Thomas E's log - From fatness to fitness


Thomas E
 Share

Recommended Posts

Tirsdag : Hård spinning 60 min i centret og styrketræning.

Det er dejligt med nogle uger helt fri for alkohol og fest. Den gode form er på vej !

Jeg går og lurer lidt på om jeg skal til Club Lasanta igen i år eller jeg skal prøve Mallorca måske.

Begge ting byder jo på et par skrappe stigninger samt herligt vejr.

Kosten i denne uge får fuld point. Nu skal jeg jo så bare træne igennem resten af ugen. De kilo SKAL væk.

Vil prøve om jeg kan komme lidt mere udendøre. Det er altså der man brænder flest kalorier af.

Thomas

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg fandt lige et billede fra 2001 hvor vi så touren passere L'Alpe d'Huez.

Kunne godt tænke mig at komme derned igen og måske træne i området 14 dage. Det må kunne pine nogle kg af og give den fornødne bjergtræning fremfor vores små knolde herhjemme.

post-1447-1129894115_thumb.jpg

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Lørdag : 1 times spinning

Søndag : 1 time styrketræning / 1 times spinning

Onsdag : 1 times spinning.

Dejligt med en weekend med spinning både lørdag og søndag!

Vægten konstant. Kosten pil opad :lol:

Genialt at holde sig fra alkohol. Idag kunne jeg næsten ikke presse pulsen op selvom sveden haglede ned af mig.

Link to comment
Share on other sites

Søndagens træning var med makker på landevej og MTB.

Distance 45km (samme rute som den for et par indlæg siden)

Tid 1t 30min

Jævn puls med et par pulstoppe på 185+- på bakkerne, men holder stadig lidt igen.

Gennemsnitspuls idag : 152

Det er stadig koldt og blæser en del. Bliver skønt når temperaturen stiger og man kan mærke det herlige i at køre på cykel.

Tror sommetider man glemmer hvorfor man købte den cykel. Men en ting er at det er en herlig sport, en anden er at

cykling nok er en af de bedste måder at slanke sig på. Bandede dog en del over jeg absolut skulle benpresse 180kg i fredags. Kunne næsten ikke svinge stængerne ud af sengen lørdag. :bigsmile: Men heldigvis blev det kørt ud af benene på dagens tur.

Som før beskrevet, dropper jeg nu styrketræningen lidt til fordel for ren udendørs cykling. Det er da meget hyggeligt at sidde indendøre på en spinningcykel, men jeg er af den opfattelse at formen skal findes på landevejen som er det rette miljø.

Spinning kan nok godt give lidt pulstræning og topfart. Men det varer heller ikke så længe inden raceren skal ud på vejen. Så gider man jo ikke sidde indendøre.

Link to comment
Share on other sites

Mandagens træning:

Cykeltur på landevej MTB med makker

køretid 1 time 40 min

Tog det stille og roligt og kun et par pulsopsving til ca 175 på de lange bakker.

Generelt var det pissekoldt idag. Glad for at skoovertræk er opfundet.

Plejer at have mine hjemmeopfunde knævarmere på lavet ud af et par termosokker.

Kom nu frem Ziggymund! Vi må have lidt gang i cykelsnakken :retard:

Kan i tåle et stemningsbillede mere?

Er fra Lanzarote i 2001. (man kan lige ane Leif Mortensen i blå/hvid/rød ude til højre)

Fik lige nyt træningsprogram fra min træner. Puha.. skal slutte med 10-12 timers ugentlig cykling indenfor et par måneder.

Generelt lyder programmet på at få en masse km kørt i benene ved jævn/lav puls / belastning og først lidt senere få puttet nogle intervaller ind. Må jo indrømme, at kigger jeg tilbage i loggen, har jeg for mange træningspas på 1time. 1 times styrketræning og 1 times spinning giver jo en del styrke, men det gør jo også, at man kører skidestærkt de første 30km og går kold på distancen. Håber jeg kan komme op på samme km antal som før. Måske ikke helt som 2001 med 10000km på landevejen, men en mellemting mellem 2001 og 2002. Har ikke kørt så mange km i 2002, men træningen var bedre planlagt. Så i år og årene frem må jo bare tilpasses. Melder mig i klub så snart de starter udendøre på racer igen. Det er det eneste rigtige for at blive bedre.

