Bedste kombination af muskelgrupper...


elmafioso
 Share

Recommended Posts

Jeg må også sige at jeg har bedst erfaring med split... mit er endog meget splittet op...

1. ryg

2. skuldre

3. bryst.

4. mave

5. ben

forfra...

indlægger viledage så de ligesom passer ind i mit liv den uge, men har somregel 5 pas på en uge, hver pas tager ca. 1,5 time...

Jeg ligger så arme ind modsat, biceps på bryst dagen osv....

Grunden til min skuldre har fået sit eget pas er at den ene er lidt defekt så den kan godt lige lidt lange pauser og generelt hensyn :blush:

Kan dog godt hvis jeg lige føler for det ligge lidt ekstra ind på en dag med ben f.eks. men synes generelt jeg får mest ud af at træne max på en muskelgruppe... Synes ikke jeg har energi til mere... Ben alene giver samtidig en viledag til overkroppen hvor jeg samtidig alligevel vel får lavet noget...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan?

edit:

altså det psykiske

Hvis du løfter det samme dag ud og dag ind i de samme øvelser kunne jeg forestille mig det blev pænt kedeligt. Og ting der er kedelige, dem holder man op med at gøre :wink:

progression er jeg enig i, men at variation skulle være super vigtigt for ligefrem at optimere hypertrophy forstår jeg ikk helt..

Det er måske også en overdrivelse og afhænger meget af hvordan ens program er bygget op.

Som eksempel er variation i form af hyppig øvelsesudskiftning et vigtigt princip i Thomas J's WSB-BB

Men det er da rigtigt, at med få velvalgte øvelser udført regelmæssigt som ethvert andet program, så kan man få ganske glimrende resultater.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løfter det samme dag ud og dag ind i de samme øvelser kunne jeg forestille mig det blev pænt kedeligt. Og ting der er kedelige, dem holder man op med at gøre :wink:

Ok, jeg spurgte nu også mre til den psykisk progression :blink:

I nogle sammenhænge er det helt rigtigt, eg. hvis ens sport indeholder et vist element af fare eller en anden form for overvindelse, men jeg kunne ikke få det til at hænge sammen med at løfte på jern.

Men nu kan jeg godt se det ikke var det du mente :smile:

Edited by gvp
Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg spurgte nu også mre til den psykisk progression :blink:

I nogle sammenhænge er det helt rigtigt, eg. hvis ens sport indeholder et vist element af fare eller en anden form for overvindelse, men jeg kunne ikke få det til at hænge sammen med at løfte på jern.

Men nu kan jeg godt se det ikke var det du mente :smile:

hæhæ, jeg mente at progression (fremgang) i træningen var vigtig for det psykiske. På et eller andet tidspunkt stopper det naturligvis og man må være tilfreds med at bevare det man har og finde glæde i træningen selv frem for at sætte nye rekorder.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld skal jeg så ikke i centeret 5-6 gange ugentligt (ikke for at lave styrketræning i hvert fald :wink: ).

Der er mange veje til ROM i dette game

Nej, dem der er der 5-6 gange, må også have for meget fritid, eller ikke ret meget andet at gå op i. 3-4 er fint nok til mig. men hvis man kører et 2 split, er det vel også 4 gange afsted pr. uge?

Link to comment
Share on other sites

Sålænge man overholder basale regler, som at køre de større muskelgrupper før de små, så er der ikke noget der hedder den "bedste" sammensætning af muskelgrupper. Den eksisterer simpelthen ikke. Ikke objektivt set ihvertilfælde. På det subjektive plan kan man muligvis tale om den bedste kombination af muskelgrupper, men i givet fald er det ikke noget man kan spørge andre om. Det er kun noget man kan prøve sig frem til.

Link to comment
Share on other sites

Der er plusser og minusser ved alle programmer, og eneste minus jeg kan se ved dette split er, at to store muskelgrupper på samme dag (bryst + ryg) vil efterlade mindre energi til rygtræningen forudsat brysttræningen kommer først.

Men jeg kan godt følge logikken i dette split set ud fra biceps/triceps træning :wink:

synes faktisk ikke det er noget problem med energien ved denne type split. træner bryst først, og kører dog stadig 3x10 i dødløft m. 130kg pt. stiger dog til 145 inden jeg er færdig med min cyklus. min 1rpm hedder 175kg for ca 6 mdr siden. så det går frem af :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share