Thomas E's log - From fatness to fitness


Thomas E
 Share

Recommended Posts

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

B) Tak for de altid opmuntrende "tilråb". De kvikker op !

Mandag : En rulletur på landevej 1 time

Tirsdag : Landevej 60km 1t 45m med makker (gnækgnæk - what a ride)

Torsdag: Tempokørsel alene 1 time

Motionscentret har lukket, så det er ikke nemt at få noget fornuftigt ud af træningen.

Der er heldigvis først løb igen om en god måneds tid.,

- så der er tid til lige at slappe lidt af og fede den i sofaen mens tour de france ruller lystigt på skærmen.

Jeg tror nu desværre ikke jeg kommer til Frankrig i år. Jeg har mit firma at passe. Desuden er det umuligt at få værelser eller camping nogen steder under touren, hvis man ikke har booket flere måneder forud.

Jeg mindes blot under touren i 99 hvor vi fra tidlig morgen ankom til L'Alpe D'huez. Hollænderne havde jo stortset boet der en uge optil og besatte bjerget fra første kurve og helt til toppen. Vi måtte slå telt op på en mark flere kilometer nede af den anden side af bjerget. Så det gør jeg aldrig mere. Næste gang vil jeg leje en camper eller et feriehus i nærheden og træne i området en uges tid og så køre hjem når touren har været forbi, - modsat de andre år hvor vi har fulgt etaperne og har sovet i start/målbyerne. Det er også okay, men ikke hvis man har lyst til at træne, for det hele går op i kørsel og dårlig søvn.

Man forstår godt hvorfor rytterne sommetider udtaler de har sovet elendigt. Sikke dog et cirkus der er omkring touren.

Men nok om det. Havde lige lyst til at berette lidt om tidligere år ferieTour's, nu hvor jeg ikke kan bidrage med den store træningsmængde.

Hygge og god tourstemning til jer alle ! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Hej. Så er jeg tilbage igen.

De sidste 3-4 uger er forløbet nogenlunde sådan :

2 ture af 65-70 km om ugen

2 træningsdage i centret med 1time vægte, 1 time spinning, 15 min elipsetræner

1 lang søndagstur.

Så jeg holder mig stadig aktiv.

Omsider fik jeg min infrarøde modtager til computeren.

Indsætter lige mine pulsdata fra Hald Sø Rundt i maj.

post-1447-1129891854_thumb.jpg

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ude på en noget hård søndagstur.

Har jeg nogensinde sagt jeg HADER modvind?!

Jeg gik totalt kold de sidste 30-35 min.

Turen gik over

Vium, Dollerup Bakker, Rindsholm, Vinkel, Tange, Bjerringbro, Sahl, Ans og Kjellerup.

Jeg kørte hele tiden enten op imod sidevind eller modvind. Trode jeg havde timet det sådan, at jeg havde et godt stykke fra Viborg til Bjerringbro i medvind, men vinden vente sku nogle grader.

Men om ikke andet var det da rart at være ude.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Du skal da bare ud at køre i felt, så er der nogen der tager vinden for dig. F.eks. i et BEG felt

Du har fuldstændig ret Ziggy..

Nu er jeg jo flyttet til Viborg. Tror lige jeg melder mig i motionsklubben først.

Man kan vel avancere der først. Kan mærke der mangler meget.

Har forresten anskaffet mig en Kettler Ergoracer ergometer cykel/spinning bike

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hejsa !

Så er jeg tilbage.

Har åbnet butik i centrum af min hjemby, så det tager en masse tid.

Hele efteråret og vinteren har jeg trænet 3 gange om ugen af ca 2 timer i motionscentret.

Har prøvet at bygge musklerne op igen. Det har dog resulteret i en vægtforøgelse, ganske som det plejer, - for jeg ved , at så snart jeg kommer på cyklen udendørs smutter der snildt 8-9 kg på kort tid.

Egentlig gør det mig ikke det store, for selvom vægten er tæt på de 100 igen, sidder bukserne som et telt og kinderne føles som om de svinder. Dog er det jo 15 kg jeg skal tabe på ca 4-5 mdr. Det bliver ikke nemt. Men sådan reagerer min krop nu engang på stryketræningen. Flere vil sikkert misunde min evne til at producere masse !

Omvendt er der jo heller ikke mange cykelfolk der som jeg bænker 100kg.

Jeg har trænet tungt, 90kg lår yderside, 80kg i romaskinen, 85 kg i bryst, 200 kg benpres, 22kgs håndvægte, 100kg bænk og knækkede sågar stangen i rygmaskinen med alle 100 kg på !