Tak fordi du kiggede med.

post-12-1044922906.jpg

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Kom nu frem Ziggymund! Vi må have lidt gang i cykelsnakken :retard:

Generelt lyder programmet på at få en masse km kørt i benene ved jævn/lav puls / belastning og først lidt senere få puttet nogle intervaller ind. Må jo indrømme, at kigger jeg tilbage i loggen, har jeg for mange træningspas på 1time. 1 times styrketræning og 1 times spinning giver jo en del styrke, men det gør jo også, at man kører skidestærkt de første 30km og går kold på distancen.

Ok da :)

Du mugger efter lidt kommentarer til din træning, right ;)

Jamen det ser da rimelig fornuftigt ud. Du får da rørt dig og lader til at have det fint med det. Det synes jeg er vigtigt. Skal du køre væddeløb skal du til at træne noget mere, som du selv er inde på.

Derimod skal du ikke være så ked at de mange 1 times pas, du har lavet som spinning og styrketræning. Intensitet kan jo i stort omfang kompencere for tid. Se f.eks. på de resultater Arne har opnået vha. højintens træning. Det er sgu' da noget der rykker!

Derimod vil jeg anbefale ALDRIG at træne til du går helt kold, for det nedbryder kroppen for meget og restitutionstiden er unødig lang. Husk på at Træning (med stort T) består både af den tid du bruger på træne (med lille t) - cykle, styrketræne osv. - og restitution. Rigtig mange undervurderer restitutionens betydning for ens Træning. I mit univers indgår den rette kost på rette tidspunkt i øvrigt i restitutionsprocessen.

Prøv at skrive lidt konkret om dit mål med træningen. Jeg fornemmer at det dels drejer som om at komme i noget der ligner løbsform, men også at blive i stand til at køre i mange timer samt lidt vægttab. Derefter er det lidt lettere for mig at sige noget konkret. I øvrigt så er den gode Fistandantilus (eller hvordan det nu er han hedder :) heller ikke dum at spørge)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Du mugger efter lidt kommentarer til din træning, right  ;)

Jo tak! Det er jo altid rart.

Jamen primært for mig handler det jo om at have det godt med det og gå op i det og synes det er sjovt. Vil som du helt præcist skriver lidt af det hele, men det er svært både at tabe sig ekstremt samtidig med at bygge på. Eneste løsning jeg kan se kan afhjælpe er at sætte træningstiden op og intensiteten lidt ned. Så kommer der jo lidt gang i langtidsforbrændingen af depoterne samtidig med formen ikke accellereres op med det samme. Så kommer jeg i den tilstand hvor man lige når op på benzintanken 2 min før lukketid og vold-køber for 100kr slik hvorefter man sidder med totalt sugar-rush og hjertebanken :blink:

Men ok, rart at høre mine 1 timers træningspas ikke er spildt. Talte lidt med en triatlet (en kendt en :tongue: ) som sagde at han trænede intenst styrketræning efterfulgt af noget kredsløbstræning. Så bliver man nemlig ikke kæmpe stor og bodybuilder agtig at se på. Det så lidt vildt ud da han stod med de der 20kg's håndvægte ved siden af en kæmpe bodybuilder med samme vægte. Tværsnittet i de to's muskler er vidt forskellige, men de er lige stærke. Plus at triatletens hjerte/kredsløb jo er overdimensioneret i forhold til bodybuilderens. Kunne jo mærke sidste år på Lasanta at tiltrods for de manglende km i benene i forhold til 2001 havde jeg meget mere kraft i mine muskler i 2002 selvom jeg måske kun havde kørt 2000km i forhold til 5000km i april/maj 2001.

