Bedste kombination af muskelgrupper...


elmafioso
 Share

Recommended Posts

Hej.

Har har hørt at det er bedst at kombinere sine muskelgrupper i sit træningsprogram således at man mixer sine trækmuskler og skubmuskler, men har ikke kunne finde noget dokumentation på det, så hvis det er sådan det hænger sammen er der så nogen der kan forklare hvorfor?

Hvis det ikke er sådan, er der så nogen kan der forklare hvilke muskelgrupper man skal træne sammen?

Hilsen Anders

Link to comment
Share on other sites

Fint træningsprogram du har dig hvis du lige hapser alle dine muskelgrupper på engang :wink: mener selvfølge hvilke man skal kombinere under en træning lad os eks. sige et 2 splitprogram :4thumbup:

Hvorfor skulle det være et problem at træne hele kroppen igennem hver træning? Det kaldes fullbody.

Typiske 2-split kunne være:

Bryst, Skulder, Triceps (og mave) på den ene dag og Ryg, Ben, Biceps på den anden. Kendt som BST og RBB

eller

overkrop den ene dag og understel (dog inkl. mave, nedre ryg og traps) den anden

DFHT benytter f.eks. sidstnævnte

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det være et problem at træne hele kroppen igennem hver træning? Det kaldes fullbody.

Typiske 2-split kunne være:

Bryst, Skulder, Triceps (og mave) på den ene dag og Ryg, Ben, Biceps på den anden. Kendt som BST og RBB

eller

overkrop den ene dag og understel (dog inkl. mave, nedre ryg og traps) den anden

DFHT benytter f.eks. sidstnævnte

Enig.

Dag 1 - Bryst, Skulder, Triceps og Mave

Dag 2 - Biceps, Ryg og Ben

Dag 3 - Off

Repeat

Den bedste metode hvis du spørg mig :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg træner selv 3-split og har altid splittet sådan her:

bryst+tricebs

ben+skuder

ryg+biceps+mave

så snakkede jeg med en fra mr. fitness som er gået hen og blevet en ret god ven af mig siden hen.

han anbefalede mig at splitte sådan her:

bryst+ryg

ben+triceps

skulder+bicebs+mave

på den måde er man hele tiden i stand til at yde max belasting for alle muskler i modsætning til ved fx bryst+triceps, så vil man allerede have aktiveret triceps e hel del inden man når til den faktiske træning af denne.

jeg kan kun sige at det nye split har virket ekstremt godt for mig de første 9 uger og vil da klart anbefale andre at prøve det.

Link to comment
Share on other sites

Der er folk der vil mene det netop er en fordel at træne fx biceps og triceps sammen.

Ja, i det hele taget findes der mange meninger indenfor styrketræning :smile: ... netop min pointe efter squatfathers indlæg

Ja. Ligepræcis. Der kan løftes flere kg når antagonist musklen (der laver modsatrettet bevægelse) i forvejen er hæmmet af træning.

Her står jeg af ... ved synergistens kontraktion, er antagonistens modstand ved passiv strækning vel af samme grad med eller uden udtrætning ... der foregår vel ikke en aktiv kontraktion af antagonisten samtidig med at den trænede muskel kontraherer sig?

og produceres større peak power....

incognito --> jeg betvivler på ingen måde det du siger, så jeg mener det helt oprigtigt, når jeg siger at jeg godt kunne tænke mig at høre forklaringen herpå.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

jeg synes også selv det virker mærkeligt... Man kunne godt vente at reciprokal hæmning eller en lignende neuromotorisk feature, ville gøre det modsatte, men det gør det altså tilsyndeladende ikke

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Jeg skrev kun noget om power (effekt) i mit forrige indlæg, da det var det eneste jeg lige var sikker på jeg kunne huske om det... Kunne ikke finde noget om force eller realiseret styrke...

Link to comment
Share on other sites

hmm interessant at force/velocity forholdet kan ændres ved samtidig antagonist træning, omend 5% er moderat.

Det kunne da overvejes at konvertere min 2-split til fullbody ... men på den anden side har jeg ikke noget behov for øget power i form af velocity fremfor force-udvikling (det er vel hastigheden der ændres og ikke den udøvede force?).

Takker for uddybningen.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne da overvejes at konvertere min 2-split til fullbody ... men på den anden side har jeg ikke noget behov for øget power i form af velocity fremfor force-udvikling (det er vel hastigheden der ændres og ikke den udøvede force?).
Tjoe det bekymrer jeg mig personligt ikke så meget om. Kan blot konstatere at vægtene bliver nemmere at få op :tongue: ligesåvel
Det kunne da overvejes at konvertere min 2-split til fullbody ...
Synes bedst effekt opnåes ved at træne direkte modsatrettede bevægelser. Altså isolationsøvelser såsom curls/pushdowns, bryst flys/reardelt flys etc som komplementerer hinanden godt - hvorimod man ikke høster helt samme mærkbare udbytte ved de store compund øvelser. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

bryst+ryg

ben+triceps

skulder+bicebs+mave

på den måde er man hele tiden i stand til at yde max belasting for alle muskler i modsætning til ved fx bryst+triceps, så vil man allerede have aktiveret triceps e hel del inden man når til den faktiske træning af denne.

Der er plusser og minusser ved alle programmer, og eneste minus jeg kan se ved dette split er, at to store muskelgrupper på samme dag (bryst + ryg) vil efterlade mindre energi til rygtræningen forudsat brysttræningen kommer først.

Men jeg kan godt følge logikken i dette split set ud fra biceps/triceps træning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mit sprog, men jeg er pisse træt af folk siger det ene er bedre end det andet i træningssplit.

Der er ingen gylden regel. Grunden til man normalt siger at man træner træk- og skubbe muskler hver for sig er så man ikke overtræner den specifikke muskel. Hvis du fx træner bryst (skub), biceps (træk), skulder (skub) en dag og Ben (skub), triceps (skub) og ryg (træk) en anden, rammer du biceps musklen begge dage, hvilket kan være uhensigtmæssigt. Men alt er relativt. Det kommer an på hvor hårdt du træner ryg og biceps de pågældende dage.

Og husk forandring fryder. Variationer skaber både mere motivation for dig, men skaber desuden mere hypertrofi. En god tommelfinger regel er at skifte træningsprogram/træningssplit hver 3. måned for max hypertrofi.

De samme gælder med rep, sæt, excentrisk træning, failure træning osv. Variation er kodeordet. Dog skal du have en stigende arbejdsbyrde for konstant hypertrofi. Men du vil altid høre nogen sige noget er korrekt og noget er ikke. Jeg har været i denne verden i mange år og kan sige at noget hjælper på nogen og andet hjælper på nogen andre. Og vigtigst af alt Variation. Hvis du har det i baghovedet og spiser korrekt så er du på vej til succes.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mit sprog, men jeg er pisse træt af folk siger det ene er bedre end det andet i træningssplit.

Ro på :wink:

I denne tråd kan jeg se forslag på fornuftige måder at splitte træningen op, hvis det er det man ønsker, og kun en enkelt der mener hans forslag er det bedste han har stødt på, og det skal han da have lov til at mene.

Ud over det er jeg da helt enig i at variation og progression er nødvendigt, både fysisk og psykisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share