Et held der ikke skete noget. Derudover har jeg stået meget langrend i elipsetræneren.

Af erfaring fra de tidligere år, tager jeg voldsomt på ved styrketræning og taber dem ligeledes jævnt ved at øge udendørs træningen og kun gå i motionscenter i ny og næ for at vedligeholde sener og muskler. Glæder mig til at komme igang igen.

Jeg har i modsætning til de andre år ventet lidt med at gå rigtigt til den igen med intervallerne, af den simple grund, at så snart jeg gennemførte mine mål fra marts til juni, så gad jeg ikke rigtigt køre mere resten af året og motivationen faldt og lysten til fest og venner overtog.

Dette vil jeg undgå i den kommende sæsson, ved ikke at lægge for hårdt ud.

De andre år har jeg været super kørende i slutningen i af februar fordi jeg ikke kunne vente og holde igen med træningen, hvilket jo nok er lige tidligt nok hvis man skal holde til august-september. Naturligvis skal en pause i juni jo gøre tricket så man igen kan få formen banket op til slut på året. Og med mit niveau er det jo ikke meget form man mister, men alligevel kan det mærkes. Og hvis man skal gøre sig forhåbninger om at blive god, skal man også tænke og træne som en der er god. Alle detaljer skal afstemmes.

Jeg plejer at være god til at afstemme min form og kende min krops maksimum.

Dette har jo gjort jeg kunne sidde med i et felt hvor folk på 60-75 kg sidder.

I 2004 har min makker og jeg planlagt sammen at tage til Lanzarote.

Dete betyder jo vi i fællesskab har et mål at træne hen mod.

Problemet for mig har tidligere været, at kun JEG syntes det var fedt at bruge en hel vinter og et forår på at træne sig op. Nu har jeg omsider fået en ledsager som skal være med til at bringe formen op.

Desuden vil jeg i det nye år melde mig ind i den lokale cykelklub. Nu har jeg ingen undskyldning, da jeg er flyttet ind til byen. Det er jo et eller andet sted også det som skal til før jeg flytter mig rent formmessigt. Bare det at man kommer ud at køre med andre flytter kørelysten helt enormt, - modsat de andre år hvor jeg har trænet 80% alene udelukkende baseret på trækkraft og styrke. I 2004 vil jeg prøve om jeg kan øge distancerne.

Det kommer til at kræve planlægning og disciplin , ikke mindst fordi jeg samtidig skal drive en strøgbutik med lange åbningstider. Så morgentræning og sen aftentræning bliver der hvor det kan lade sig gøre.

Håber i alle har haft en dejlig jul og får et godt nytår.

Sportslige og venlige hilsner fra Thomas

Link to comment
Share on other sites

Søndagens træning :

1 time udendørs på landevej.

Fælt regnvejr med begyndende sne.

Lækkert var det nu alligevel selvom lungerne skreg og peb fælt!

Det er noget helt andet end luften i et motionscenter.

Dejligt at mærke cyklen rulle under sig og få glimt af sit gamle tråd at føle igen.

Jeg har enormt lyst til at køre, men har samtidig respekt for hvad der fysisk er muligt med så stor en kropsvægt.

Lysten er der ! det er numero uno ! Den kan ingen tage fra mig.

Så ved jeg ellerede nu at det bliver et godt år.

Power ud i pedalerne og afsted. Det er de tanker jeg ser for mig. :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja Fist. , du har måske ret at det ikke er fedt at være ligeglad med at kunne bænke 100kg !

Jeg har haft enormt travlt fra november til nu med at få min butik åbnet i gågaden.

Jeg er begyndt at træne i et nyt center lige på den anden side af gaden. Træner næsten

hver dag, men må indrømme jeg ikke har fået cyklet ret meget udendørs i år.

Den har stået på tung træning i vinter og indendørs cykling.

De onde 100kg bænker jeg stadig og trækker da også 90 kg i romaskinen.

Har simpelthen ikke haft tid til at komme udendørs. Men nu hvor vejret er godt, kan jeg godt nå at cykle om morgenen inden jeg åbner eller om aftenen.

Der er kommet et par kg på igen, men jeg har stadig lyst til at køre. - ikke mindst fordi jeg har meldt mig i den lokale cykelklub hvor vi afholder træningsweekend næste weekend.