Men jeg kender 2 tidl. A-ryttere som jeg nok bare kunne henvende mig til. Hovedsagen er jo at komme ud i en gruppe.

Ville jo gerne bare træne for den gode form, men skal hele tiden tænke på / veje alt jeg spiser for ikke tage på. Har med held brugt lidt proteinshakes her et par dage blended op i en banan. Det mætter længe.

Skal jeg konkret skrive mit kortsigtede mål er det jo som sidste år at komme i form til Hald Sø rundt i maj og Tour de Alheden (skal F"¤ kunne vinde det løb B) ). Jeg plejer at have været på lanzarote lige inden og kan nå at slappe af inden effekten af en træningsuge dernede kommer. Men var faktisk i superform på lasanta sidst.

Derudover ville det ikke gøre noget at smide 5- 7 kg mere. Den vom skal bare væk. Ligner slet ikke en rytter, men en bryder eller noget i den stil.. :bigsmile: Men nu er det jo nu engang det jeg helst vil. Bliver aldrig kanongod til det men i fremtiden og som det langsigtede mål, kunne det være fedt at nå et niveau til c-klassen. Hovedsagen er jo at jeg selv tror på det kan lade sig gøre. SÅ skaber man lidt selv sin fremtid er min overbevisning.

Så har du lidt at gå efter.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas!

Jeg har lige læst hele din log. Det er flotte resultater du har opnået, synes jeg!

Du har fået lavet et træningsprogram, som jeg synes du skal følge. Det er formentligt lagt af en der kender til dit niveau. Ud fra den træningsmængde, du har præsteret de sidste 2 år vil jeg skønne at din udholdenhed og din styrke er vældig god. Tilmed har du haft nogle gode oplevelser i forbindelse med motionsløb, hvor du har holdt et fint tempo. Det har givet dig mod på mere.

På den baggrund synes jeg overhovedet ikke du har noget at tabe ved at stille op i "rigtige" cykelløb. Måske du bliver sat i starten, men hvad gør det? Jeg tror det vil være sundt for dig, at få overvundet lidt af din respekt for "rigtige" cykelryttere.

Det, som du formentlig skal til blive bedre til, er at arbejde højintenst over længere tid. Og så er der ingen vej udenom intervaltræningen :D Fistandantilus og jeg har begge skrevet lidt om den slags i Allerups log for nylig. Det kan du evt. læse. Men i øvrigt er væddeløb fremragende intervaltræning :w00t:

Hvis du synes at du skal træne mange timer (det bliver jo stadig tidligt mørkt og det er pisse koldt), så kan du evt. følge det råd som Fistandantilus gav mig, nemlig at tage en tur på traineren lige efter udendørscyklingen. Du er jo igang og står med pulsen oppe og er omklædt. Dine ture på landevejen er heller ikke længere, end at du sagtens kan tåle at øge med 30-45 min. tempokørsel på traineren. Jeg tror faktisk at du ligefrem ville have godt af det :D

Du vil droppe styrketræningen. Hvis du har mulighed for at træne med vægte bare en enkelt gang om ugen, så vil jeg anbefale dig at gøre det. Styrke i benene kan man aldrig få for meget af, og noget tyder også på, at styrketræning har den forrygende bivirkning at udholdenheden styrkes indirekte. De langsomme muskelfibre (fedtforbrændende) bliver i stand til at klare en øget del af arbejdet hvorved de hurtige muskelfibre (kulhydratforbrændende) spares.

Mht. dit ønske om vægttab, så er det ikke noget jeg har den store viden om og vil ikke kommentere det. Der er skrevet meget om emnet her på MOL, og jeg kan ikke supplere med noget yderligere.

God fornøjelse (også med intervaltræningen).

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Grundigt svar må man sige. Og takker da for du synes det er godt det jeg har opnået gennem loggen. Jeg kan jo også kigge tilbage på det og se jeg som menneske kan bruge sådan et resultat til noget.

