).

Hvis nogen vil med er de velkomne ;)

PS: Bare rolig, jeg tager det ikke som om nogen spiller smart, det er jo ment godt det hele. Og vel skal udstyret være i orden for gu' mener jeg det seriøst ! ;) Tak for links'ene

Edited by Diesel542
Link to comment
Share on other sites

I mellemtiden skal ryggen styrketrænes (udholdenhed).

Ved ikke hvad du mener med overstående, men jeg vil helt klart mene at en god omgang "normal" styrketræning vil være på sin plads for at styrke ryggen.

Et program med, dødløft, en form for ro/træk øvelse, og en omgang kropshævninger.

Link to comment
Share on other sites

Det var lige præcis det jeg mente :4thumbup: ...med fokus på at træne rygmusklernes udholdenhed frem for 'størrelse'.

Jeg vil stadig mene at du skal satse på at forbedre >>styrken<< i ryggen og ikke udholdenheden.

Link to comment
Share on other sites

Kiggede på et par stykker, men købte heldigvist ikke endnu. Skal jo liiiiige se hvad der er først. Og de støvler du linkede til ser faktisk ret spændene ud. Har du et par ?

Angående støvler, så kan jeg anbefale 2 varianter + en 3. som er lidt dyrere.

1) Hanwag Yokon, fås i Spejder-Sport, pris ca. 1400,- kr. En god støvle som tørre hurtigt hvis våd, støtter godt om anklerne, samt er god at løbe i.

2) modificeret udgave af forsvarets M/58. Du skaffer et par nye M/58. Finder en skomager, og så får du ham til at udskifte sålen med en Vibramsål + stødabsorberende mellemlag(mellem vibramsålen og støvlens indersål) Slutpris ca. 600,- kr.

Ganske udemærket støvle til prisen. Absolut markedets hurtigst tørrende læderstøvle hvis man ser bort fra modeller med skaft af nylon mv.

Jeg har ser brugt begge modeller i forskellige sammenhænge, under ekstreme forhold, og de virkede godt for mig. Begge støvler har hver deres stærke og svage sider, og der må du finde DIT behov.

Held og lykke

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

diesel: jeg har dem ikke selv endnu men regner med at bestille dem så snart økonomien er til det. jeg har indtil videre kun hørt godt om dem. det eneste minus, som også er et stort minus, er hvis der kommer vand ind i støvlerne(, hvilket der næsten aldrig gør, hvis binder dem ordentligt og binder bukserne ordentligt til.) Så er de en krig om at tørre imodsætning til et par m/58.

Fordelene er at de er:

100% Vandtætte til anklen

Åndbare

lette

meget stødabsoberende

Anatomisk korrekte med den rigtige stytte på de rigtige steder.

De er så lette at du kan løbe længere distancer i dem, hvilket er en del hårdere i et par tunge m/58.

Det skal siges at m/58 behøver megen vedligeholdelse, men hvis du er ordentlig ved dem er de næsten også vandtætte.

Og så bruger både Jæger og frømandskorpset støvlerne, hvilket også siger lidt i sig selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

diesel: jeg har dem ikke selv endnu men regner med at bestille dem så snart økonomien er til det. jeg har indtil videre kun hørt godt om dem. det eneste minus, som også er et stort minus, er hvis der kommer vand ind i støvlerne(, hvilket der næsten aldrig gør, hvis binder dem ordentligt og binder bukserne ordentligt til.) Så er de en krig om at tørre imodsætning til et par m/58.

Hvis du har vandpassage bliver de jo nemt våde :smile:

De er så lette at du kan løbe længere distancer i dem, hvilket er en del hårdere i et par tunge m/58.

Det skal siges at m/58 behøver megen vedligeholdelse, men hvis du er ordentlig ved dem er de næsten også vandtætte.

Næsten?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig gør de det. Men går du i en å/mose med vand til anklen over længere tid, bliver dine fødder ikke våde som de ville gøre i et par m/58

Okay.. har ikke oplevet at mine tog vand ind dér godt nok.. :smile:

Støvlesværte peter.. Støvlesværte :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jaja fint med dig Patrick :laugh:

Mine holdte sq ikke tæt, hvis jeg stod i vand i længere tid.

Forresten Diesel jeg bruger selv et par superfeet såler, hvilket har været en rigtig godt køb. Mine fødder er slet ikke lige så ømme som da jeg gik og løb i standart Asics Kenyano såler, hvilket også skulle være noget af det bedste.

Så ligemeget hvilken støvle du vælger vil jeg anbefale dig at lægge en superfeet sål i.

Link to comment
Share on other sites

Tak for fiffet med Superfeet sålerne, dem køber jeg helt sikkert. Jeg tror også jeg har bestemt mig for at købe LoWA støvlerne ligesom dig, de ser rigtig interessante ud.

Benene har det iøvrigt væsentig bedre og ryggen er på vej men driller stadigvæk. Men jeg regner at starte løbe- og svømmetræningen i morgen igen.

Hvordan går det med jeres træning ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for fiffet med Superfeet sålerne, dem køber jeg helt sikkert. Jeg tror også jeg har bestemt mig for at købe LoWA støvlerne ligesom dig, de ser rigtig interessante ud.

Benene har det iøvrigt væsentig bedre og ryggen er på vej men driller stadigvæk. Men jeg regner at starte løbe- og svømmetræningen i morgen igen.

Hvordan går det med jeres træning ?

Hvor meget tid bruger du på undervandstræning??

Den er lidt vigtig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share