Rejsen til La santa sport i april er da også bestilt. Spørgsmålet er blot hvorvidt jeg er i form til at deltage. Ejghåber på det bedste og må se om jeg kan køre mig i form dernede som sidste år. Forskellen er nok blot 3000 km i benene ! :blink:

Eneste gode ting ved at komme så sent igang i år er, at jeg så ikke kører så hurtigt flad hen over sommeren. Jeg ser positivt på det uden dog at forvente mig det store resultat lige nu og her. Nu ser vi hvad året bringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En okay påske.

Mandag tirsdag og onsdag i centret

torsdag, fredag søndag og mandag på cyklen.

På fredag tager jeg afsted til Lanzarote.

Bliver spændende.

Lidt data fra mandagens cykeltur

Vi kørte til Ikast, Brande og Nørre Snede.

Pæn lang tur for at få benene lidt igang igen.

Gav den ikke gas da det kun var beregnet på at køre en lang tur.

post-12-1081802652.gif

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Lanzarote !

Bare rolig folkens - jeg er i live.

Har været lidt svært at komme på nettet hernede.

Jeg laver en god rapportage hernede fra på min bærbar.

Jeg smider den online så snart jeg lander i Billund.

Har været enormt hårdt at sidde med i den hurtige gruppe, men jeg gav den den ild igår hjemad med en herreføring på ca 10km. Så lidt af den gode form fra sidste år begynder at vise sig.

Har bare ikke noget at bruge en muskuløs overkrop til hernede kan jeg lissom se på det hele.

Er lidt tungere end sidste år i muskler men tror min BF er lavere end den har været før.

Det er nogle ordentlige træstammer jeg cykler rundt med.

Selvom Fist. nok ikke synes om det, må jeg nok hellere lade være med at bænke så meget når jeg kommer hjem.

Har det bare sådan med styrketræningen som med cykling, at jeg ikke kan lade være med at øge og løfte mere eller køre hårdere.

Blev sat idag fordi de små lette folk sjovt nok kører stærkere opad end ud af lige vej. Sad med en begyndende krampe i baglåret så jeg slap lige 2-300 meter.

Jeg fik lige luft og fik ro på krampen.

Så skal jeg ellers love for at pokker tog ved mig. Kan se på min pulsgraf at jeg må have kørt over 60 km/t for at køre dem op igen. De kiggede godt nok også lige en ekstra gang da jeg kom op til dem og ind på hjul igen.

:devil:

I morgen kører de ud til Femes stigningen. jeg synes sku ikke rigtigt det trækker i mig for at køre op af de 24% stigning. Får jeg absolut intet ud af.

Kører med hold 2 i morgen. Så må jeg bare tage en slapper.

Er lidt surt jeg ikke kan komme på nettet fra min bærbar.

Link to comment
Share on other sites

Rapport fra Lanzarote.

Cykelugen forløb perfekt, - ingen uheld og kun en enkelt punktering.

Alle kørte sikkert og hensynsfuldt.

Nu min egen version af forløbet :

Club La Santa – Cykelugen 2004

Lørdag

Distance 59.1 km

Gennemsnit 28.1

lordag.gif

Kunne mærke jeg lige skulle have benene i gang og måtte slippe

2 gange på de stejleste stykker.

Kosten er okay og jeg er frisk. Søvn okay.

Søndag del 1 :

sondag1.gif

Data Værdi Enhed

Varighed 1:15:40

Energiforbrug 952 kcal

Antal hjerteslag 11059 slag

Gennemsnitspuls 146 slag/min

Makspuls 181 slag/min

Standartafvigelse 20,8 slag/min

Minimumhastighed 1,8 km/h

Gennemsnitshastighed 23,2 km/h

Maksimumhastighed 48,1 km/h

Distance 29,0 km

Kilometertæller 1793 km

Minimumhøjde -20 m

Gennemsnitshøjde 128 m

Maksimumhøjde 272 m

Stigning 350 m

Søndag del 2 :

sondag2.gif

Data Værdi Enhed

Varighed 1:32:10

Energiforbrug 1429 kcal

Antal hjerteslag 15129 slag

Gennemsnitspuls 164 slag/min

Makspuls 192 slag/min

Minimumhastighed 1,8 km/h

Gennemsnitshastighed 26,4 km/h

Maksimumhastighed 48,9 km/h

Distance 40,6 km

Kilometertæller 1834 km

Minimumhøjde -16 m

Gennemsnitshøjde 186 m

Maksimumhøjde 332 m

Stigning 425 m

Mandag

mandag.gif

Data Værdi Enhed

Varighed 2:22:10

Energiforbrug 2104 kcal

Antal hjerteslag 22617 slag

Hvile 24 slag

Minimumpuls 105 slag/min

Gennemsnitspuls 159 slag/min

Makspuls 189 slag/min

Gennemsnitshastighed 27,1 km/h

Maksimumhastighed 102,0 km/h

Distance 64,3 km

Kilometertæller 1899 km

Minimumhøjde -30 m

Gennemsnitshøjde 151 m

Maksimumhøjde 312 m

Stigning 710 m

Tirsdag :