Mht. frygten for "rigtige" cykelryttere hænger det nok sammen med at jeg nok også selv skal vænne mig til et andet ydre. Det er noget mange andre der har tabt mange kilo kan tale med om. For man opfører sig jo lidt på samme måde som da man var stor. Men måske kun en god ting at have respekt for andre og ikke være storskrydende. Jeg kommer tit i møde med de amatørryttere som træner i nabobyen. De kan knap nok hilse og næsen er i sky. Møder man derimod en rigtig prof er han som regel så meget nede på jorden han kan hilse. Det der er vigtigst for mig, er jo de oplevelser jeg har fået med i bagagen. Glemmer da aldrig da jeg blev trukket frem foran alle de andre på lasanta hvor alle klappede af mit vægttab. Jeg var ikke til at skyde igennem den dag. Det betød jo noget at det var to proffer som tog mig frem. Men nok selvsnak...

Mit program

"Først træner du en masse timer med lav puls. 120 - 150 så først senere måske i marts, der ligger du 3 - 5 intervaller ind a 1 - 5 min.

Kan trænes 2 gange pr. uge for dit vedkommene fra 1 april.

f.eks: 2t træning m 5 intervaller

30 min opvarmning Puls 100 - 130

2 min interval Puls 160 - 170

10 min m/puls 100 - 130

5 min interval Puls 155 - 170

10 min m/puls 100 - 130

1 min interval puls 165 - 175

5 min m/puls 100 - 130

1 min interval puls 165 - 170

20 min m/puls 100 - 130

10 min interval 155 - 165

Resten af turen ren udh./kondi træning puls 120 - Max.150

Øvrige træningsture 2 - 3 gange, kan variere fra 2 - 3t. med en puls på mellem 120 - Max.150 ken komme lidt over på bakker, det er i orden.

Det vil så sige cykeltræning 4 - 5 gange pr. uge. 10 - 12 timer. "

Passer mig udemærket.

Jeps Ziggy, intervallerne kan jeg jo godt lide, men træneren foreslår mig at holde mig i skindet og bygge klodser på så jeg også har kræfter til det går løs. Brian Holm skriver i sin bog at en cykelrytters kræfter er ligesom et kræmmerhus med hul i bunden hvor det hele tiden siver ud. Der hvor jeg vil hen er altså at spare sig lidt nu her i januar til marts og så begynde at lukke op for lidt højere puls og længere "træk" hvor man æder sig selv. Kan godt se fornuften i det, men det er bare pokkers svært at holde igen og lægge en dæmper på sig selv. I går da jeg kom hjem havde jeg fornemmelsesn af jeg sagtens kunne træne længere, men sådan skal man også have det, - nemme og hårde dage. Og det med at holde igen - virker sku!

Jeg bliver også ved med styrketræningen bare 1 gang om ugen. Problemet er bare at jeg ikke bare kan nøjes med at få mig rørt, jeg SKAL jo partout rykke 20kg's håndvægte og 80kg i romaskinen. Kan ikke lade være. Men det matcher jo nok mit niveau lige på det punkt. Lidt atypisk rytter med biceps.. B) Men kan jeg blot opnå et mere atletisk look som triatleter har er det nok også mere mig. Synes det ser lidt fjollet ud med kæmpe lår og minibryst.

Ang. at prøve lykken i rigtigt væddeløb vil jeg også gerne. Kan jo kun drage mig erfaringer ved det. Man lærer jo kun ved at prøve og tager ingen skade af at få en over snuden. Men tror du jeg kan det allerede i år? Vil du ikke sige næste år og frem?

Link to comment
Share on other sites

Nej - der er ingen grund til at vente til 2004 med at få licens. Så gode er de heller ikke de der licensryttere :tongue:

Jeg går ud fra at dit træningsprogram på et eller andet tidspunkt skal evalueres - det kan jo være at du responderer så godt på programmet, at det ikke er nok til at udfordre dig. Jeg kunne godt forestille mig, at der skulle nogle tilføjes flere intervaller a 10 min. eller længere på et tidspunkt. Men stol nu på din træners program. Det skal nok virke.

Jeg kommer tit i møde med de amatørryttere som træner i nabobyen. De kan knap nok hilse og næsen er i sky
Nå ja, bare fordi man har tegnet licens og barberer ben kan man jo godt være en idiot B)
...træneren foreslår mig at holde mig i skindet og bygge klodser på så jeg også har kræfter til det går løs

Hvis du synes træningen er for blød og fremskridtene for små, så kan du jo tage en snak med din træner om ikke du kan lægge lidt intensitet på allerede nu, evt. på trainer. F.eks. bare 30 min. om ugen. Det kommer du ikke i overtræning af.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Nej - der er ingen grund til at vente til 2004 med at få licens. Så gode er de heller ikke de der licensryttere  :tongue:

Hvis du synes træningen er for blød og fremskridtene for små, så kan du jo tage en snak med din træner om ikke du kan lægge lidt intensitet på allerede nu, evt. på trainer. F.eks. bare 30 min. om ugen. Det kommer du ikke i overtræning af.

Nå okay! Jamen der sker jo intet ved at prøve. Nu melder jeg mig ind i en motionsklub. Kan jo så altid prøve bagefter at køre lidt med de hårde.

Synes for så vidt ikke træneren er for blød, for han tager sku ved senere! Ved bare at det er godt at have sparet mig lidt nu og stille or roligt få kørt en masse km i stængerne. Har jo trodsalt dyrket spinning hele vinteren.

Han er skide god til at hive en op igen så jeg kommer ordentlig fra start efter nytår. Det første år trænede vi alt alt for hårdt allerede i januar og var jo helt udpinte i marts.

Tja, jeg har nu kun barberet ben et par gange af den grund massøren ikke vil røre ved de hår. På den anden side er mange proffer jo som en flok forfængelige tøser :bigsmile: Men ok, er jo op til folk selv. Man kan jo bedre se sine muskler og alle smøreprodukter/olier er nemmere at få på.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas Eriksen!

Jeg er enig med Ziggymund i, at der ikke er nogen grund til, at vente til år 2004 med at køre licensløb, hvis du virkelig brænder for det. For et par år siden indførte dcu et kombineret motionslicens, der giver én ret til at stille op i 5 (tror nok det var 5) begynder-klasse-løb.

"Nå okay! Jamen der sker jo intet ved at prøve. Nu melder jeg mig ind i en motionsklub. Kan jo så altid prøve bagefter at køre lidt med de hårde."

Det er en god idé, at starte i en motionsklub. De fleste motionsklubber har et rimelig godt A-hold, og det er godt, at have prøvet noget rigtig fællestræning, så man ved, hvad det drejer sig om!

Jeg har selv kørt en del med min lokale motionsklub, og selv som B-rytter kunne jeg få en masse ud af, at træne med "de gamle hø-nisser" :lol:

Og de lykkedes mig endda på et tidspunkt, at overtale en motionist, jeg mente havde talent, til at prøve de rigtige cykelløb (og han rykkede op og fik point i C hans første år).

Når du så føler dig klar til det, så tar´ du ind til Viborg-licensklubs fællestræning, og udforsker niveauet, og evt. får snakket lidt med nogen af de "garvede" licens-drenge!

Det vil nok også være en idé, at tage et smut ind forbi deres klub-aften (de fleste klubber har åbent mandage 19-21), og snakke lidt med folk der. Nye folk bliver ALTID behandlet pænt!

Tag ellers et kig på Danmark bedste cykleklub-hjemmeside: www.hck.dk , og få lidt fornemmelse for det hele.

Hht. træningen: Hvor mange km ligger du på om ugen/måneden (en times spinning tæller for 35km)? Hvad regner du med at ligge på de kommende måneder?

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen Fistandantilus !