tirsdag.gif

Data Værdi Enhed

Varighed 1:41:15

Energiforbrug 1349 kcal

Antal hjerteslag 15200 slag

Minimumpuls 91 slag/min

Gennemsnitspuls 150 slag/min

Makspuls 185 slag/min

Gennemsnitshastighed 24,9 km/h

Maksimumhastighed 53,3 km/h

Distance 42,0 km

Kilometertæller 1941 km

Minimumhøjde -9 m

Gennemsnitshøjde 116 m

Maksimumhøjde 305 m

Stigning 455 m

Kørte en tur alene da jeg ikke følte jeg ville få noget ud af stigningen på 24%.

Torsdag

torsdag.gif

Bemærk at man næsten kan se "bjerget" på højdekurven.

Jeg gjorde det sku igen fokens ! jeg fik mine ca 100 kg med op over toppen.

Nu dropper jeg lidt af den tunge træning for jeg er blevet for stor af alt det muskeltræning til cykling.

Nu vil jeg give det chancen. En gang for alle. Af med massen og op med en acceptabel form.

Jeg ved jeg kan gøre det. Jeg var der næsten sidste år men en masse arbejde tog min kostbare tid og jeg tog 5-6 kg på igen. At det så er muskler er jo ok, men lad os bare blive enige om jeg ikke har brug for større muskelmasse for at køre på cykel.

Data Værdi Enhed

Varighed 3:35:05

Energiforbrug 3075 kcal

Antal hjerteslag 33566 slag

Minimumpuls 110 slag/min

Gennemsnitspuls 156 slag/min

Makspuls 189 slag/min

Gennemsnitshastighed 23,5 km/h

Maksimumhastighed 68,1 km/h

Distance 84,0 km

Kilometertæller 2028 km

Minimumhøjde -24 m

Gennemsnitshøjde 181 m

Maksimumhøjde 554 m

Stigning 1130 m

Status : Knap 10000 kalorier forbrændt og ca 400 km kørt i det hårde terræn.

Her følger lidt billeder fra turen :

1.jpg

Opad, opad og atter opad det går mod toppen..

Daniel fører an. Jørgen Bo Petersen (pro) kigger ned.

2.jpg

Man er vel født spasmager.. :lol:

3.jpg

4.jpg

Jeg og Leif Mortensen

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Hmm.... ikke mange kommentarer der er til min artikel ! ;)

Anyway... var ude at træne idag.

Benene føltes noget tunge efter den hårde cykeluge på Lanzarote.

Data :

Data Værdi Enhed

Varighed 2:30:35

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 1941 kcal

Antal hjerteslag 22148 slag

Minimumpuls 81 slag/min

Gennemsnitspuls 147 slag/min

Makspuls 189 slag/min

Gennemsnitshastighed 26,6 km/h

Maksimumhastighed 72,0 km/h

Distance 66,7 km

Kilometertæller 2095 km

Minimumhøjde -76 m

Gennemsnitshøjde -42 m

Maksimumhøjde -1 m

Stigning 365 m

post-12-1082897838.gif

Link to comment
Share on other sites

Kan da mærke formen således at min puls ikke er ret høj under arbejde. Og pulsen falder hurtigere. Klamme hænder og kolde fødder signalerer gang i stofskiftet.

Dog må jeg sige at for os begge to igår gjaldt det at benene føltes tunge oven på de mange kilometer.

Jeg vil lige kigge i kalenderen for hvornår jeg kan træne med klubben.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning :

motionscenter + spinning

Har lavet en simpel kalorieberegner i Excell og har de sidste dage vejet alt mad for at få klarlagt hvor præcist det går galt eller KAN gå galt i planen om at smide dellerne.

Søndag et underskud på knap 1000 kcal, mandag og tirsdag ca 600 pr dag.

Jeg kører med så højt et underskud da jeg ikke helt er klar over min grundforbrænding.

Nogen der har en simpel tommelfingerregel?

Skulle jo gerne være så man ca smider 1 kg om ugen med -200 kcal pr dag siges der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share