Onsdag : 1 time på kondicykel. (skod saddel!!! kan ikke have plads til mine lår på mine forældres kondicykel, sad på spidsen)

Jeg er også sikker på at det vigtigste er at jeg virkelig brænder for det. Skal måske nok lade være at sætte de klasse ryttere op i en guldstol og tro på jeg kan det samme.

Jeg melder mig i første omgang ind i en motionsafdeling. Og går det så godt, vil jeg prøve at gå videre.

Ved ihvertfald at hvis jeg er i miljøet og omgåes ryttere, bliver man automatisk et niveau højere end man egentlig ligger på, bare pg.a. spændingen og fordi man ser lidt op til dem. Tag nu bare på lasanta. Man ligger side om side med en tidl verdensmester. Man bliver sku helt ydmyg og slider sig halvt ihjel for dem.

Har desværre ikke ført mine træningsture ind i en bog som jeg plejer. Jeg laver en her i morgen hvor jeg skriver alt ned fra min log. Dårlige undskyldninger findes der nok af og jeg ved det er simpelt sløseri. Jeg går ellers meget op i alle de små detaljer. Det har jo været det der gjorde at man med 98kg kunne køre 100km på 3 timer 10 min. Vil gerne under de 3 timer i år, men det bliver svært. Men siden november har jeg spinnet ca 3 gange om ugen og kørt 1-2 ture udendøre + 2-5 timers muskeltræning sammen med (lige før) spinningen. Har mere talt timer og intensitet. Ikke kilometer.

Fik lige de berømte "kæpheste" idag : tro, disciplin og tålmodighed.

Føler lidt jeg har glemt det. Er tit svært at bevare overblikket og finde gejsten.

HCK er en fed side. Jeg er også altid fast gæst ved gadeløb i Herning.

Har taget billeder og skal tage nogen for cyclingon.net i år.

Har rent faktisk fået mails fordi folk troede jeg var ham af samme navn på csc :o Gnæk!

Der er vel ikke nogen gylden regel for hvornår man er blevet for gammel til at prøve at træne sig op til klasserne?

Mange af profferne har jo cyklet siden de var 8-9 år. Jeg har altid cyklet meget som knægt indtil jeg fik knallert og bil.

Så røg der lige 40kg på maven. Dog aldrig længere ture end 5-10 km.

Der følger mere i morgen.

Link to comment
Share on other sites

;) Puha en hård dag... klokken er nu 3 om natten. Det er ikke nemt at drive 2 forretninger og nå at føre log, tja og nå at træne for den sags skyld. Men hellere få trænet og så glemme loggen!

Torsdag 50 km tur på landevej - først præget af ret høj puls, men efter 20min blev det stabilt og det rullede. Genfandt noget af gejsten idag. Kunne mærke det rullede. Var for første gang i år i dollerup bakker. Det er utroligt flot omkring Hald sø og Almind.

Sluttede lige dagen af med 1 times svømning. :( nøj jeg er træt.

Skriver lige når jeg er mere frisk.

:huh:

post-12-1045188309.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas, snublede lige over din log...

Så at du overvejer at køre cykelløb... Her må jeg så igen, med fare for at lyde som en pladespiller <_< , reklamere lidt for ordningen med klippekort...

Hvis du alligevel skal meldes ind i en klub, kan du tegne et motionslicens.. Dermed kan du også købe et klippekort, som giver ret til at køre 5 licensløb. Det koster 100kr (2002), oveni udgiften til motionslicens... På den måde kan man lige se hvad det er for noget (og få blod på tanden :sneaky: ), uden at betale i dyre domme til en licens, som man måske ikke får brugt :unsure: ...

Held og lykke med træningen, må nok sige der er sket noget igennem loggen :) ...

Link to comment
Share on other sites

Allerup> ja, jeg har også tænkt meget over det. Husk på jeg er jo altså ingen fjervægter. 90kg er sku meget på bakkerne. Men helt sikkert, - det kunne være rigtigt sjovt at prøve. Også selvom jeg bliver sat af med det samme. Så kan jeg jo sige bagefter hvad der var godt eller skidt og gøre det bedre til næste gang. 100kr er jo ikke ligefrem en herregård for at køre med.

Pladespiller? Mener du ikke violin ? :D B)

Lige de sidste detaljer til gårdsdagens træning : Det var faktisk utroligt så stort et gear jeg trådte. Var imponeret, kunne virkelig mærke de 2-3kg mindre i dollerup bakker og styrketræningen er givet godt ud. Det gør at jeg kan trække lidt tungere inden jeg skal geare en tand ned. Har dog stadig min "overvægts"- kasette bagi. 12-27 T og 53/39 foran. Har nok kørt i hvad der svarer til 53/17 eller 15 igår. Forrige år var jeg tilbøjelig til at køre i mikro små gear og derved spilde en masse kraft jeg kunne have udnyttet ved at køre lidt tungere gear. Piskede bare rundt. Det må siges at være min styrke at jeg måske ikke holder så høj en kadence, men formår at træde gearet. Det er smag og behag hvilken stil man holder. Jeg kan bare bedst det her, men veksler sføli meget under turen for at løsne op. Skal lige siges at det var min første tur på raceren igår. Der er en verden til forskel fra mtb. Det ruller bare meget bedre og min position på cyklen har jeg også brugt meget mere tid på at indstille end på min mtb. Er jo så heldig at jeg selv justerer gear og den slags op. Så ved ved jeg jo at jeg kun kan klantre mig selv for det hvis cyklen strejker.

Status for torsdag :

Km 50+ (min computer strejker)

Køretid : 2 timer (okay da, 1:58)

Snitpuls : 163 *gys*

Svømning 1 times crawl og bryst

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

"Har rent faktisk fået mails fordi folk troede jeg var ham af samme navn på csc Gnæk!"

Hehe... :D

"Der er vel ikke nogen gylden regel for hvornår man er blevet for gammel til at prøve at træne sig op til klasserne? Mange af profferne har jo cyklet siden de var 8-9 år."

Nej det er ikke! Der er MANGE, der først starter med licens-cykling, når de er et stykke op i 30erne, og som ender i B-klassen (jeg kender selv mange). De to stærkeste ryttere i hck begyndte først at cykle som henholdsvis 19 og 24 årige, og de er nok de stærkeste amatørryttere i hele Danmark!

Det er selvfølgelig en fordel, at have cyklet, siden man var 9 år (9 er minimum for hvornår man kan begynde= yngste drenge 2), men det er absolut ikke noget krav!

"Var for første gang i år i dollerup bakker."

Var du forbi kilometer-bakken? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

"ja, jeg har også tænkt meget over det. Husk på jeg er jo altså ingen fjervægter. 90kg er sku meget på bakkerne."

Med et 5 løbs klippekort er det jo tilladt at vælge nogle af de FLADE løb ud!

Hernings løb plejer at være fladt som en pandekage, hvilket også gælder løbene i f.eks. Hjørring og Tønder.

Du kan jo evt. spørge andre licensryttere ud om de forskellige løb og så vælge dem der passer dig bedst.

Bare spring ud i det og prøv nogle løb - og kom i gang så hurtigt som muligt, det er den bedste måde at lære "gamet" på.

Link to comment
Share on other sites

"Nej det er ikke! Der er MANGE, der først starter med licens-cykling, når de er et stykke op i 30erne, og som ender i B-klassen (jeg kender selv mange). De to stærkeste ryttere i hck begyndte først at cykle som henholdsvis 19 og 24 årige, og de er nok de stærkeste amatørryttere i hele Danmark!

Det er selvfølgelig en fordel, at have cyklet, siden man var 9 år (9 er minimum for hvornår man kan begynde= yngste drenge 2), men det er absolut ikke noget krav! "

:bigsmile: Ok, jamen det er jo nok ikke for sent at starte. Omvendt kan man jo også tit se andre som ikke gider mere når de 26-27 år fordi de har slidt sig ned. Har efterhånden blod på tanden. Det handler jo om at tro på det selv.

"Var du forbi kilometer-bakken? :)"

Hehe, jeg kom jo ind oppe fra Lysgaard siden, så jeg tog bakken nedad som om jeg jeg havde stjålet det hele hehe. Men tog den så op forbi iskiosken og hen til Niels Buggeskro og op til Hald hovedgård.

Den bakke er SÅÅ irriterende. Forrige år i Alhede løbet(47km) havde jeg fået et forspring ude fra Grønhøj men tabte det hele på bakken. Glæder mig lidt til min tid i år. Har kørt den 3 gange. Det første år var røv og nøgler men så kørte jeg 1t 19m og slog den med 1t 14m sidste år. Er blevet nummer 4 og 7.

Men den kilometerbakke handler jo rigtig meget om at man kender den. Har tit været derude sammen med ryttere der var meget bedre end mig og de hamrede bare til den de første 300m. Så hentede jeg dem fordi jeg kørte jævnt hele vejen. Det er jo sådan set det jeg kan : Køre jævnt og trække i højt gear. Er ikke så meget for de ryk. Men her skilles fårene fra bukkene kan jeg jo godt se. Kan godt lide bakker hvis de bare stiger jævnt hele vejen så jeg kan holde en rytme. Men giv mig en flad vej hvor det blæser lidt - det er guf!

Har tit grint når de der små 60kg's folk pænt gemmer sig omme bagved. :tongue: Kommer jo så bare til kort på bakkerne.

Mødte ellers en flok herning ryttere da jeg var ude. Kæft de små drenge kører da bare stærkt!

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Med et 5 løbs klippekort er det jo tilladt at vælge nogle af de FLADE løb ud!

Hernings løb plejer at være fladt som en pandekage, hvilket også gælder løbene i f.eks. Hjørring og Tønder.

Du kan jo evt. spørge andre licensryttere ud om de forskellige løb og så vælge dem der passer dig bedst.

Bare spring ud i det og prøv nogle løb - og kom i gang så hurtigt som muligt, det er den bedste måde at lære "gamet" på.

Fast legs> Jamen du har ret. Det skal bare være noget fladt. Ligesom Storå i Holstebro. Nå du siger Tønder minder det mig og en af min fars bekendte Knud Dam som jo var suveræn i marsken.

At springe ud i det tror jeg kommer helt af sig selv når jeg kommer i en klub. Er lidt perfektionist og vil helst springe ud i det når jeg selv mener jeg er god nok. Sådan er det bare hehe.

Også velkommen til dig i min log. Her er jo snart et rent mekka af ryttere.

Fornemmer en brise af buksefedt og glatte ben hehe. :w00t:

Men det var sjovt at prøve det svømining faktisk. Det vil jeg til lidt oftere. Kan jo sagtens passes ind i programmet med lidt styrketræning og svømning. Det vigtigste er man holder sig i gang og laver noget.

Og hvis man ikke kan cykle så i det mindste lave noget andet.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Søndag :

Afsted på raceren med makker det gik.

Køretid : 2t 48 min

Distance : 70,0 km

Igen idag gennem Dollerup bakker, Viborg, Rindsholm, Sdr.rind, Vinkel, Rødkjærsbro, Bjerringbro, Sahl og Ans.

Kan mærke jeg er bedre til at køre op ude i Dollerup og kunne fortsætte bagefter. Drak kun vand hele turen og var ikke sådan sukkersulten. Vi tog den nogenlunde med ro og kørte sføli igennem på bakkerne. Men ikke så vi var helt døde bagefter. Den sidste stejle bakke op igennem Bjerringbro er sej, da den er lang, men det gik bedre efter bakken hvor man jo bare kan smide den i stort gear ned mod Ans. Der er et par enkelte knolde, men ikke noget særligt.

Et par billeder :

Ruten og Kenneth, min makker og jeg selv.

post-1447-1129893827_thumb.jpg

post-1447-1129893869_thumb.jpg

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share